iets Aparts/

Roel, zeker, de Belgische marine heeft ze ook nog. Maar als ze de kans zien, worden er verkocht, een paar jaar geleden nog aan Frankrijk. Overigens, hoeveel mijnen worden er nog opgespoord tegenwoordig? Hoe minder mijnen, hoe minder problemen dus. Bovendien zijn het mooie scheepjes. Strakke lijnen, en weinig rommel aan dek, mijnenjagen is een heel ander bedrijf dan mijnenvegen.
De moraal van het verhaal: polyester heeft niet de verwachtingen vervuld.
Vroeger niet in de pleziervaart, dat is echter vrij snel opgelost door de invoering van de gelcoat. In de beroepsvaart blijken nu weer de beperkingen. Gelukkig is het voor de modelbouw nog nuttig.

volgends mij worden er door europeesche landen veel mijnen geruimt aan de kust van irak/koewijt.(had iets op tv gezien waarbij dolfijnen werden gebruikt..)

zinnia zei:
.....Overigens, hoeveel mijnen worden er nog opgespoord tegenwoordig? Hoe minder mijnen, hoe minder problemen dus....

Nou, ELKE DAG worden er nog mijnen opgespoord en als het kan vernietigd. En niet alleen in de Golf, maar ook hier in 'onze' (die van jullie en die van ons) eigen Noordzee...
Onze buurlanden hebben in 2 wereldoorlogen nogal wat van die krengen lagen vallen, en ze worden nog steeds opgespoord of door vissers aan land gebracht. (Met helaas soms dodelijke slachtoffers aan boord...)

Er is voor de mijnendienst van zowel de Belgische als de Nederlandse marine nog voor decennia werk...

Het valt mij op als je op tugspotters kijkt naar de wat oudere boten,(zeker van de nederlandse maatschappijen zoals smit)en dan bedoel ik de boten die gebruikt werden rond '40-'45, er heel wat van op een mijn zijn gelopen en zijn gezonken.

Back