iemand ervaring met een talon?

• Topicstarter Topicstarter RicoJ
  • Startdatum Startdatum
R

RicoJ

Guest
Hallo,

Ik ben een dynaflite talon aan het bouwen, en (door tussenkomst van andere projecten :D ) begint het na 2 jaar op een vliegtuig te lijken. Ik ben gewoon benieuwd naar mensen die hem ook gebouwd en, nog meer benieuwd, gevlogen hebben.

Talon3.jpg
Talon4.jpg

Nog iets meer plaatjes staan op http://www.ricoj.rchomepage.com onder het menu "In Progress"

groeten!

Richard

ik heb hem zelf niet, maar veel mensen bij mij op de club hebben/hadden de Talon ook, Is (bij hun) 8 jaar geleden een mode geweest, iedereen had er 1. Nu zie ik ze nog wel eens vliegen aan de helling. Ziet er goed uit, en vliegt volgens hun dan ook erg goed!

veel plezier ermee

op de eerste hellingzweefmeeting vh forum was er ook een Talon. Maar wie was het nu weer... misschien dat je het met even zoeken wel vindt.

Kijk, ziet er al weer mooi uit! Ook een V-staart. Op dit moment wordt de mijne uitgerust met 4 servo's... 2 vr rolroeren/ flaps en 2 richting/ hoogte. Op mijn site wat fotootjes alleen merk ik dat mijn site eruit ligt :(

groetjes,

Richard

jaaaaa, dat was ik dus :D
ik heb ook twee servo's in de vleugel, zodat je de ailerons kan gebruiken als remkleppen, werkt perfect :P
ik moet alleen nog wat experimenteren met de rolroeruitslag, want de rolsnelheid is nog wat aan de lage kant.
vliegt prima met licht weer, alleen bij hardere wind wil ie niet echt "steken" mischien dat wat balast of verandering aan het zwaartepunt hier verandering in kan brengen
vliegklaar gewicht overgens; 420gr.

@ ricoj; twee servos voor richting/hoogte??
heb jij de staart dan anders gebouwd als in de beschrijving?
ik heb hem "kantelend" gemaakt, volgens tekening

@Nico:
Ik vond de oorspronkelijke staartconstructie zowiezo wat overdone, kijk even op mijn site www.ricoj.rchomepage.com menu "in progress" (en de site doet het ondertussen weer) daar staan wat detailfoto's. Inderdaad moet je daarvoor wat van de tekening afwijken. Bij nader inzicht denk ik dat ik alleen mijn eerste vliegtuig volledig volgens tekening gebouwd heb :)
Ik heb 'm vanochtend toevallig even op de weegschaal gelegd om te kijken hoe het ermee stond. 340 gram, romp en rolroeren moeten nog gefolied worden, verder is ie eigenlijk wel klaar. Alleen.... dat zwaartepunt gaat 'm op deze manier niet worden. Ben bang dat er toch lood in moet. Maar goed, dynaflite geeft 395 gram aan dus 't kan nog wel maar toch heb ik daar een hekel aan.
Als je zegt remkleppen, bewegen ze dan omhoog of omlaag? Ik dacht eigenlijk omlaag...

groeten!

Richard

Richard,

ailerons als remkleppen ==> omhoog ( anders creeër je meer lift bij de vleugel en stijgt je vliegtuig, tot het overtrekt ).

Bij flaps en ailerons, gaan de flaps omlaag en de ailerons ( wat ) omhoog.

Hans

neeeee, ailerons naar boven als remkleppen, en down bijmixen, omdat je kist de neus omhoog wil steken, als je remkleppen open zet(toch joost??) :yes:

ps; mooie oplossing voor je hoogte/richtingroer

Oeps... Tja, ik dacht inderdaad aan flaps, zoals bij een "gewoon" vliegtuig, deze gaan naar beneden, inderdaad zodat je meer lift krijgt bij een lagere snelheid. Afremmen doen ze inderdaad niet. Bedankt voor de tips, zal zeker kijken naar het inmixen van het hoogteroer.

Wat erg lollig is nu, is dat er nooit 1 servo beweegt, altijd twee!

M'n website is weer aangevuld met meer plaatjes voor diegenen die geinteresseerd zijn. Status nu:

Talon19.jpg

Je kunt bij de talon altijd de ailerons een paar milimeter naar beneden zetten om meer lift te krijgen.
Dat is overigens alleen interesant als er weinig wind staat aan de helling.
Ailerons naar boven is remmen met een klein beetje downcompensatie, afhankelijk van het model. Hoef je niet speciaal van de trap af te lopen om je model te laten landen.

Iemand een suggestie met betrekking tot de uitslag van de spoilers/ remmen?
Al met al naar het gewicht gekeken misschien toch wel een idee om te kijken of het niet een e-zwever kan worden. S280 met 700 mAh LiPo dacht ik aan... Heb nog alle negatieven van de rompdelen dus een nieuwe romp is redelijk snel gefabriekt. Of toch eerst even zo proberen?
Geen idee of een 280 dit gaat trekken.

TalonPylon.jpg

Eerst maar eens kijken hoe het vliegt zonder deze toevoegingen :)

grtz!

Richard

Ik ben ook van plan om een Talon te gaan bouwen, maar dan van tekening m.n. omdat ik niet erg gecharmeerd ben van het amerikaanse balsa.

Kan iemand mij helpen aan het toegepaste vleugelprofiel?
Op RC-groups wordt gesproken van E205, maar als ik dit vergelijk met het profiel dat op de tekening staat ziet dit er toch heel anders uit :?

Back