iets raars met ele servo

Hallo,

ik heb inmiddels nieuwe besteld, ander merk, maar ik moest dit even delen, ik ben clueless..

ik had op de 450 (met flybar, 3a bec, spektrum ontvanger) 3x de kst ds115mg servo, een ds95 clone. perfecte servo's als ze het doen.

Zondag wilde ik opstijgen voor de 2e vlucht alleen bij de preflight zag ik dat de ele servo (weer) niet mee deed, dit is een nieuwe servo als vervanging voor hetzelfde probleem, ineens een dode ele servo.
de 1e vlucht ging feilloos. dus ik dacht die is alweer kapot gegaan... balen.. het zou de 2e vlucht zijn van die servo. Alleen thuis bij het testen kwam ik erachter dat het kanaal in orde is alleen toen ik de bewuste servo uit de ontvanger haalde en er in terug stak, willekeurig kanaal, doet de servo het perfect als je de 1e keer na het terug steken in de ontvanger de stroom erop zet, de 2e, 3e enz. keer is hij weer zo dood als een pier.. de andere 2 kst servo's doen het keer op keer, ander merk servo's ook. de oude "kapotte" kst servo waar deze als vervanging voor gekomen heeft hetzelfde probleem, de 1e keer na aansluiten op de rx doet hij het prima, de keren daarna is hij weer dood..

Ik snap er geen fluit van.. iemand een idee?

alvast bedankt!

bijzonder.
ook erg bijzonder dat het 2 keer bij dezelfde servo gebeurt.
Nu is de elevator wel de wat zwaarder belaste servo van de 3, dus een mankement komt daar als eerste omhoog

Je zou bijna zeggen dat het een printplaat dingetje is.
gebruik, wordt heet, na gebruik wil een chip niet opstarten.
na een beetje rust gaan ze dan vaak wel weer.

maar als puur de keren aansluiten de leidende factor is, dan wordt het erg bijzonder
zou ik toch je ontvanger eens wisselen..
je hebt er weinig aan als hij servo's blijft eten

ze doen het iedere keer als je hem er maar uithaalt en er weer in stopt.
bij andere servo's, ook ander merk (jr en align) gebeurd het niet.. het gebeurd ook op een ander kanaal, eerst wel werken en dan niet werken.. warm zijn ze ook niet geweest dat ik weet, heb nu 3x hitec hs-5065mg besteld en ga het daar nu mee proberen.
ik heb echt het idee dat het iets in de servo is en niet in de ontvanger.
ik zal er vanavond eens een ar8000 aan hangen, kijken of het dan weg is maar hoe kan dit aan mijn ontvanger liggen? bij andere servo's gebeurd er niks, zelfs niet als ik ze wat tegendruk geef. de servo staat ook echt "uit" als ik hem de 2e keer onder stroom zet.
Daarnaast is dat van die krachten me bekend op de elevator servo maar heb 2 minuutjes rondjes gevlogen, pootjes omlaag, voor hij ermee op hield en daarmee lijkt me niet dat je teveel spanning(kracht) op de servo zet.. dat hij warm wordt lijkt me ook sterk.. bec staat op 6v en dan zou de servo een kleine 3kg kracht hebben, als je de hitecs bekijkt(2,2kg) behoorlijk overkill.

wel las ik dat de mks servo's waar dit clones van zijn nogal power hungry zijn en dan vooral de ds92a+.. daar wordt zelfs een bec van 10a geadviseerd.. maar dat zorgt meer voor brown outs op je ontvanger en verlies je al je servo's meestal.. kan over dit probleem ook helemaal niks vinden..
nou ik zit eens te denken.. de ds92a+ had ook van die rare kwaaltjes met een ice bec, die communiceerden niet of iets dergelijks.. en ik weet van iemand die de kst op de tail van een x2 heeft dat hij vaak pas de 2e x als je de stroom erop zet het pas doet, precies het omgekeerde dus. ik heb echt het idee dat het in de servo's moet zitten.. iets met niet kunnen communiceren met dsm protocollen.. ik weet dat die x2 dsms(jr) heeft en ik dsmx..

maar als je een idee hebt waarom dit de ontvanger zou (kunnen) zijn hoor ik het graag

Heb je niet toevallig zon simpele servo tester

nrjktx1349772324848.jpg

Nu is de elevator wel de wat zwaarder belaste servo van de 3, dus een mankement komt daar als eerste omhoog

Dat moet je me eens uitleggen, want volgens mij is dat niet waar, en is er geen enkel verschil in belasting tussen de drie servo's:

De servo's staan 120 graden verzet, puntsymetrisch opgesteld rondom een puntsymetrisch systeem, wat gelijkmatig ronddraait.

Als je je zakjapanner met gonio functies er op loslaat, zul je zien dat bij willekeurig welke stuurbeweging dan ook, iedere servo exact dezelfde kracht voor zijn kiezen krijgt....

Ook al lijkt dat gevoelsmatig niet zo (als je voorover geeft, doen twee servo's een klein beetje en de elevator servo maakt een grote slag), je vergeet dan, dat de elevatorservo de optimale hefboom heeft, en de twee rolservo's via een heel korte arm moeten trekken, waardoor de servo belasting toeneemt (als je voorover geeft, trekken beide rolservo's aan een arm die onder een hoek van 60 graden met de werkrichting ligt, dus de armlengte is maal Cos 60, ofwel 1/2, ofwel de servo moet twee keer zoveel kracht zetten. Echter, er trekken twee rolservo's dus dat verdeelt zich weer keurig netjes.
Ofwel, elevator en rolservo's trekken alle drie even hard...).
En vanwege het prachtige verband tussen sinus en cosinus geldt dat voor ELKE hoek waarin je de rechter stick beweegt....

Zeggen dat de elevatorservo zwaarder belast wordt, is hetzelfde als zeggen dat het rode draadje aan je brushlessmotor het zwaarst belast wordt.

Het wordt anders als je een mechanische mix opstelling hebt zoals vroeger in de Heim heli's, met twee rolservo's en één elevatorservo, en een soort van elevon-mixer. Dáár is wel degelijk de elevatorservo het zwaarst belast.
Maar niet in een 120 graden CCPM opstelling.

Groet, Bert

rekenkundig kan ik het ook niet onderbouwen..
maar als ik mn servo's zie, en zie welke doorgaans als eerste problemen geeft, zou ik toch zeggen dat de elevator anders belast wordt dan de andere 2

heb nu een paar setjes moeten wisselen door de tijd heen, en iedere keer was de elevator er het ergste aan toe.
de andere twee zat nog redelijk leven in (maar vaak ook niet genoeg om weer te hergebruiken), maar elevator compleet overleden.
dan heb ik het over de 450 en 600

en ik crash eigenlijk nooit, dus is puur door gebruik
hard neerzetten overkomt iedereen wel eens, maar gebeurt me ook niet vaak.
Was iedere keer een servo die te langzaam/te slap was geworden

ik ben ook niet gecrashed.. en het maakt ook niet uit.. de 1e had misschien 25 a 50 vluchten, eerder 25 dan 50, de 2e had 2 minuutjes vliegtijd en insteltijd.. dus slijtage kan het niet zijn.. als het werkt werkt het ook als een trein.. maar het is elke keer maar 1x.. gebruik die 2 sowieso niet meer maar ik wil wel weten waarom.. het lijkt me gewoon sterk dat het ergens anders zit dan in de servo.. als ik nog een kst besteld had had ik die op de ail plek gedaan en de goed werkende kst op de elevator.. maar er komen nu 3 hitecs op..
als het in de ontvanger of bec zit moet dit toch een probleem zijn waar de andere kst's ook mee zouden moeten kampen.. het is ook niet op 1 kanaal bij iedere servo.. het is bij 1 (óf 2) servo op ieder kanaal... maar allebei komen ze oorspronkelijk wel van het ele kanaal af..

@ Student:

Mischien word hij vaker gebruikt....Dus niet zwaarder belast , als in kracht, maar vaker aangesproken... En vaker aan het werk is meer slijtage ;) Dan kloppen jouw en
Brutus zijn verklaring weer...

Een servo vind snel bewegen net zo lastig als veel kracht zetten ;-)
Een servo op een fbl machine zal ook vele maleven langer meegaan, omdat ze gewoon minder hoeven te doen.
Minder kracht, en minder snelheid nodig. De stabilisatie stuurt vele malen per sec. een nieuwe positie naar de servo's, dus dat werkt stevig door
jijzelf kan dat niet, dus hoeft de servo ook minder te doen

De elevator moet wat verder uitslaan voor een elevator beweging dan de 2 aileron servo's
voor een aileron beweging hoeft hij dan weer niets te doen..
je zou zeggen dat dat een beetje opheft

maar blijkbaar is die snelheid over een tik grotere afstand om die elevator beweging uit te voeren de factor waarmee het mis gaat.

Daarin zal inderdaad de verklaring liggen..
als je ziet dat de servo's per stuk een heli gewoon een paar keer op kunnen tillen, lijkt het me sterk dat ze kracht te kort zouden komen

het is een flybarred heli he.. dus er is ook geen estab die ligt te kloten.. idd kracht zou voldoende moeten zijn.. ze zijn ook retesnel.. maar goed.. ik kan er gewoon vanuit gaat dat de servo's gewoon "slecht" zijn of moet ik echt ff verder zoeken..

die hitecs zijn gewoon goede servo's toch?
had zag ik net zo goed de analoge kunnen bestellen.. maar mocht ik hem ombouwen naar fbl heb ik al wel goede digitale servos al las ik dat vbar en beastx prima samen gaan met de hitec 65mg.. de 3gx niet, die fikt ze op maar... ik ben geen fan van align electronica al moet ik zeggen dat die gpro me wel positief heeft verrast.

Ik kan het verschil in levensduur dan verder hooguit verklaren uit het feit dat een heli om de langs-as een ander trillingsgedrag vertoont als om de dwars-as, en mogelijk dat bij FBL systemen dan inderdaad mee gaat spelen dat die elevator correctie vaker gebeurt dan de ailleron correctie.
Vanuit dat oogpunt draait dan de elevator servo duidelijk meer "kilometers"....

Met Flybar heb ik nog nooit een verschil kunnen ontdekken, en met non-E-stab flybarless heb ik ook nooit een verschil gezien. Dus het ligt niet aan de mechanische verschillen tussen de rotor systemen.
Er vliegen bij ons zowel 2, 3 als 4-blads systemen met 120 graden servo opstelling, en 3 en 4-blads met 4 x 90 graden servo opstelling....

Hmmmm... nog een reden om E-stab voorlopig links te laten liggen.... ;)

@ Servor: Inderdaad, de Hitec servo's zijn uitstekende servo's in zowel analoog als digitaal. Het enige puntje van aandacht, maar dat is NIET voor jou van toepassing, is dat je géén karbonite gears moet gebruiken in combinatie met benzinemotoren.
Karbonite gears zijn uitstekend, maar kunnen de scherpe trilingen van een benzinemotor slecht verdragen. Is zowel voor heli's als vliegtuigen een issue.

Groet, Bert

als je die servo aan de servo tester gooit en elke keer aan en uit zet blijft hij het dan wel doen ?

meest vreemde vind ik dat je echt de servo moet loskoppelen van de rx om hem weer te laten werken en dat stroom eraf dus niet werkt ???

nou.. inderdaad.. vanavond gaat het hem niet worden, kon die tester zo gauw niet vinden.. en daar zit het probleem dat hij het alleen de 1e keer na het insteken het doet.. daarna is hij niet van plan meer te werken.. tenzij je hem los koppelt en weer aankoppelt.. soort jamaicaanse part timer lijkt het wel.. vind het wel RAAR dat ik het 2x heb bij hetzelfde type/merk op hetzelfde kanaal.

dat van dat 2x binden van de kst op een x2 tail vindt ik sowieso al vreemd maar dat dat dan eigenlijk precies het omgekeerde is wat er bij mij gebeurd, behalve het los en aankoppelen, vind ik nog veel gekker... ik hoop niet dat dit met die hitecjes ook gebeurt want dan zit er elders een probleem alleen.. het enige dat dit gedrag kan veroorzaken lijkt mij de printplaat van de servo.. er staat me vaag iets bij van een ander merk dat die servo's, of een servo, die af en toe in programming mode sprong..
het erge is dat hoe langer ik er over nadenk hoe minder ik het kan begrijpen..

nee dat weet ik maar ik bedoel maar..
ik kan er ook niets over vinden.. ja heel veel over de mks ds92a+.. maar niet dit specifieke probleem waar dan ook.. misschien zoek ik niet goed.. maar mijn systeem is vrij simpel 3s lipo --> turnigy 3a bec --> ar6210 --> servo niet een estab of gyro ertussen dus.. de andere doen het gewoon zoals gezegd en echt retestrak als ze werken... maar ik ben het vertrouwen een beetje kwijt.. de 515mg op de staart ook maar weer gewisseld met een fut s9257 (incl step down). ik hoef geen kst's meer te hebben.. maar ik ga ze later nog wel even testen op de tester..

juist omdat er niks over te vinden is en jij het nu 2 keer hebt gehad wijst misschien op iets anders, heb je al een servo open gehad(geen sluiting tussen bodem, geen condens binnenin) heb je de uitgangsspanning gemeten van bec en kanaal van je elevator?

dan zou de servo het nog steeds moeten doen als hij even rust heeft gehad...
verklaard nog die rare stekkerkwestie niet.

en dat je er niets over vind zegt ook niet altijd alles
soms kom je er achter dat velen het probleem hebben, en dat maar weinigen het posten.

kijk maar naar de discussies over de ds 420 op de 450 toendertijd.
hele volksstammen wisten dat deze te licht was. en weinig mensen melden er een probleem mee.
maar bij velen waren de staartproblemen opeens weg toen er een andere servo op ging.

er staat ook misschien ;-) en ik zei kijk eens op een oetjebal servo tester wat hij doet met spanning erop en eraf. Als hij alleen met loskoppelen compleet spanningsloos is betekend het dat er in het systeem een klein restspanning blijft hangen oid. of dat er een kleine kortsluiting is.

uhm.... heb er nu een ar8000 aan hangen.. en hij doet het nu elke keer gewoon goed.. tenminste hij doet het nu elke keer als ik er stroom op zet... ontvanger kapot?

gr Serge

Back