iets raars bij aftoeren

Hallo,
daarnet ff de 450 met nieuwe blaadjes de lucht in gestuurd. Een genot met die edge bladen, zeker op de staart superstrak maar bij het landen gebeurde er iets vreemds. ik vlieg alleen in idle up, toer erin af en toer af met th.
Bij het neerzetten en daarna dmv de th het aftoeren hopte de heli een kwart slag naar rechts, bij het inschakelen van de th verder gebeurde er niks, schrok er alleen een beetje van. iemand enig idee hoe dat komt?

hmm ik bedenk het me net.. th is nu met de dx7s instelbaar op alle standen, ook th, daar ik mijn gyro op hh heb ingesteld en in th rate mode ingesteld is schiet de slider natuurlijk door naar het midden waar een klein beetje countertorque gegeven wordt alleen niet genoeg en zou dan in mijn beleving de hop de andere kant op moeten zijn.. neus naar links dus.. vreemd... trouwens bij het in normal mode aftoeren was er geen vuiltje aan de lucht en toerde hij zonder hopje af. Ook normal staat ingesteld op hh.

normal is 75% throttle en idle up 85%

Even je mechanische setup checken. Je staart zou al een beetje tegen de inertie in moeten afgesteld staan. Stick neutraal moeten je staart blades al wat richting staart wijzen. Checken door in de vlucht op rate mode te zetten en linkje daarna bijdraaien indien nodig.
Daar vind je wel war over in dit forum. ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
jup... Even normal mode goed instellen.

Dus idd zodanig met het linkje en servoplaatsing spelen dat hij hoovert zonder correctie.
daarna zou het punt over moeten zijn.

Dat hopje naar rechts, dat was zonder twijfel op een gladde ondergrond?

Als je aftoert met TH, én je hebt nog positieve pitch, én de ondergrond is glad, dan is dat hopje naar rechts normaal, ongeacht rate of HH:

De heli is nog licht, en er is weinig wrijving met de ondergrond, en je hekrotor staat vrolijk je hoofdrotor te "countertorquen", en plotsklaps valt alle vermogen weg.... DUS ook de torque, maar die hekrotor, die is nog ingesteld op countertorque.
Hoe snel je servo ook is, hij is nooit snel genoeg om dat superplotselinge verschil op te vangen.

Als je op ruwe ondergrond, met negatieve pitch TH geactiveerd had, had de wrijving hem op zijn plek gehouden, of met pitch nul, was de torque minimaal geweest en de "plotselinge overgang" voor de hekrotor veel kleiner geweest.

Probeer het maar....

Groet, Bert

dan zal dat ook wel door die nieuwe bladen komen.. heb nu edge carbon bladen sinds die erop zitten doet hij het, het sturen is ook VEEL directer en veel sneller geworden en de lichte wag is ook helemaal weg. met de plastic bladen landde ik vaak, zonder stoppers, op een gladde ex tafeltennistafel heli platform en daar gebeurde het nooit en dit was op asfalt.

merk sowieso verschil met de edge bladen, op de hoofdrotor ook, meer geluid en veel strakker.

maar ik ga het eens proberen.

edges zijn wat zwaarder dan de meesten.. en redelijk stijf.
Scheelt heel veel in vlieggedrag. Strakker, wat minder agressief. Maar wel agressief als het moet.

persoonlijk vind ik ze ook erg prettig werken.

Zeker als je eerst de originele align bladen gewend was scheelt het.
had je eerst goedkope blaadjes erop, dan is het een complete wereld van verschil..

alles was origineel align alleen de tail was origineel plastic. die edges zijn hun geld meer dan waard. dat dat zo kan schelen joh

jup... schrik je van...

wil je echt een keer een agressief vluchtje?
moet je eens 3d flybar bladen erop zetten.
die zijn bijna de helft van het gewicht van een fbl normaal blad. en het zwaartepunt licht heel dicht naar het midden van de rotor, dus zit er heel weinig effectief gewicht in die rotor.
dus ook weinig gyroscopisch effect, en het veranderen van richting is dan erg simpel.

ik heb het gedaan.
als je het ook eens wilt proberen, moet je wel ff een verse onderbroek meenemen.
tipje zomaar :mrgreen:
niets veranderen aan de instellingen, alleen hoofdbladen wisselen..

Ja dat heb ik gemerkt, werd er eerst een beetje bang van maar de controle is ZOVEEL beter. I stick with the edge blades.. prijs maakt dus wel uit! maar alle kleine dingen die er aan de 450 scheelde qua staart en gedrag is weg, als sneeuw voor de zon

Back