Iemand nog oude Cox modellen in bezit?

Hallo forummers.

Nu ben ik zelf nog niet erg oud (22) en kan dus niet echt over vroeger praten. Maar ik ben zelf nog in bezit van een helicoptertje met 0.49cc brandstofmotortje afkomstig door het in 1996 "gestopte" (lees kapotgemaakt door overname) COX. Het betreft een klein free-flight helicoptertje dat na toevoeging van brandstof en stroom op de gloeiplug wordt gestart door het opwinden van een springveer. Wanneer je hem eindelijk goed had lopen maakte de helicopter dan een Free-Flight vlucht van een paar minuten. Wanneer de motor eenmaal was afgeslagen kwam het model weer veilig in zweefvlucht naar beneden, soms een kilometer verderop. Al met al leuk speeldgoed voor een kind!

Tot mijn grote verbazing kan ik verder niets meer vinden op dit forum over het merk COX. (edit: toch meer dan ik dacht, komt doordat de zoekfunctie niet op 3 letters reageerd) Ik weet nog wel dat er ongeveer 2 jaar geleden een inkoop actie is geweest voor het inkopen van wat cox motortjes (wat geloof ik nooit is doorgegaan).

Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die in bezit zijn van een COX model of motor? of dat er mensen zijn die nog materiaal in bezit hebben (eventueel digitaal).

Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt:
volgens mij werden ze ook toegepast op lijnbesturing vliegtuigjes.

er zijn hier en daar wel tekeningen verkrijgbaar van vliegtuigjes waar je zo'n motortje op kunt gebruiken. zeker vanwege de lichte rc spullen van tegenwoordig zou je het model ook bestuurd kunnen maken.

enige tijd terug heb ik de zoekoptie nog gebruikt om zulke motortjes te zoeken, is hier en daar wel wat info van verkrijgbaar. je kunt ook googlen op cox teedee of peewee, net welke motor je hebt.

De motortjes zijn nog wel her en der te verkrijgen inderdaad. Helaas niet de modellen uitgerust met de motortjes. Op youtube staan enkele filmpjes van zelfbouw vliegtuigen met cox motortjes, erg leuk om te zien!

als je een link hebt naar tekeningen van vliegtuigjes die uitgerust kunnen worden met deze motoren hoor ik het graag!

een voorbeeld filmpje van een cox!

YouTube - Cox Baby Bee .049 Glow Engine

Ik heb ruim 30 jaar geleden leren vliegen met de FILOU van Graupner, met daarop een COX 0,8 cc. Dit motortje heb ik nog liggen, als stukje nostalgie.
Ik heb nog wel twee cox-sleutels, en een cox-gloeiplug, met ring, voor 1,5 cc.
Het ligt als nostalgie thuis, voor een bod ben ik niet ongevoelig.

Laatst bewerkt:
ik heb een poosje geleden de teedee .010 gezien, kleinste verbrandingsmotor die ooit in serie is geproduceerd. best leuk om te zien. Ik zou er graag ooit nog eens eentje hebben om ergens mooi neer te zetten.

offtopic: glaerox herinnert aan een vervlogen scootertijdperk? Ik heb ook jaren lang een Aerox gehad, mooie customized kapjes enzo.

Hallo forummers.

Nu ben ik zelf nog niet erg oud (22) en kan dus niet echt over vroeger praten. Maar ik ben zelf nog in bezit van een helicoptertje met 0.49cc brandstofmotortje afkomstig door het in 1996 "gestopte" (lees kapotgemaakt door overname) COX. Het betreft een klein free-flight helicoptertje dat na toevoeging van brandstof en stroom op de gloeiplug wordt gestart door het opwinden van een springveer. Wanneer je hem eindelijk goed had lopen maakte de helicopter dan een Free-Flight vlucht van een paar minuten. Wanneer de motor eenmaal was afgeslagen kwam het model weer veilig in zweefvlucht naar beneden, soms een kilometer verderop. Al met al leuk speeldgoed voor een kind!
Ik denk dat het een 0,8 cc is, een uit de Bee serie. Cox heeft nooit 0,5 cc motoren gemaakt. Bij vrije vlucht denk ik zeker niet meteen aan kinderspeelgoed.....

Deze?
cox_chopper.jpg

Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die in bezit zijn van een COX model of motor? of dat er mensen zijn die nog materiaal in bezit hebben (eventueel digitaal).

Bij voorbaat dank!
Kijk eens hier .

Ik denk dat het een 0,8 cc is, een uit de Bee serie. Cox heeft nooit 0,5 cc motoren gemaakt. Bij vrije vlucht denk ik zeker niet meteen aan kinderspeelgoed.....

Deze?
cox_chopper.jpg

Kijk eens hier .

Dit is inderdaad een type free-flight helicopter die ik bedoel! De gene die ik heb lijkt er precies op, is echter van het type skyjumper. Een Bell-UH 1D uitvoering met parachute(die ik helaas als kind verloren ben:( ). Ik plaats binnenkort even een foto!

De motor zou dan een 0,8CC zijn. dat kijk ik nog een keer na!

heel erg bedankt voor de reactie's. Vooral de website over de geschiedenis van Cox is prachtig!

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een motortje liggen van 1cc. Er zit nog een nieuwe cilinderkop met gloeispiraal op. Het motortje is niet compleet. Ik weet trouwens ook niet er allemaal bij hoort. Het is alleen een cilinder, met kop, zuiger, krukas en carter.

Ik heb hem al heel lang, zeker 30 jaar. Ik heb geen idee hoe ik eraan ben gekomen. Toen ik 13 was heeft hij op de oude kop/gloeispiraal nog een paar seconden gelopen op 98% alcohol van de drogist.

Het Cox boekje ben ik in de loop van de jaren kwijtgeraakt, of het moet nog tussen mijn oude schoolboeken liggen die nog "ergens" zijn. Ik weet dat de kleinste die ze maakte 0.33cc was, tevens de kleinste werkende verbrandingsmotor op de wereld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja dat kan ook. Ik dacht altijd dat 0.33cc de kleinste was. Doet er ook niet toe. Van foto's zal het voorlopig niet komen. Ik weet dat ik hem heb... ergens.

Mijn Skywatcher schoongemaakt (tot zo ver mogelijk is, er zit allemaal aangekoekte olie op) en op de foto gezet:

skyjumper2.jpg

skyjumper3.jpg

skyjumper1.jpg

Groeten Bas!

Hij lijkt een soort van auto rotations landing te maken. Ik had er toch maar even een vislijn aangedaan om toch enige controle te hebben waar hij neerkomt. Wat een kabaal maken die dingen, nog erger dan een 1:1 gasturbine.

Laatst bewerkt door een moderator:
Blij als een kind ontving ik vandaag:

<b> Cox US Coast Guard helicopter 2004 </b>

Nieuw in blister, geproduceerd door cox/estes. Dit is het zelfde type free-flight helicopter als getoond in het filmpje hierboven

coxuscc1.jpg

<b>Cox Attack Cobra 1996</b>

Nieuw in doos, geproduceerd door Cox in 1996

coxac2.jpg

coxac1.jpg

<b>Cox Surestart engine</b>

En een losse nieuwe cox motor.

coxss1.jpg

Laatst bewerkt:
Back