ijzer- en borstelloze motor, geen draaibank nodig

Ik heb dit ontwerp ook getracht te bouwen. In plaats van de bloemendraad heb ik een stalen huls gemaakt om de motoreinden stabiel te verbinden. Als magneten had ik een complete 6polige magneet uit een stappenmotor gemonteerd. Met een Jeti gold 18 maakte de motor geen aanstalten om aan te lopen. Ik heb toen de stalen verbindingshuls verwijderd en bloemendraad gewikkeld. Nu maakte de motor wel aanstalte om te lopen echter liep nog steeds niet aan. Na een paar keer aangooien liep de motor wel. Het viel op dat bij weinig gas de motor al op een vrij hoog toerental liep. Toen ik vol gas gaf liep het toerental zo hoog op dat de ringmagneet het begaf en met een knal stond de motor stil.

Kan iemand me vertellen of beter werkt met een ander type regelaar ?
Waarom lopt de motor niet met de stalen verbindingsbus over de de spoelen?

hoi geert,

Ik ben ook bezig met een ijzerloze, maar een beetje een 'modified' ontwerp met 5*5*1 magneetjes. Ik heb eerst geprobeerd zonder ijzer, maar dan loopte hij helemaal niet aan, een paar x-acto mesjes ertegen en jawel, hij loopt...Met een beetje erg dikke ijzerdraad er rond liep hij wel vanzelf aan, maar vraagt zeer hoge stromen, loopt snel en de regelaar kan er niet goed mee overweg :?, de reinductie is nog te laag denk ik. Ik ga eens zoeken naar die bloemendraad oid, ik ben ervan overtuigt dat dat wel werkt.

foto's volgen nog,

Niels

Harold zei:
...IJzerloos zal dus voor meeste toepassingen een vertraging nodig hebben.
Zonder vertraging, in een ducted fan?

@Tadango
Omdat de moeren schroefdraad hebben (= veel lucht en plaatselijke verzadiging van het ijzer), zal het merendeel van de flux door de moeren en om de as lopen, niet door de as. Carbon zal daarin geen verandering brengen, geen probleem dus. Over mechanische voor- en na-delen van carbon kan ik niets zinnigs zeggen.

@ERB
De spoelen staan stil, hoeven niet gebalanceerd te worden.

@Niels
IJzeren moeren gebruiken (geen rvs).

@allen
Door het ontbreken van ijzer in de spoelen, is de flux lager dan bij conventionele borstelloze motoren. Hoe kleiner de luchtspleet (bij lrk's meestal 0.5mm) hoe lager Kv. Kv blijft altijd nog fors hoger.
Verplichte lektuur, naast de reeds eerder genoemde Duitse fora, deze ezone thread loopt lekker door. De motor ook, 40.000 toeren zonder onbalans. Christian Lucas (lrk vader, werkzaam bij http://www.magnetmotor.de) geeft inmiddels ook aanwijzingen.

ron van sommeren zei:
Zonder vertraging, in een ducted fan?
ah, tuurlijk, waarvoor dacht je dat ik de mijne anders ga gebruiken :twisted:

ron van sommeren zei:
@Niels
IJzeren moeren gebruiken (geen rvs).
8O oeps, totaal geen aandacht aan besteed :oops: Hoe zie ik of ze van rvs/ijzer zijn? Ik dacht door de blinkende(RVS) van de doffe(ijzer) te onderscheiden :?: ...maar is niet echt duidelijk...Als ik verroest moeren neem, zijn ze dan zeker ijzer :oops: ?

ron van sommeren zei:
40.000 toeren zonder onbalans.
maar 40000? wedden dat ie sneller kan 8) :wink:

Niels

"it's totally impractical for any real-world application" , ze zeggen het zelf al. Ik heb zo'n motor ooit eens gemaakt, kan de uitspraak bevestigen. Wel leuk.

"it's totally impractical for any real-world application"
Als ik het goed begrijp dan kan ik er net zo goed niet aan beginnen wat er is niet echt een praktische toepassing voor.

Back