IFO's ...........wie en waar ?

Zelfbouw loont zeker:
-Goedkoper
-Steviger
-Eigen wensen door te voeren

afb885.jpg


afb886.jpg


afb887.jpg


Zelfbouw, met propbescherming, bestuurbaar richtingsroer, Razor 350, 1: 6.6, 3x 1200 E-tec, 11 x 8 prop.
25 minuten fun.

Kosten (buiten de electronica, etc) +/- €20,-

Als ik ergens mee helpen kan, ik hoor het wel

Jeppie
 
Bedankt voor de info :

Wat betreft helpen dat kan je vast :

Wat zijn de maten en welke materiaalen gebruik je.(carbon, folie etc). Hoe zwaar is jou uitvoering ? Wat ook handig is wat foto's hoe de servo's en accu's ed zijn bevestigd.

Erg bedankt alvast voor je moeite !
 
Volgens mij heb ik deze uitvoering vorig seizoen al gezien maar dan door iemand anders bedacht.
 
Hoi Franck,

Nee sorry, eerst maar @ Theo:
Ik wil absoluut geen eer opstrijken. Mijn IFO is ontstaan uit kijken / bestuderen / uitvergroten / opmeten van plaatjes op internet. Dank dus aan de vele mensen die plaatjes upgeload hebben. Ik hoop dat je het ook niet "aanvallend" bedoeld. Ik geef in ieder geval de credits aan degene die een ring om de prop bouwde, een bestuurbaar richtingsroertje bouwde, etc. Thanks, thanks thanks.
Ik reageerde alleen op het bericht van Franck. Daar is een Forum toch voor: Elkaar helpen bij een leuke hobby?

@ Franck:
(Met dank aan Niek die ergens anders op het Modelbouwforum een link neerzette naar het volgende plaatje:)

afb900.jpg


De maten die ik -aan mijn toestelletje- heb gemeten (is dus geen "Mini" meer:
A 82 cm
B 41 cm
C 67 cm
D 13 cm
E 54 cm
F 13 cm
G 21 cm
H 20 cm

Diktes van de glasfiber- en koolstofstaven (wegens verbouwing ligt mijn schuifmaat in "het nwe. huis" dus moest met rolmaat):
1 4 mm volglas
2 5 mm koolstofbuis
3 5 mm koolstofbuis
4 2 mm volglas
5 5 mm koolstofbuis
De ring rond de prop is van 3 mm volglas

De bespanning bestaat uit licht spinaker-doek (= ribstop nylon = vliegerdoek, etc.) (Gekocht bi "Joe's Vliegershop", Damstraat, Amsterdam)

De X- en T-verbindingen zijn van polyestergaren (van de naaimachine), "verhard" met duppels CA-lijm. Op een aantal plaatsen heb ik de verbindingen versterkt met reepjes medicinale tape (waar je verstuikte enkels mee taped), welke ook weer "verhard" zijn met CA.

Ik kom op een gewicht van 198 gr.
Daarbij nog: 3 HS55 = 24 gr, RX = 9 gr, 3x E-tec 1200 = 79 gr, Motor + vertraging + prop = 47 gr
Totaal dus 348 gr. Het moet lichter kunnen, maar da's eventueel voor de volgende :D

Dan vroeg je om wat fotoos:
Eerst maar een overzichtje van de onderkant:
afb901.jpg


De servo's heb ik met dubbelzijdig plakband geplakt op een "plankje" van een roerhoutje en geborgd met tieraps:
afb902.jpg


De E-tec Lipo's hangen met "onderbroekenelastiek" tegen een plaatje van coroplast (3mm):

afb905.jpg


afb904.jpg


Het zwaartepunt bevindt zich 18 cm vanaf de buis waar je een "3" doorheen ziet.

Ik hoop dat ik je hiermee (op weg) heb geholpen.

Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen.
(Antwoord komt pas vanaf zaterdag a.s. vanwege werk in buitenland)


Groeten,


Jeppie
 
Is idd niet aanvallend bedoeld. Zo maakt denk ik iedereen wel gebruik van ideeen van anderen om zijn eigen model "te verbeteren" en aan te passen aan zijn eigen eisen.
 
BEdankt voor de info, ik kan er mee opweg. Misschien nog een vraagje.
Je geeft aan dat je IFO wat lichter kan, waar kan je nog gewicht op besparen? (behalve misschien lichtere cellen).
 
Bijv de glasvezel stokken, deze zijn zwaarder en flexi beler dan koolstof.
Koolstof staaf/buis is lichter en sterker.. maar wel weer veel duurder.

5 gr zervo's ipv 7, lichtere Rx, 350 mAh kokams ipv 1200 e-tec enz.
 
Back
Top