Iemand nog iets nodig van RFM?

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik ga woensdag props, spinners en zo bestellen bij Freudenthaler.
Iemand nog iets nodig?
Ik verwacht het dan binnen 10 dagen binnen te hebben.

GJ

Ik heb inderdaad nog wel wat nodig voor de Surprise 13.
1 x spezialspinner + 5 versetzt
1 x 17x18 Verstärkt Rot

Klopt, en volgens mij een 36mm spinner hoewel er op de factuur v/d S13 een 38mm spinner staat. Geef maar aan dat het voor de S13 is dan komt het wel goed.

10 dagen is snel zat want ik moet nog beginnen met repareren ;)

OK, staat op de lijst.
denk zelf dat het 38mm is maar ik geef op voor de S13.

GJ

En ik denk dat ik mijn kist met een 34mm spinner ontwerp. Om het lekker simpel te houden. Hahaha

Hey GJ, nog steeds geen HP harsen!?

Om te antwoorden op mijn eigen vraag: ik zie nu pas na wat opzoek-werk dat de groene bladen breed zijn In tegenstelling tot wat ik dacht.

En als Jos zegt dat alle brede barstjes krijgen... ligt natuurlijk ook aan de setup hé :rolleyes:
Mijn devies is nu nog milder later wilder ;)

Val

Kan ik nog mee doen?

Ik zou graag een 16x17 small willen
en een 40/6 spinner moet op een NeuMotor 1509/1Y/6.7/S mit NeuGetriebe 6.7:1, 3600U/V

Groeten Mark

Begin volgende week worden de spullen afgestuurt.
Mark, je hebt een PBtje.

Ik moet toch de kant van het oosten oprijden, dus dan kan ik het wel even ergens afgeven.

GJ

GJ, mag ik een verzoek indienen?! :)

Kun je serieus in overweging nemen om toch maar een S14 romp kopie te maken? Maar dan wel met een verlengde 32mm neus!

Dan heb je tenminste een F5B trainer waarbij je de setup rechtstreeks kan over zetten naar een Avionik en vise versa.

De 2 grote voordelen zijn dat mensen dan niet 2 of 3 keer spinners dan wel props moeten kopen vanwege het verschil in diameter.

Mensen kunnen dan besluiten een Sergey of eFlight prop te kopen die niet alleen beter maar ook veiliger is.

Je kunt zelfs overwegen om het met Rudy er over te hebben en zeggen dat als hij het niet doet, dat jij het dan wel doet. Of zo iets.

Jos

Het is veel te veel werk om een rompje te maken om een propje of spinner over te kunnen zetten.
Als je geen extra spinnertje kan kopen moet je ook helemaal niet met F5B willen vliegen.
En over props veiliger?
Ik heb zoals ik al zei nagevraagd, ook in Duitsland op het forum.
Het komt NOOIT voor dat een versterkte prop afbreekt.
Het is 1 keer gebeurd na een verkeerde landing, toen zat er waarschijnlijk al een haarscheurtje in de prop.
Er werd dan ook gezegd, als je dan zo dom bent om de prop niet te controleren dan is het je eigen schuld.
Ik hou het dan ook op pech, eigen schuld of verkeerd omgaan met het materiaal..

Ik zal Rudi eens vragen of hij de neus kan verkleinen of een opzetneus kan maken maar ik ga het niet doen.
Als ik tegen Rudi zeg, als jij het niet doet doe ik het wel dan is het meteen over.. krijg ik ook niks meer geleverd.

Ik ben al zo idioot lang met jouw rompie bezig ,ook door mijn eigen fout, had de romp met autolak gespoten en als je dan binnen 2 dagen gaat poetsen met was dan veeg je zo de autolak er weer af.
Dus heb alles weer moeten schuren en in de polyester gezet, nu is ie weer mooi glad.

Als ik thuis ben ga ik weer verder.

GJ

GJ, tjonge wat ben jij aan het stoeien met die romp? Had allemaal niet gehoeven van mij hoor. Zo glad hoefd het nu ook weer niet.

Wat betreft props, daar kom jij nog wel achter. Die Avionik B1L van Alan ziet er nu niet meer zo mooi uit na dat zijn RFM 18x19 prop ontplofte. En dan deed hij nog wel alles volgens de instructies van Rudy. Dus een beetje Loctite onder the kop van de prop bout en niet meer op de schroef draad. Maar ja, daar heb je niks aan als de bout gewoon afbreekt! Romp compleet naar de tering, vleugel heeft zijn beste tijd ook gehad.

Bij een Sergey prop komt dat niet voor. Die kun je ook niet eens uit elkaar halen. Hoefd ook niet. Is gewoon vlieg klaar. Het zelfde geld voor de nu komende eFlight props die gemaakt worden uit de Amerikaanse Thomas Pils mallen.

En omdat Sergey geen props maakt voor vette dikke rompen heb je dus wel een slanke 32mm neus nodig. Een verloopje werkt hier niet goed want dan liggen de bladen niet meer strak langs de romp. Ook al geprobeerd.

De reden dat ik jou aanspeek op deze kwestie is omdat ik weet dat jij wel rompjes kan maken en omdat er nu dus wat lui zijn (inclusief jij zelf) die met S14's aan het vliegen gaan in Nederland.

Ik wil ook nog even benadrukken dat het veranderen van de diameter van de prop door middel van een kleinere of grotere spinner nogal wat gevolgen heeft voor het getrokken vermogen en ook de efficiency van de prop. Als je dus denkt van een Surprise over te gaan naar een Avionik en van 38mm naar 32mm spinner gaat dan trekt je prop ineens minder power. Dus dan heb je weer een ander prop nodig of andere tweak van je setup. Daarnaast is een prop ontworpen op een bepaald midden stuk en ga je die afstand dan vergroten of verkleinen gaat het hele idee van instel hoek verdeling over de spanweite van het blad uit het raam. Daar kwam ik ook pas achter na wat proberen en meten met Unilog speelgoed. Het is makkelijk om er op die manier 10-20% meer vermogen in te stoppen terwijl je kist niet sneller maar langzamer gaat.

Ik weet niet waar jij die goede verhalen over RFM props vandaan haald maar ik zie de top Duitsers ook niet met die props vliegen.

Jos

Jos, ik ben bezig met verschillende dingen.
Allereerst met jouw rompie, die nu dus wel gepoetst is en morgen de deelplaat in gaat.
Daarnaast ben ik nog met een Opus DS bezig, daar moeten mallen van komen.
Dan gaat het nu weer herfst worden, dus gaat het waaien en de DS kisten moeten nog gebouwd worden.
Daarnaast heb ik nu een binnendienstfunctie gekregen, dus laat thuis en ik heb ook een partij bestellingen uit Duitsland voor de markus regelaars, dat moet ook allemaal geregeld worden.
Dus om nu een neusje voor de S14 te gaan maken vind ik ten eerste onzin en ten tweede heb ik er geen tijd voor.
Ik heb alle vertrouwen in de RFM props, de topduitsers hebben hun zelfgemaakte spul maar tientallen vliegen met 3500-4500 watt met RFM propjes en er is er maar 1 geploft, door eigen schuld.
Misschien draaien jullie teveel rpm op de prop?
Onze super F1 coureur Jos Verstappen maakte ook alles stuk terwijl anderen wedstrijden wonnen met hetzelfde spul... eerst het probleem bij jezelf zoeken kan nooit kwaad.

GJ

Je hebt wel een punt wat betreft kijken waardoor het komt. Het is inderdaad zo dat ik met redelijk veel vermogen vlieg en de Duitsers toch vaak met minder. Aan de andere kant vliegen de Amerikanen en ook anderen met meer dan ik want zij proberen het met minder dan 30 seconde loop tijd en ik doe dat niet meer.

Maar ik denk dat het ook vooral door de snelle start en rem van de regelaar komt in combinatie met die hele goeie Lipo's van nu. De krachten die er bij versnelling en vertraging op de prop komen de staan zijn echt enorm en daardoor gaat er dus het een en ander stuk. Je moet echt een vertraging in de zender zetten dan wel de regelaar correct programeren.

Echter het blijft zo dat deze producten voor F5B bedoeld zijn en in dit geval niet genoeg veiligheids marge hebben naar mijn mening. Een Sergey prop is 200% veilig daarin tegen. En daarnaast ook efficienter. Dus het extra geld zeker waard.

Maar goed, zoals ik al zij. Je komt er snel genoeg zelf achter.

Tot snel!

Jos

Jos, dan gaat er bij mij iets niet in...
Als de topduitsers met minder vermogen vliegen...
Waarom wil jij dan met meer?
Dan zou ik zelf (maar dat is mijn mening) eerst eens proberen die duitsers te verslaan met die setup, of in ieder geval in de buurt te komen.
Als je dan op gelijke hoogte (niveau) zit dan zou ik er pas meer power in gaan stoppen.
Maar ik zal het wel helemaal verkeerd zien.

Nog een vraagje, de verbrede romp gaat zo de deelplaat in, zal ik nog foto's maken en een verslagje hoe ik te werk ga?

GJ

GJ,

De Duitse team piloten vliegen met een ander toestel. Een toestel wat is "ausgelegt" om hoog te klimmen en relatief langzaam te vliegen. Het is dus een beetje een appels met peren vergelijking. Als je namelijk laag en snel vlieg dan heb je meer vermogen en minder motor looptijd nodig.

Er van afgezien dat ik afgelopen jaar al tot de conclusie was gekomen dat het onder de 30 seconde voor mij niet ging. Steve Neu kan het misschien wel met 21 seconde (en vliegt dan rustig 48 beentjes) maar ik niet. Helaas had ik in Berg op den Heist niet alles voor elkaar zoals ik dat wilde en had slechts de keuze uit een 25 seconde of een 35 seconde setup. Tja.

Wat betreft de romp. Ik zou maar gewoon eens een mal en een rompje maken. Dan kan ik nog eens een keer met een strakke romp vliegen dit jaar.

De website die jij al hebt gemaakt met het afmallen van die andere romp is duidelijk genoeg. Mijn probleem was meer de materialen, welke en waar vandaan.

Dag Luitjes (zoals jullie dat zeggen)

GJ,
Ik wou nog even weten hoe je de mal helften afwerkt, zodat ze vlak op tafel kunnen liggen, en een detail hoe breed je de randen doet om de vaciumzak en bouten te plaatsen.

Groeten
Val

Hallo Val,

Er zijn verschillende manieren.
Je kan de mal afvullen met Poraver, maar dan moet je wel poraver hebben, en je verbruikt behoorlijk hars.
Je kan ook vierkant stalen buis op de mal plakken, dan is ie ook recht en ligt ie plat op de tafel.
Dat is de makkelijkste methode.

GJ

Back