Iets sneller dan de Blizzard

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door guus4, 26 mei 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dankje Jos!

    Met deze info kan ik wel even vooruit. Ik sta te springen om te beginnen met bouwen, maar moet eerst dus 2 andere toestellen afmaken :(
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos, je kan helemaal niets over de verhoudingen zeggen als je niet weet welke aandrijving er in gaat.
    Dus je moet eerst eens kijken wat voor motor je wilt en wat dan de specs van de motor zijn.

    GJ
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, de verhoudingen van de prop (diameter tot spoed) zijn gerelateerd aan de verhouding van vermogen tot gewicht van het model.

    Ik lees iets van 400W en dan weet ik dat 3:2 een goed begin is.

    De werkelijke afmetingen van de prop hangen inderdaad af van de aandrijving. Aan de andere kant is het mischien beter als er naar een aandrijving gezocht wordt die met een dergelijke prop 400W levert.
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gert-Jan,
    deze motor heeft wel ongeveer de gewenste eigenschappen denk ik:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 480L V-Spec Inrunner w/ Impeller 1370kv $19.79

    dus 1370KV. Op 3Cell is dat ongeveer 10x1370x0,75= 10275, komt redelijk overeen met wat jij eerder stelde.
    Ik hoop het setupje hiermee rond de 400W te krijgen. de Guppy zal vliegklaar rond d 500 gram wegen schat ik.

    Hier staan meetwaarden van een klant:
    3s Rhino 1750mah.
    Graupner 12*7 folder 49 amp.
    Aeronaunt 12*5 folder 43 amp.
    13*8 58 amp.
    9*5 28 amp.
    8*5 23 amp.

    Ik mag echter uit de accu die ik ervoor in gedachten heb niet meer dan 40A continu trekken, dus misschien dat een 11x6 of 10x7 prop dan een mooie maat zou zijn.
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    jitze,

    Ik zou me geen reet aan trekken van de continue waarde van de accu. Je moet naar de kortstondige belasting kijken en dan nog kunnen de meeste accu's veel meer hebben dan wat wordt opgegeven. Vooral de Rhino en al helemaal de Turnigy accu's kunnen meer dan 60C hebben voor korte duur.

    En dat is hoe jij straks gaat vliegen. Motor niet aan langer aan dan 5 seconde. Zeker niet meer dan 10 seconde.

    De limiterence factor is meer de regelaar dan anders wat in de meeste gevallen. Welke regelaar wil jij gebruiken? Let wel dat de meeste china regelaar niet meer dan hun rating kunnen hebben, ook niet als het maar voor eventjes is.

    Ik zou gewoon die motor bestellen en een 13x9 aeronout klap prop er op zetten en even meten. Heb nog wel een Jepe 100A meter liggen als je die niet hebt.

    Die motor is wellicht niet de beste keus (het is geen buitenloper maar een binnenloper met een hoog aantal wikkelingen).
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jitze, je hebt PB.

    GJ
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dankje, ik ga ernar kijken!
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    inmiddels wat bezig geweest met MotoCalc, en ik vind het niet relax. Ik zie liever 10 bladzijden met formules of desnoods modelleer ik het met evenzoveel pagina's code. Het geeft toch een prettiger gevoel dan dat ik een aantal waarden in een venstertje klop, waarna hij uitrekent wat goed zou moeten zijn...
     

Deel Deze Pagina