Iemand nog iets nodig van RFM?

Ik zie dat dit een poreus glas is of zo, welke diameter hebben die korrels?
Ik kan gemakkelijk aan extrusie granulaten raken plexi,pvc,pet. of glas korrels als ik een ruit in diggelen vlam ;)
2 balkjes is wel het simpelste, maar ik heb liever overal ondersteuning vooral omdat de vleugel wing-tips heeft en deze kunnen vervormen tijdens het vacuüm trekken.
Ik had eerst een methode geprobeerd met het glas in de beide helften op elkaar met bouten rondom en dan pu-schuim erin... Dit leide na lossing tot bobbels, waar de druk te groot was.
Nu wil ik het direct zo goed mogelijk doen.

Val
 
De Poraver heb je in verschillende maten.
Ik heb nu 2mm korrels.
Je moet sowiezo je mal stevig genoeg maken, je moet geen sterkte gaan halen uit je Poraver.
Dus een paar lagen 200 grams , dikte van het laminaat moet een millimeter of 4 zijn en dan haal je je stijfheid / stabiliteit.
Er waren mensen die hun stijfheid uit zand haalden.
Voordeel van Poraver is dat het redelijk licht is.

Maar je kan er alles in storten.
Je zou zelfs beton kunnen nemen.

GJ
 
Oh ja, de flens.
Tja, zo breed mogelijk.
Minimaal 5 cm om het model.
Je kan dan mooi met plastic en acrylaatkit aan de gang.

GJ
 
Mooie info.

Zit zelf te denken om net zoals bij een vleugel huid er een sandwich van te maken. Dus eerst de mal maken, dan een ~10mm laag poraver of dergelijke mix en dan nog weer een paar lagen glas.

Denk gewoon en doosje om de rand van triplex achtig materiaal. Van die 20mm dikke geimpregneerde multi lagen plaat die lekker vorm stabiel is.
 
Dit idee??

Zo heb ik mijn stabilootje gemaakt.
Met zo min mogelijk materiaal zo veel mogelijk stabiliteit.


De 2 delen op elkaar

stab1.JPG




De boven en onderschaal.
De ene met glasweefsel is al klaar, alleen de weefsel er nog even vanaf slijpen.
stab2.JPG



En zo zien ze er van binnen uit.

stab3.JPG




GJ
 
Juist ja. Hoeveel lagen hoe dik glas op de buiten kant?

Wil trouwens nog steeds een vergrote B08 stabilo en dan wel in pendel uitvoering produceren.

Mmmm, lukt dat nog voor WK 2010 ?! ;)
 
GJ
Heb je daar iets op gedrukt om dat stabilo zo vlak te krijgen of vloeit dit vanzelf vlak?

Mijn mal is 4 mm toch zit daar nog veel flex op, vreemd genoeg bijna meer dan op een goede vleugel.

Val
 
Goedenavond allen,

Allereerst de laagdikte.
Het ligt een beetje aan hoe groot het oppervlak is hoe dik ik de lagen maak.

De opbouw van de stabilomal.

Eerst de vormenhars (Larit F260) 1 laag.
Dat laat ik 30 minuten geleren.
Dan maak ik wat ingedikte hars en smeer dat over de met katoenvlokken bestrooide vormenhars.
Scherpe hoeken probeer ik op die manier glooiend te krijgen.
Je hebt dan al een dikte van 1.5mm opgebouwd.
Dan, als 1e laag neem ik 80 grams, dat sluit mooi om de rondingen, eventueel neem ik stroken weefsel.
Dan 2 lagen 160 grams keperweefsel.
En dan 2 lagen 220 of 280 grams weefsel.
Tussen de 2 laatste lagen leg ik wat rovings in de lengterichting, in de hoeken van de mal, om meer stijfheid te krijgen.
En dat laat ik 12 uur liggen.
Dan weer ingedikte hars met katoen op de weefsels smeren.
Als hechtlaagje voor de Poraver.
Dan een emmertje Poraver, 3 liter.
Daar doe ik ongeveer 200 gram hars/harder met 2% schuimmiddel doorheen en goed roeren.
Dan in de mal gieten en aankloppen met een stukje hout.
Goed aandrukken en zo glad mogelijk maken.
Eventueel plastic over het geheel en afdekken met een stuk meubelplaat of MDF.
Als dat hard is (12 uur) dan met een schuurlat de poraver gelijk schuren met de randen om de mal, weer hars aanmaken en indikken.
Dit moet een soort plamuur worden dat niet door de poraver zakt.
Gladsmeren en een uurtje of 2 laten liggen.
Dan als laatste , afdeklaag, een weefseltje van 200 gram om alles af te dekken.
En klaar ben je.
Bekasting van de mal af tikken, randen afslijpen, eventueel nog een beetje plamuren en klaar.

Val, hoe bedoel je precies dat uitvloeien en of ik er iets op gedrukt heb?
Ik kan detailfoto's maken dus laat maar weten wat je bedoelt.

GJ
 
Ik heb hier van die vloeibare gietPU staan. dat giet ik dus rechtstreeks op het model, het vreemde is dat dit op de randen klimt en dus niet vlak is.
Uit je tekst begrijp ik nu dat die poraver-epoxie mix Minder liquide is en je deze dus manueel vlak kan maken ten opzichte van de malranden.

Jouw methode lijkt me eerder goed voor grote stukken en de precicie
terwijl ik pu wel wat minder omslachtig vind voor kleine stukken(rompjes enzo).

Val
 
Ik zou toch eens proberen met vormenhars.
Dat wordt keihard, is goed te polijsten en voor kleine deeltjes is het ook prima geschikt.

Probeer eens een setje van dit spul, is prima mee te werken.
HP-Textiles - gefülltes Harzsystem

De andere hars van HP is ook wel OK, is alleen iets slechter voor je gezondheid, ik heb weer allerlei vlekken op mijn huid.

HP-Textiles - Hochlast Harzsystem

Alleen de lichte weefsels van HP (tm 280 grams) zijn waardeloos voor modelbouw.
Veel te los geweven.


GJ
 
GJ, ik sprak Dave Dixon op de laatste UK F5B competitie (namelijk de Nationals) en hij zij dat hij MGS 285 en 296 gebruikte. Zegt jou dat wat?

De Duitsers schijnen dat ook te gebruiken?!

Jos
 
Ja, dat is het type hars of harder.

Maar ik denk dat je bedoeld H285 en H287 (er is nog wel een nieuw type maar weet het type even niet).
H285 is met een potlife van 55 minuten, H287 met een potlife van 110 minuten.

Die ik gebruik is van Hexion, wordt op de markt gebracht door Scheufler en verkocht in de modelbouw door R&G, L&R, EMC Vega, Ruud Zandvliet, die het weer bij EMC vandaan heeft, Kees Maas, dei het ook weer bij EMC vandaan heeft.

Geen idee wat de fabrikant is van HP textiles maar de hars is anders.
Het aandeel epoxy is anders dan van Hexion, dus je kan de harders en harsen niet mengen.

GJ
 
Dus MGS zegt jou niks?

Kan best zijn dat waar jij het over hebt het zelfde spul is. Dave zij dat 296 een beetje langzamer was dan 285 maar de potlife heb ik niet opgeschreven.

Wat is jou meening dan over dat H285 in vergelijking met wat ik nu hier heb staan van HP textiles?! Geloof E111L

Jij hebt bijde geprobeerd?
 
Jawel, MGS is scheufler.
Dus de makers van de harsen die ik noemde.
Ik ken alleen dat type niet maar zoals ik zei, ik ken de nieuwe type aanduidingen niet.

De hars van HP is prima, het heeft geen luchtvaart toelating maar op papier zijn de eigenschappen vrijwel gelijk als de Hexion (Scheufler , MGS) series.

GJ
 
Nou, ben maar eens begonnen met het maken van een propjes mal. Even kijken of het allemaal wel werkt voor dat ik grote dingen verknal. :)

Een enkel RFM 13x10 blad had ik nog liggen.

Jos
 
Back
Top