Hoi Franck,
Nee sorry, eerst maar @ Theo:
Ik wil absoluut geen eer opstrijken. Mijn IFO is ontstaan uit kijken / bestuderen / uitvergroten / opmeten van plaatjes op internet. Dank dus aan de vele mensen die plaatjes upgeload hebben. Ik hoop dat je het ook niet "aanvallend" bedoeld. Ik geef in ieder geval de credits aan degene die een ring om de prop bouwde, een bestuurbaar richtingsroertje bouwde, etc. Thanks, thanks thanks.
Ik reageerde alleen op het bericht van Franck. Daar is een Forum toch voor: Elkaar helpen bij een leuke hobby?
@ Franck:
(Met dank aan Niek die ergens anders op het Modelbouwforum een link neerzette naar het volgende plaatje
De maten die ik -aan mijn toestelletje- heb gemeten (is dus geen "Mini" meer:
A 82 cm
B 41 cm
C 67 cm
D 13 cm
E 54 cm
F 13 cm
G 21 cm
H 20 cm
Diktes van de glasfiber- en koolstofstaven (wegens verbouwing ligt mijn schuifmaat in "het nwe. huis" dus moest met rolmaat):
1 4 mm volglas
2 5 mm koolstofbuis
3 5 mm koolstofbuis
4 2 mm volglas
5 5 mm koolstofbuis
De ring rond de prop is van 3 mm volglas
De bespanning bestaat uit licht spinaker-doek (= ribstop nylon = vliegerdoek, etc.) (Gekocht bi "Joe's Vliegershop", Damstraat, Amsterdam)
De X- en T-verbindingen zijn van polyestergaren (van de naaimachine), "verhard" met duppels CA-lijm. Op een aantal plaatsen heb ik de verbindingen versterkt met reepjes medicinale tape (waar je verstuikte enkels mee taped), welke ook weer "verhard" zijn met CA.
Ik kom op een gewicht van 198 gr.
Daarbij nog: 3 HS55 = 24 gr, RX = 9 gr, 3x E-tec 1200 = 79 gr, Motor + vertraging + prop = 47 gr
Totaal dus 348 gr. Het moet lichter kunnen, maar da's eventueel voor de volgende
Dan vroeg je om wat fotoos:
Eerst maar een overzichtje van de onderkant:
De servo's heb ik met dubbelzijdig plakband geplakt op een "plankje" van een roerhoutje en geborgd met tieraps:
De E-tec Lipo's hangen met "onderbroekenelastiek" tegen een plaatje van coroplast (3mm):
Het zwaartepunt bevindt zich 18 cm vanaf de buis waar je een "3" doorheen ziet.
Ik hoop dat ik je hiermee (op weg) heb geholpen.
Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen.
(Antwoord komt pas vanaf zaterdag a.s. vanwege werk in buitenland)
Groeten,
Jeppie