Iemand ervaring met fok maken voor Woodstock op Sailcut???

• Topicstarter Topicstarter Yves Tonnaer
  • Startdatum Startdatum
Y

Yves Tonnaer

Guest
Hallo,

Ik heb een Woodstock van Graham Bantock (M-klasse?) 1275mm LOA en een voorlijkhoogte fok van 1445mm.
Nu ontbreekt van dit schip alleen de fok, dus wil ik die graag zelf maken.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met het programma van Sailcut.com. en de zeilen van de Woodstock klasse???
Ik kom aardig uit de beschrijving op Sailcut, maar weet niet precies wat voor een waardes ik moet invoeren
Het gaat hierbij om de VORM oftewel MOULD. Ik heb geen voorbeeld dus ik verzin nu zelf iets maar weet niet of dit juist is.
Wat is hier gangbaar om in te voeren voor een Woodstock-fok? Ik vaar meestal tussen 2 en 5 bft. op groot open water.

Het gaat hierbij om de:
- Verticale verdeling
- Topprofiel, Middenprofiel & Onderlijkprofiel ( voorlijk- en achterlijk vorm + diepte)

Verder wil ik graag weten hoeveel twist ik het beste kan gebruiken. Ik heb deze nu op 20 graden ingesteld.
Volgens de zeilmaker moet de diepte t.o.v het voorlijk op zo'n 33% zitten met respectievelijk een diepte
van 3% onder, 5% midden, en 6 % in de tophoek. Ik zou dan ook graag de waardes willen weten voor het achterlijk.
En tot slot, hoeveel procent moet ik invullen voor rondingpositie bij voor- en achterlijk?

Kan iemand mij verder helpen? Graag uw ervaring en kennis!
Met vriendelijke zeilgroeten,

Yves Tonnaer
46438621_6_Glx0.jpeg

He, super bedankt voor jullie reacties alvast,

Bij die link naar de Marblehead (http://www.radiosailing.org/pdf/Marblehead CR 2002 revA.pdf)
kom ik er nog niet echt achter wat ze nou precies bedoelen.
Er staan wel een aantal maten bij geschreven, maar volgens mij is dit iets anders dan wat ik zoek/bedoel.
Misschien is het wel het juiste, maar snap IK het gewoon niet? Tja, wat zal ik zeggen.... Havo he?
Ik kan dit niet echt omtoveren naar Sailcut.......
Kunnen jullie mij nog specifiekere info verstrekken die ik direct kan invoeren bij Sailcut?
Of is dat misschien weer teveel gevraagd?

Hebben jullie trouwens ook nog foto's van andere Woodstocks' ???? Ik ben er nog niet veel tegen gekomen!!!!
Veel groetjes: Yves!

Oke, dat zal ik dan doen!
Ja je hebt gelijk, het grootzeil is ook niet heel erg netjes meer. Het achterlijk rafelt een heel klein beetje.
Even met de soldeerbout aantippen en dan met spinnakertape afplakken.
Ik wil eerst eens kijken of ik zelf een fatsoenlijke fok in elkaar kan zetten... als dat lukt dan maak ik
ook nog wel een nieuw grootzeil. Bedankt voor je reactie/advies!
Greetz Yves!

Yves Tonnaer zei:
Hebben jullie trouwens ook nog foto's van andere Woodstocks' ???? Ik ben er nog niet veel tegen gekomen!!!!
Veel groetjes: Yves!

schijnt er nog eentje in St Nyk te staan.
zal er eens een fotootje van zoeken, maar dat kan wel even duren.

Beter nog: neem eens contact op met Graham zelf via www.sailsetc.com

Pendelaar

=====================================================
=====================================================

Weet je wat het gemene is, Graham wil geen specifieke informatie verstrekken!
Hij kan de trucjes en specifieke gegevens die hij gebruikt niet vrijgeven, dan zou hij zelf niets meer verkopen!
Hij staat immers bekend als een hele goede zeilmaken met "winnende zeilen"!!!
Er staat wel een "basic" beschrijving op over zeilmaken in PDF formaat op zijn site, maar daar staan de gegevens die ik nodig heb niet in.
Dat is dus wel super jammer voor mij, want ik kom zo niet verder! Niemand kan me vertellen welke precieze waardes ik moet invullen bij Sailcut CAD voor Mould/Vorm...
Hopelijk hebben jullie nog ideeën, ervaringen met Sailcut CAD en foto's van andere Woodstock's.
Het probleem van de schootvoering en het elastiek is overigens al opgelost.
Bericht van Chris Vaes ben ik nog aan het afwachten!

Groetjes en nogmaals bedankt!
Yves Tonnaer, Gaastmeer.

Uiteraard begrijp ik dat zelf maken het mooiste is maar.......

Je eerste zeil is meestal een zeil dat je direct kan weggooien.
Daar bedoel ik mee dat het enkele pogingen duurt voordat je tevreden zult zijn.
Ook zul je een mal moeten maken en over de juiste materialen dienen te beschikken.

Dus zelf maken is echt niet goedkoper.

Ik heb mijn zeilen ook van Graham maar ook een paar zeilen voor mijn M klasse gekocht bij http://www.housemartinsails.co.uk
Dan heb ik wel de zeilen die ik wil hebben.

Zelf maken blijft leuker dat wel.......................

Pendelaar

Als je mij de gegevens geeft van het grootzeil

A is het voorlijk
B is het onderlijk

Dan zal ik kijken welke maten je moet hebben voor de fok

Dan zet ik alles op papier de maten van het grootzeil en de fok samen want je heb verschillende verhoudingen grootzeil fok

Groot 62% Fok 38%
Groot 59% Fok 41%

Tom

Als je een tuigje wil hebben waar je tot 5 BF mee kan zeilen dan zit je met een voorlijk lengte grootzeil

62% 38%

A 1800 mm achterlijk 1780 mm
B 360 mm

voorlijk fok 1200 mm
R fok 320 mm

59% 41%

A 1800 mm achterlijk 1780 mm
B 340 mm

Voorlijk fok 1225 mm
R Fok 343 mm

De foot dat is het onderlijk is 370 mm

R is de maat met een 90 graden driehoek voorlijk naar schoothoek fok in een rechte lijn

Als je dit gebruikt dan kom je goed uit

Als je helemaal niet uit komt even een mailje dan zal ik een tek maken
Of even het regelement van de Marblehead klasse te pakken krijgen daar staat een tek hoe de maten mogen zijn maar je zeilt geen wedstrijd dan kan je met deze maten goed weg komen

groet Tom

Een tekening zou misschien idd handig zijn. Er staat nog steeds niets in over bolling/diepte van het zeil namelijk. Wat moet ik nou doen?
Heb al aardig wat uren achter Sailcut zitten pielen om wat moois te knutselen, maar het resultaat blijft gematigd.
Ik heb contact opgenomen met Chris Vaes en hij stuurt me een B tuigage op van Housemartin sails.
Niet de elegante manier van zelf zeilen maken, maar ik kom er anders ook niet uit. Blijkbaar weet niemand de precieze maten.
En zo te horen heeft nog niemand ooit zelf zeilen gemaakt voor een woodstock.
Kun je me nog uitleggen waarom er 2 soorten zeilen zijn. Namelijk die 38/62 en 41/59???
Waarom is dat en wat moet ik kiezen? Het heeft blijkbaar te maken met het zeilpunt, maar hoe weet ik nou wat de juiste soort voor mijn
boot is. Dikte van de zeilen schijnt ook een rol te spelen? Ik begreep van Chris Vaes dat er 2 diktes doek zijn 25 Um of 77Um. wat kies ik hiervoor?

Sugesties, gegevens of persoonlijke ervaringen voor Sailcut blijven welkom. Ik blijf het leuk vinden om zelf ook nog wat te knutselen.
Een tuigage kopen is makkelijk, er een zelf knutselen een uitdaging en grensverlegging!
De gegevens over A & B etc is al een stap in de goede richting, alleen wordt in Sailcut CAD nu weer allemaal andere termen gebruikt voor deze gegevens.
Het gaat mij voornamelijk om de gegevens die ik moet invullen bij VORM van het zeil. Verticale verdeling, diepte en al die andere dingen die ze daar vragen.

NOGMAALD DANK IEDEREEN VOOR JULLIE HULP!!!!!!!

PS;

Overigens heb ik een B tuigage gekozen omdat een A Tuigage niet past.
Dit is 2050 mm hoog en zoveel mastlengte heb ik niet. B tuigage past prima dus ik zit idd met 1800mm.
Groeten Yves

Heren ik ga het proberen uit te leggen ik maak al jaren mijn eigen zeilen voor de M klasse en ik denk dat ik een klein beetje verstand er van heb

Het beste is een zeil uit te kiezen die je nodig heb en dat is een B tuig dat je een beetje alles wil zeilen verschillende windkrachten
Dan kom je op 1800 mm voorlijk lengte grootzeil maar wat ik al eerder zij je heb verschillende verhoudingen van grootzeil en fok dit is gedaan voor de ballans in het schip te behouden dat hij niet te veel oploeft of afvalt aan de wind
Ik ga de maten geven van het grootzeil

A = voorlijk lengte 1800mm
B= onderlijk lengte 340 mm

Het achterlijk lengte wordt door 4 gedeeld

Dan krijg je de maten

1/4 150 mm
1/2 230 mm
3/4 315 mm

De voorlijk ronding van het grootzeil zit op+/_ 50% en dat is 8 tot 10 mm naar voren

Fok gegevens

Q = voorlijklengte 1322 mm
R= de hoek van 90 graden van het voorlijk naar de schoothoek 290 mm

Het achterlijk wordt weer door 4 gedeeld

1/4 133mm
1/2 206 mm
3/4 273 mm

Bolling zit bij een fok op 35% van de baan
grootzeil op 40 tot 45% van de baan

Bolling diepte komt op 10% van het zeil

Als je dit te valak vind mag het ook meer wezen maar kijk uit want je heb zo te veel bolling in een zeil zitten.

Als er meer vragen zijn dan hoor ik het wel

Tom

Yves als je wil kan ik tegen een kleine vergoeding je zeilpanelen uitsnijden op een snijplotter.
Als je mij je ontwerp in sailcut mailt snij ik het uit in het door jou gewenste zeildoek en stuur ik je de panelen op zodat je ze zelf in elkaar kan zetten.
Mijn ervaring is dat het moeilijk is het patroon uit te knippen precies volgens de maten ook al print je ze eerst uit op papier.
Het luistert nog al nauw als je er een millimeter naast zit heb je al niet meer je gewenste vorm, het plakken is relatief eenvoudig omdat de kromming die een paneel moet krijgen alleen in de bovenste zoom zit mocht je het toch zelf doen doe dan niet teveel panelen want dat bevorderd vorm ook niet echt teveel kans op Fouten
nou ja in ieder geval succes hoop dat het mooi wordt
groet Rindert

Tom,

Nog even een andere vraag...
Zit hierbij een verschil tussen swing rig tuigage en een normaal tuigage? Hiermee bedoel ik de maten van de zeilen
Ik heb namelijk een normaal tuigage, maar mijn onderlijk van het grootzeil is niet 340mm,
maar 420 mm! Wel is mijn voorlijk 1800 mm. Dus de hoogte van een B tuigage, maar blijkbaar niet de onderlijklengte.

die maten van achterlijk 1/4, 1/2 en 3/4 begrijp ik ook nog niet helemaal. Dit is toch veel te weinig? Dan zit je pas net over de helft.
En wat wil op zoveel procent van de baan zeggen? is dat de afstand vanaf het voorlijk? of is het de verticale verdeling?

Verder snap ik R van de fok ook nog niet helemaal en bolling van de fok op 10%???
Dus het betekend voor onder/midden/boven overal op 10% vanaf het voorlijk?
Verdeling van de delen (1/4, 1/2 en 3/4) vind ik ook hier weer vreemd...

KORTOM, VOLGENS MIJ SNAP IK ER NOG GEEN SNARS VAN!!!!
DAT LIGT HELEMAAL AAN MIJ!!!

Zou je het misschien willen tekenen of even samen met mij door willen nemen in stappen op Sailcut????
Misschien schept dat een beetje meer duidelijkheid...
Ik zal je mijn mail adres geven: pinkpantherflight@hotmail.com

Sorry voor de moeilijkheden en misschien domme vragen, het is voor mij ook een nieuwe zoektocht!
Ik zal bij Chris Vaes in ieder geval 77 Um bestellen als zeildikte.

IN IEDER GEVAL AL HEEL ERG SUPER BEDANKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
groetjes Yves!

Back