ik ben nieuw en zoek rond.

hallo allemaal,
ik ben een echte race fannaat het lieft zou ik in een kart
rond scheuren maar ik krijg er geen geld voor van mijn ouders
en dus kan ik het niet betalen.

als klein jongetje speel ik al met radio grafisch bestuurbare autootjes..
maarja dat zijn van die dingen die je bij de bart smit koopt..

nou dacht ik,
laat ik nou eens op een rc forum registreren en wat rond gaan vragen..
van daar, ik hoop dat jullie mij het een en ander kunnen leren over deze dingen want ik ben echt een beginnen en snap de termen nog niet eens.

nou een paar vragen die in mijn hoofd rond spoken:

-zijn ''benzine'' voertuigen legaal in nederland of mag je daar alleen op speciale terijnen mee vliegen?

-hoe duur zijn de ''betere'' boten,vliegtuigen/helicopters en auto's gemiddelt?

- is een ''benzine'' of electro veel onderhoud?

graag wat uitleg voor de amateur.

nog wat over mij, ik ben ook een kite freak, ik vlieg met mijn vader al sinds
dat ik 5 was met vliegertjes. 1 jaar geleden heb ik een power kite gekocht
en toen is het echt gaan lopen.
maar nou heb je dus ook van die dagen dat het wind stil is, en dan wil je toch ook kunnen vliegen..
zou een vliegtuigje dan niet leuk zijn?

alvast bedankt voor jullie moeite.. :rolleyes:;)

Ja! Vliegtuigjes zijn leuk!!!!
Voor wat je vragen betreft, die zijn wel heel breed. Je kunt beter zelf een weekje of wat uittrekken en veel lezen op dit forum, dan krijg je vanzelf een idee.

Even over vliegtuigen:
Vliegen mag in Nederland vaak wel als je toestemming hebt van de grondeigenaar en er in de APV van die gemeente geen verbod op modelvliegen is opgenomen. Zoek eens op "wildvliegen" in dit forum en je leest er alles over.

Maaaar: het is geen speelgoed. Zonder degelijke begeleiding van een ervaren iemand of bij een club kan het een (duur) drama worden, door schade en/of letsel. Dus laat je op zijn minst door iemand helpen.
Electro is voor wildvliegers te verkiezen omdat het veel stiller is en eigenlijk niemand er last van heeft als je het veilig doet (en daar heb je die ervaren persoon voor nodig, zodat je weet waar je op moet letten).

Bij een club kun je ook brandstof vliegen als je dat wilt - veel mensen vinden dat leuker. Voor de kosten maakt het weinig uit. Electro vraagt en behoorlijke investering in accu's en een lader. Maar als je dat eenmaal hebt vlieg je relatief goedkoop, totdat je accu's "op" zijn. Brandstof is goedkoper om aan te schaffen maar duurder per vlucht en in onderhoud. Op termijn zal het elkaar niet veel ontlopen.

Wat kost het? Om te beginnen met een simpele trainer moet je voor electro rekenen op 200 tot 300 euro. Besparen in deze fase komt je later duur te staan omdat je al het simpele goedkope spul al snel niet meer wilt gebruiken en beter aan gaat schaffen. Dat kun je dus beter direct doen.

Brandstof kun je met ik denk 100 euro minder van start maar dan krijg je meer kosten tijdens het vliegen.

Kortom, een simpele vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is.
Wat je kunt doen is via dit forum contact leggen met een ervaren wildvlieger in je buurt zodat je eens kunt kijken/voelen/proberen of je gaat bij een club langs. Die zijn ook nooit te beroerd om je alles te laten zien.

Succes.
En denk erom, zweven is het het mooist (zie "mijn vloot" in mijn handtekening :-) )

Je vragen zijn een beetje te algemeen. Benzineauto's zijn gewoon toegestaan in nederland. Auto's, vliegtuigen, wat je ook gaat doen, het heeft onderhoud nodig, maar of je dat veel wilt noemen.. dat hangt er ook vanaf wat je koopt en wat je er mee gaat doen.

Ongeacht de tak van sport, reken op een minimale begininvestering van tussen de 300 en 500 euro, wil je met redelijke spullen beginnen.

Kijk even of er bij jou in de buurt geen auto en vliegverenigingen zijn. Dan kun je gaan kijken wat er zo'n beetje rondrijdt en vliegt, wat het kost, enzovoort.. en veelal is het dan ook wel mogelijk om zelf even een stukje te sturen.

Ja! Vliegtuigjes zijn leuk!!!!
Voor wat je vragen betreft, die zijn wel heel breed. Je kunt beter zelf een weekje of wat uittrekken en veel lezen op dit forum, dan krijg je vanzelf een idee.

Even over vliegtuigen:
Vliegen mag in Nederland vaak wel als je toestemming hebt van de grondeigenaar en er in de APV van die gemeente geen verbod op modelvliegen is opgenomen. Zoek eens op "wildvliegen" in dit forum en je leest er alles over.

Maaaar: het is geen speelgoed. Zonder degelijke begeleiding van een ervaren iemand of bij een club kan het een (duur) drama worden, door schade en/of letsel. Dus laat je op zijn minst door iemand helpen.
Electro is voor wildvliegers te verkiezen omdat het veel stiller is en eigenlijk niemand er last van heeft als je het veilig doet (en daar heb je die ervaren persoon voor nodig, zodat je weet waar je op moet letten).

Bij een club kun je ook brandstof vliegen als je dat wilt - veel mensen vinden dat leuker. Voor de kosten maakt het weinig uit. Electro vraagt en behoorlijke investering in accu's en een lader. Maar als je dat eenmaal hebt vlieg je relatief goedkoop, totdat je accu's "op" zijn. Brandstof is goedkoper om aan te schaffen maar duurder per vlucht en in onderhoud. Op termijn zal het elkaar niet veel ontlopen.

Wat kost het? Om te beginnen met een simpele trainer moet je voor electro rekenen op 200 tot 300 euro. Besparen in deze fase komt je later duur te staan omdat je al het simpele goedkope spul al snel niet meer wilt gebruiken en beter aan gaat schaffen. Dat kun je dus beter direct doen.

Brandstof kun je met ik denk 100 euro minder van start maar dan krijg je meer kosten tijdens het vliegen.

Kortom, een simpele vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is.
Wat je kunt doen is via dit forum contact leggen met een ervaren wildvlieger in je buurt zodat je eens kunt kijken/voelen/proberen of je gaat bij een club langs. Die zijn ook nooit te beroerd om je alles te laten zien.

Succes.
En denk erom, zweven is het het mooist (zie "mijn vloot" in mijn handtekening :-) )

hartstikke bedankt,
ik snap dat het geen speelgoed is maar het blijft leuk.

ik woon in Eindhoven en kite (als het geen winter is) daar op een groot
veld waar ze ook vaak met van die model vliegtuigjes bezig zijn.
ik heb daar ook eens iemand gesproken.
idd uitproberen lijkt me leuk.

kunt u misschien ook nog wat vertellen over helikopters?

Je vragen zijn een beetje te algemeen. Benzineauto's zijn gewoon toegestaan in nederland. Auto's, vliegtuigen, wat je ook gaat doen, het heeft onderhoud nodig, maar of je dat veel wilt noemen.. dat hangt er ook vanaf wat je koopt en wat je er mee gaat doen.

Ongeacht de tak van sport, reken op een minimale begininvestering van tussen de 300 en 500 euro, wil je met redelijke spullen beginnen.

Kijk even of er bij jou in de buurt geen auto en vliegverenigingen zijn. Dan kun je gaan kijken wat er zo'n beetje rondrijdt en vliegt, wat het kost, enzovoort.. en veelal is het dan ook wel mogelijk om zelf even een stukje te sturen.

oke,
weten jullie een club in eindhoven?
ik weet er eentje voor auto's alleen dat is alleen een baan volgens mij.
die zit achter het otterbad.

Helicopters kan ik je weinig over vertellen. Wel dat het over het algemeen moeilijker is om te leren en dat de "crash-kosten" ernstig op kunnen lopen als je zelf gaat proberen. Een heli is veel moeilijker af te stellen dan het gemiddelde beginnersvliegtuig en gaat redelijk makkelijk in honderdduizend stukjes.
Verder zal het qua startkosten niet veel schelen.

Voor alles geldt trouwens dat je eenvoudig moet beginnen maar ook dan al rond de 300 euro kwijt bent. Vanaf daar kun je het zo gek maken als je wilt (tot in de 10-duizenden euro's.

Als je al het basisspul hebt kun je wel goedkoper bijvoorbeeld een vliegtuig er bij nemen (immers zender en lader etc heb je al, bij brandstof heb je al je startspullen)

Kijk voor vliegtuigen eens op het beginners forum:
Beginners - Modelbouwforum.nl

Misschien is een Easystar oid wat voor je?

EasyStar0.jpg

hhm,
ja ik weet nog niet of ik dan wel een auto boot of vliegtuigje zou willen.
wat ik wel weet is dat ik beter nog geen heli kan kopen. ;)

kunnen die vliegtuigjes tegen zand en zeelucht op het strand?

Zo'n Easystar kan daar wel tegen, denk ik. Ergens in het beginners forum staat een draadje over jongens die er mee op het strand vliegen. Ik weet alleen niet of het motortje er tegen kan.
Met zo'n Easystar is de kans dat je letsel bij anderen veroorzaakt ook niet zo groot, maar zoek desalniettemin wel een rustig plekje. En laat je begeleiden door iemand met ervaring ... ook voor je eigen lol.

Zo'n Easystar kan daar wel tegen, denk ik. Ergens in het beginners forum staat een draadje over jongens die er mee op het strand vliegen. Ik weet alleen niet of het motortje er tegen kan.
Met zo'n Easystar is de kans dat je letsel bij anderen veroorzaakt ook niet zo groot, maar zoek desalniettemin wel een rustig plekje. En laat je begeleiden door iemand met ervaring ... ook voor je eigen lol.

ik zal eens even wat posten in meetings kijken of mensen in eindhoven
wonen die mij het een en ander zouden willen leren/uitleggen ;)

Als je brandstof wilt is dat veel duurder dan electro, zeker met auto's..
en het kost veel ervaring, maar jouw keus;)

Tsja het is maar hoe je het bekijkt en vergelijkt. Brandstof is in principe uit de doos sneller, maar het World Record staat op iets van 257 km/h met electro. Een wat 'simpelere' electro gaat zo'n 35 km/h uit de doos, maar kan je natuurlijk opvoeren naar hogere snelheden.

Kijk eens op pkracing.nl bij techniek.

Laatst bewerkt:
Tsja het is maar hoe je het bekijkt en vergelijkt. Brandstof is in principe uit de doos sneller, maar het World Record staat op iets van 257 km/h met electro. Een wat 'simpelere' electro gaat zo'n 35 km/h uit de doos, maar kan je natuurlijk opvoeren naar hogere snelheden.

Kijk eens op pkracing.nl bij techniek.

oke bedankt,
heeft iemand een site waar ik een op zou kunnen kijken hoe duur die dingen nou echt zijn?
niet alleen auto's maar ook boten en vliegtuigen?

ik heb ook een marklin trein die heb ik gekocht in eindhoven aan de kruistraat, die heet willieS.

zou wel handig zijn kan ik eens kijken welke prijzen erzoal zijn en
wat je er voor kan hebben.

waar moet ik op letten als ik een electro auto koop?:(

Helicopters:

Zijn het mooist.
Zijn het meest geavanceerd.
Zijn het moeilijkst te (her) bouwen.
Zijn het moeilijkst af te stellen.
Zijn het moeilijkst te vliegen.
Zijn het kostbaarst in onderhoud door de vele bewegende delen en daarmee slijtage.
Zijn het duurst.

Kosten het meest aan reserve onderdelen.
Kosten het meeste geld.
Kosten het meeste doorzettingsvermogen.
Kosten het meeste tijd.
Kosten het meeste aan concentratie.
Kosten het meeste aan teleurstellingen.

Helicopters:

Zijn het mooist.
Zijn het meest geavanceerd.
Zijn het moeilijkst te (her) bouwen.
Zijn het moeilijkst af te stellen.
Zijn het moeilijkst te vliegen.
Zijn het kostbaarst in onderhoud door de vele bewegende delen en daarmee slijtage.
Zijn het duurst.

Kosten het meest aan reserve onderdelen.
Kosten het meeste geld.
Kosten het meeste doorzettingsvermogen.
Kosten het meeste tijd.
Kosten het meeste aan concentratie.
Kosten het meeste aan teleurstellingen.

haha oke bedankt,
ik denk dat ik een vliegtuigje zou kopen.
welke raden jullie mij aan en hoe duur is die?:-D

Jouw laatste vraag is al 100.000 keer gesteld. Je moet echt zelf aan het zoeken/lezen. Gerichte vragen zijn wel te beantwoorden.
Succes!

Back