Iets sneller dan de Blizzard

Vlieg een tijdje met een MPX Blizzard 600 Watt power setup totaal vlieggewicht 1039 gram
Vliegt best snel maar wil nu iets sneller en Full GFK zonder dat het mij een vermogen gaat kosten.

Ik dacht aan de NSP SNIPP (staufenbiel) leeg 330 gram 800 gram vlieggewicht 350 Watt
SNIPP full fibreglass

Of de HAWK F5B 600 gram leeg 1000 gram vlieggewicht 450 Watt
HAWK FB

De Hawk is mooier (en duurder) maar voor de grote 170 cm spanweidte relatie gewicht en vermogen misschien te langzaam, de snipp met 350 watt is ook maar de vraag of het sneller gaat.

De NSP exite gaat wel lekker snel maar is ook erg prijzig.
http://www.nesail.com/videos/excite-f5d.wmv

De Voodoo gaat ook erg snel maar vind ik te snel en te klein.

Ik weet het dus niet kan iemand mij helpen met de keuze.

Ik zoek dus een snelle zwever/hotliner of hoe het mag noemen FULL GFK niet te duur en waar veel vermogen in gepropt kan worden, bij bv de hawk zie ik niet de mogelijkheid met ruimte om een snellere motor in te doen of is het profiel zo slank dat met 450 watt ook snel gaat bij F5B.nl hebben ze het snel over kisten met min 1 Kw hoe krijg je dit erin.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het beter een beetje richting Simprop Excel kunt gaan zoeken. Dat is een prima vliegende toestel wat behoorlijk wat variaties in snelheid aan kan. Een echt F5B model is denk ik voor jou nog wat teveel van het goede en daarnaast ook behoorlijk prijzig. Je kunt daar trouwens prima een 4Kw setup in proppen, dat zie je vast wel een keer als ik aan het vliegen ben. Het is dan natuurlijk geen hobbycity motor maar een Neu binnenloper met vertraging.

Zelf ben ik vorig jaar voor een Freudenthaler Ion Pro (met MH30 profiel) gegaan, omdat ik waarschijnlijk net als jou een "gulden middenweg" wilde, een kruising tussen een hotliner en zwever, al is dit eigenlijk niet goed haalbaar.

De Ion is werkelijk super strak afgewerkt en met z'n 710W gaat ie als de speer, ben er zeer tevreden over.
Heb 2 mixen geprogrammeerd, 1 voor zweven waarbij de ailerons een tikkie naar beneden staan en de andere mix om te landen (flaps op de ailerons).
Met een 4S-3300 kan ik gemiddeld dik 30min vliegen.

Zie draadje.

DSC00918.jpg

DSC00922.jpg

DSC00923.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig, ik had hetzelfde idee: Eerst een Blizzard... en nu een Ion. Pro. Zie de foto voor het vergelijk.

De Blizzard is leuk, maar houdt snelheid slecht vast. De Ion is gewoon geweldig, precies zoals Kingpin zegt! Ik heb de Ion met binnenloper/vertraging uitgerust (kontronik spul). Dan ruimte zat.

IMG_3540.jpg

Wat voor power systeem zit er in de ION ???

Grappig, ik had hetzelfde idee: Eerst een Blizzard... en nu een Ion. Pro. Zie de foto voor het vergelijk.

De Blizzard is leuk, maar houdt snelheid slecht vast. De Ion is gewoon geweldig, precies zoals Kingpin zegt! Ik heb de Ion met binnenloper/vertraging uitgerust (kontronik spul). Dan ruimte zat.

IMG_3540.jpg

Wat voor power systeem zit er in de ION ???

Bij mij een Kontronik Kira 480/34 met 5,2:1 gearbox op 4s lipo. Regelaar een Kontronik Jazz 55-6-18. Prop is een RFM 12,5x10 klapprop met luchtgekoelde spinner ook van RFM. Hiermee haal je ongeveer 700 Watt, op een gewicht van 1350 gram. Niet bijzonder veel vermogen, maar genoeg.

De Ion is ontworpen door Rudi Freudenthaler (de RF in RFM), F5B kampioen, en kan veel meer vermogen hebben. Maar ja, dan wordt het geheel ook weer zwaarder en zweeft het minder.

Grt,
Richard

Ik vlieg met de volgende setup:

- Dymond AL-3548 engine
- Dymond 60A ESC
- 10x8 prop
- Dymond 3300mA 4S lipo
- Graupner sPCM SMC16Scan ontvanger
- Dymond D60 servo's

Goed voor 710W, niet bijster veel voor een hotliner maar een goede compremie om te zweven en toch lekker hard te gaan (200+ gaat echt wel lukken). Een echte hotliner heeft veel meer vermogen en heeft meestal ook vleugels in gfk, maar dan praat je over hele andere bedragen.

De Hawk van staufenbiel is FULL GFK (dus ook de vleugels) voor 220 euro waarbij hij ook koolstof versterking heeft niet duur in vergelijking met andere lijkt mij.
Het profiel is ook MH-30 net zoals ION dus lijkt erg op elkaar.
Bij de HAWK moet je de vleugel verwijderen om de LIPO te wisselen bij de ION gaat dit via de cockpit.
Ik zit toch nog sterk te denken aan de Hawk maar dan wel met een KONTRONIK of NEU MOTOR meer richting de 1KW.
Je kan altijd de snelheid opbouwen en niet gelijk vol gas vliegen dus wil wel over power hebben de Blizzard gaat met 600 watt voor mij nu toch te langzaam je went snel aan snelheid.
Ik zat al te denken aan de hawk maar kende geen motoren die + 1KW etc levereden die in zulke kisten passen maar door deze topic wel gevonden in de vorm van neumotors of kontronik
1100 series
Ze zijn zeker prijziger dan ik gewend ben maar wel erg gaaf wat power betreft.
wordt gewoon langer sparen geeft niet heb ik iets om naar uit te kijken en vlieg verder met wat ik heb.

Daar ik niet wist welke kant ik op wou heb ik verschillenden categorie vliegtuigen.

elec zwever
softliner
parkflyer
3D
big scale

meeste in elapor

maar merkte wel dat ik in alle kisten veel power wou stoppen dus de passie ligt blijkbaar daar dus in de hotliners ga ik verder in de vorm van full GFK

Ik vlieg met de volgende setup:

- Dymond AL-3548 engine
- Dymond 60A ESC
- 10x8 prop
- Dymond 3300mA 4S lipo
- Graupner sPCM SMC16Scan ontvanger
- Dymond D60 servo's

Goed voor 710W, niet bijster veel voor een hotliner maar een goede compremie om te zweven en toch lekker hard te gaan (200+ gaat echt wel lukken). Een echte hotliner heeft veel meer vermogen en heeft meestal ook vleugels in gfk, maar dan praat je over hele andere bedragen.

Laatst bewerkt:
wat is eigenlijk beter een motor zonder vertraging en een KV van bv 1900 of een motor met een hoger RPM en een vertraging.
De eind RPM zijn bij beide hetzelfde (dus ook de prop grote).
Blijkbaar heeft een hoger RPM motor met vertraging de voorkeur hij F5B hotliners maar mij is het voordeel niet bekend

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de inbouwruimte de reden is.
Een motor zonder vertraging moet groter zijn in diameter om het benodigde koppel te kunnen leveren.
Nadeel van een gearbox is weer dat je minder rendement hebt.
Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen zeggen.

Na een uitgebreide studie ben ik heel wat wijzer geworden over hotliners.
Hierbij is mijn keuze gevallen op de HAWK F5B van staufenbiel (VOL GFK) hoofdzakelijk vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Een graupner speed b.v. is hetzelfde maar wel duurder
Hier doe ik een KONTRONIK 600-30 6,7:1 motor in (advies andere zelfde modelen) met een RFM 16x16 CFG klapprop en luchtgekoelde cfk spinner en met een KOKAM of polyquest 4S 3300 LIPO
Voor de motor zou een 500 ook prima kunnen echter de 600 (gear drived) geeft een beter CG en heeft 200 watt meer (leuk om iets extra te hebben).
Kan echter geen bouwverslag vinden (wereldwijd) dus zal mijn bevindingen etc posten.
Zal echter wel een tijdje in beslag nemen daar ik in fases de spullen zal kopen.

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf voor de kokam 4s4000 of de nieuwe Hyperion reeks gaan. Vergeet ook niet een plaatje Glas voor de motorschotten en roerhoorntjes te bestellen, schijnt dat deze er niet bij zitten. Een rolletje kapton tape voor de regelaar is ook wel handig, en natuurlijk servosnoer om de boel in de vleugels te verlengen.
Ik vraag me wel af hoeveel die open spinners nu werkelijk bijdragen aan de koeling. Een koelsleuf en uitgangen in de romp koelt misschien wel beter.
Voor het monteren van de Hawk heb je trouwens veel onderdelen tegelijk nodig (servo's/roerhoorntjes/stuurstangen en motor/motorschot).

Bouwverslagen moeten er toch vast wel ergens te vinden zijn. Hij heeft natuurlijk ook wel heel veel verschillende namen. Hawk/Wilco/Speed/V-max eco etc.

Als er in de foto van de Lindinger bouwhandleiding een 14" prop op zit, dan wordt een 16" prop misschien wel erg krap. Hoewel, hij gaat natuurlijk vanzelf wel passen uiteindelijk :)

Klopt je hebt veel nodig aan extra spulletjes zoals o.a ook een motorspant

Modellbau Lindinger Onlineshop

Na de aanschaf van het alleen het vliegtuig ga ik ook rustig kijken wat er allemaal nog bij komt aan extra spulletjes en zeker waar te kunnen bestellen/kopen dit vind ik ook een leuk onderdeel van het modelbouwvliegen het uitzoeken hoe en waar te krijgen daar ik merk dat toch die specifieke dingentjes nog wel eens uitverkocht zijn moet ik hier ook geduld in hebben.
Wat de LIPO betreft ook moet ik fysiek kijken wat erin past en hoe het past binnen het CG punt, die nieuwe serie hyperion zat ik ook al naar te kijken hier hebben meer mensen interesse in gezien het feit dat ook deze snel uitverkocht zijn.
De prop is het advies van kontronik ook hier moet ik fysiek kijken of dit past en niet tegen de vleugel komt bij het in en uitklappen.

Wat het vliegen betreft zal ik in het begin zeker de motor power output limiteren om dit later rustig op te bouwen.

Tegen die tijd dat hij vlieggereed is zal ik jou ook vragen om samen met mij het toestel in te vliegen, OK ?

Het doel is 1 mooie top kist te hebben met kwaliteit spullen waar ik met plezier mee kan vliegen, en daar lijkt mij de hawk als instap hotliner prima geschikt voor.

Ik zou zelf voor de kokam 4s4000 of de nieuwe Hyperion reeks gaan. Vergeet ook niet een plaatje Glas voor de motorschotten en roerhoorntjes te bestellen, schijnt dat deze er niet bij zitten. Een rolletje kapton tape voor de regelaar is ook wel handig, en natuurlijk servosnoer om de boel in de vleugels te verlengen.
Ik vraag me wel af hoeveel die open spinners nu werkelijk bijdragen aan de koeling. Een koelsleuf en uitgangen in de romp koelt misschien wel beter.
Voor het monteren van de Hawk heb je trouwens veel onderdelen tegelijk nodig (servo's/roerhoorntjes/stuurstangen en motor/motorschot).

Bouwverslagen moeten er toch vast wel ergens te vinden zijn. Hij heeft natuurlijk ook wel heel veel verschillende namen. Hawk/Wilco/Speed/V-max eco etc.

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje zie ook dat er soms een propspinner wordt gebruikt bij de RFM props waarbij de aansluiting versprongen is .
Waarvoor is dit ?

attachment.php

Dat is om de bladen strakker langs de romp te laten wegvouwen. Soms zijn ze ook nog iets verdraaid (kun je op die foto niet zien) om de spoed te veranderen.

Ok bedankt voor de info wat de verdraaing betreft las ik ook 2 graden verdraaing als advies.
tevens zag ik in de manual van de evo dat de servos met een soort krimpfolie wordt ingepakt zodat na inlijmen ze eventueel nog vervangen kunnen worden.
Kleur een beetje geelig en kon al niets bij online shops over vinden
Dit is waarschijnlijk de KAPTON TAPE wat je bedoeld klopt?

http://shop.lindinger.at/pdf/72487.pdf

Nee dat is niet de Kapton tape. Kapton tape is een soort plakband wat beter tegen hitte kan en dunner is dan de standaard krimpzooi die om regelaars heen zit.

Dat spul voor de servo's is gewoon krimpkous, dat hebben ze overal wel volgens mij. Ik gebruik het trouwens niet in mijn vliegtuigen, als er wat mis is dan dremel ik de servo er wel uit, als het dan nog nodig is.

Back