Iemand ervaring met een FBL-unit op een FB heli?

Hoi, ik heb de raad hier op het forum opgevolgd en ben mijn (tweedehandse) Atom 500 aan het opbouwen. Eigenlijk is hij al klaar maar ik wacht nog op de FBL conversiekit. Die komt van rc711 en uit ervaring weet ik dat ik nog een paar weekjes geduld moet hebben :-(
Nu is ie alvast uitgerust met de 3GX van Align. Ik zou hem zo graag al eens willen laten hooveren, maar ik weet niet of die 3Gx wel werkt op een FB heli. Het zou zonde zijn als ik plots controle verlies...
Iemand ervaring hiermee?

Laatst bewerkt door een moderator:
je bedoeld een heli met flybar uitrusten met de 3gx?
Niet handig.

Je kunt wel alles normaal aansluiten op de ontvanger, en dan alleen de staartsectie op de 3gx aansluiten.
dan gebruik je alleen de staartgyro van de 3gx..

De zenderinstellingen moeten wel volledig vanaf 0 weer opnieuw ingesteld worden zodra je echt flybarless gaat vliegen..

Een ontwikkelaar van de msh brain schreef eens dat de unit zou werken op een flybar heli als je alle cyclic gains op 0 zet. Misschien kan dat met 3gx ook maar als die gekke dingen gaat doen lijkt me dat het inderdaad niet waard.

In theorie zou je kanaal 4 staart en 5 gain kunnen aansluiten op die 3gx en daarnaast een servo kabel om 'm van stroom te voorzien. De drie servo's van de swashplate aansluiten op een normale ontvanger en je zender instellen voor een flybar heli. De 3gx stuurt dan enkel de staart aan, de rest via zender/ontvanger. - net wat student zegt dus :)

Ok, Dan wacht ik nog effe tot ik alles binnen heb om hem volledig FBL te maken. Ik heb nog een ontvanger liggen, maar dan moet ik weer alles liggen veranderen. Nu fungeert de 3gx ook als ontvanger met 2 satellietjes.

Deze week heb ik eindelijk m'n FBL kit gekregen en onmiddellijk omgebouwd. Het ziet er echt strak uit FBL! Ik heb er ook meteen een Hobbywing 5A BEC aangehangen om zeker te zijn dat de servos en de 3GX genoeg stroom krijgen. Vandaag eerste maiden gedaan! Maar al wel brokken!
Mooi laten optoeren en al meteen onder de indruk van het geluid (ben 450 gewend). Rustig in normal mode gelaten en stilletjes van de grond gekomen. Het viel mij meteen op dat hij heel gevoelig was op de cyclic (flybar gewend) MAAR de tail begon zwaar te hunten! Ik heb geprobeerd van wat links en rechts rudder te geven (met mijn 450 kon ik zo de gyro wat "kalmeren") maar het haalde niet veel uit. Dan maar een mislukte autorotation uitgevoerd ( te hard neergezet) en natuurlijk de erg kwetsbare skids volledig afgebroken. Maar dat was ook alles. Erg stevig zo'n Atom 500!
Vanavond 6HV skids eronder gezet (had ik al klaar liggen) en morgen weer proberen.
Mijn gain stond niet zo hoog in m'n DX7 ( 68 ). Die zet ik nu op 58. Maar ik denk dat de headspeed ook wat aan de lage kant zat. Die trek ik ook wat omhoog met de throttle curve.
Fingers crossed!

Gouden regel: 1 wijziging tegelijk!
Door je headspeed te verhogen, geef je de tail meer vermogen.
Dus wordt eenzelfde correctie opeens groter, dus heb je eigenlijk ook de hardware gain een stuk omhoog gegooid.

Je had al een grof probleem met een hoge gain, die staat nu 10 punten omlaag. Maar je hebt een goede kans dat de headspeed de gain weer op hetzelfde punt heeft gezet.

Dus:
Eerst de heli vliegend krijgen.
1 wijziging tegelijk, zodat ze elkaar niet dwars zitten.
En dat gevoelige van een fbl went vanzelf ;-)

[..]
Mijn gain stond niet zo hoog in m'n DX7 ( 68 ). Die zet ik nu op 58. Maar ik denk dat de headspeed ook wat aan de lage kant zat. Die trek ik ook wat omhoog met de throttle curve.
Fingers crossed!
Als de staart niet ietwat op en neer beweegt is het toerental hoog genoeg, verder is het een persoonlijke voorkeur. Denk er om dat bij een hoger toerental de gain voor de staart lager zal moeten zijn.

Bedankt voor de reacties.
Daarnet buiten even getest (verdorie 0°C hier in de Ardennen!). Ik heb hem laten optoeren tot het nét niet van de grond kwam. Hij leek niet te willen zwabberen maar nét toen ik hem volledig de lucht in wilde goeie, "stotterde" hij. Ik kan het beschrijven alsof hij een 10de van een seconde geen stroom meer kreeg! Toch maar rustig afgetoerd en mijn handjes gaan opwarmen binnen.
Is dat nu dat befaamde elektrostatisch effect dat je krijgt wanneer je staart niet geaard is? Moet ik nog doen...
Mijn setup: Hobbywing Pentium 60A op stock-motor en losse Hobbywing 5A, 6V BEC voor 3GX (met OrangeRx sats) en 4 Hitech HS5245MG servos.

denk toch dat je gain weer te hoog staat

wat bedoel je precies met stotteren?

begint je motor te haperen of begint de heli in zijn geheel te shaken?

Nick

Het was idd waarschijnlijk de gain. Wat ik hierboven beschreef was al nadat ik hem lager had gezet. Hij leek het niet meer te doen en toen haperde hij dus even. Ik heb niet echt kunnen hooveren.

Het was net alsof de motor een 10de van een seconde geen stroom meer kreeg. Hij vloog toen gewoon door. Dus niet shaken of zo, maar effe een dipje.

ik heb het op mn 450 wel s gehad. toen vloog ik nog op 35 mhz, dat is er gevoeliger voor.
soms 3 keer in 1 vlucht, ook de motor die net ff een halve tel uit sloeg.
soms 10 vluchten niets.

invetten van de snaar hielp toen heel erg. overgang naar 2.4 hielp nog meer (lees, nooit meer wat gezien)
overgang naar een torque tube helpt nog meer.

invetten van de snaar hielp toen heel erg. overgang naar 2.4 hielp nog meer (lees, nooit meer wat gezien)
overgang naar een torque tube helpt nog meer.

Hoe kan overgaan naar torque tube nou nóg meer helpen, als je na overgang naar 2.4 niets meer gezien hebt.... ;)

Groet, Bert

Bronaanpak:mrgreen:

Oorzaak van de tik is de statische electriciteit.. Opgewekt door de snaar..
Andere ontvangertechniek is eigenlijk een beveiliging, het werkelijke probleem is er nog.

Back