Igarashi motoren vraag

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Erik, 19 okt 2003.

  1. Erik

    Erik Guest

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraag over de Igarashi motoren die bij Conrad worden aangeboden, ( bestel nr. 244449-51 ) zijn deze motoren bidirectioneel? Dus draaien ze beide kanten even hard?.

    Alvast bedankt,

    Groeten Erik
     
  2. marvin

    marvin Guest

    volgens mij is bijna elke motor dit, maar wat wil je ermee doen dan, achteruitrij races doen ofzo?
     
  3. hilbren

    hilbren Guest

    NEE, als je naar de specs kijkt van dat ding kijkt dan zie je wel degelijk dat die gemaakt is voor 1 draairichting, in de praktijk is dit bijna niet te merken maar het verschil is er.
     
  4. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Is het raar als ik vraag hoe een motor achteruit kan draaien. :?:

    Ik dacht altijd dat er dan gewoon een extra tandwiel ergens tussen kwam,..... of ben ik nou dom :D
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja en ja :) .
    Door het ompolen van een motor wordt het magnetisch veld omgekeerd en zal het anker in de motor de andere kant op bewegen.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het is helemaal niet zo dom als het lijkt!
    In principe klop het wat Roelof zegt:
    maar er zijn wel degelijk motoren die één kant op beter draaien dan de andere kant op.
    Net als bij een verbrandings motor moet de timing vroeger gezet worden naarmate het toerental hoger wordt. Dus bij motoren die op hoge toeren draaien en veel vermogen moeten leveren worden de koolborstels zo ingesteld dat de spoelen "te vroeg" stroom krijgen. Dat betekend dat ze als ze "achteruit" moeten draaien langzamer draaien en vooral duidelijk minder vermogen kunnen leveren.
    Ook de elektro motoren in veel race autootjes kunnen "getimed" worden om één kant op optimaal vermogen te kunnen leveren. Meestal kan je die timing twee kanten op doen dus het maakt niet uit of je motor links of rechtsom moet draaien je kan hem of links of rechts timen.
    Je herkent de motoren die getimed kunnen worden aan het feit dat er aan de zijkant een soort schaalverdeling staat en dat je de plaat waaraan de koolborstels vastzitten kunt verdraaien. Staat de plaat op 0 dan draait de motor beide kanten op even snel met hetzelfde vermogen. Door de plaat de ene of de andere kant op te verdraaien kan je de timing de ene of andere kant op veranderen. De schaalverdeling geeft meestal het aantal graden aan dat je de timing kan verdraaien.
    De meeste goedkope motoren hebben geen mogelijkheid tot het veranderen van de timing. Die staan in principe op 0 en kunnen zonder problemen in beide draairichtingen gebruikt worden.

    Dit hele verhaal geldt natuurlijk alleen voor motoren met koolborstels. Borstelloze motoren kunnen zonder problemen beide kanten op gebruikt worden. De microprocessor in de motorregelaar verzorgt daar de benodigde vervroeging.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Vertimde motoren draaien in 1 richting sneller dan de andere richting, ik ben nog niet een met koolborstels electromotor tegen gekomen die echt maar 1 kant op kon draaien.
     
  8. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Sorry mensen dr was eigenlijk een klein misverstandje.
    Ik zat nog een beetje met mijn methanol motortje in mijn hoofd.
    Sorry daarvoor.

    Maar ik heb toch iets geleerd, ik wist niet dat er verschil zat in elektro motortjes met betrekking tot het vooruit, achteruit rijden enz,.......
     

Deel Deze Pagina