Ik denk dat Marlin mij dwars zit maar ik kom er niet uit.

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 12 aug 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    zo heel langzaam (ben al een half jaar bezig, zo af en aan...) begint mijn CoreXY printer vorm te krijgen. Ik heb nu het CoreXY deel mechanisch klaar en sinds van morgen ook alle electronica, op de eindschakelaars na, aangesloten. De Z motor staat nog wat zielig naast het frame, maar is wel aangesloten.

    [​IMG]

    Maar, "hij doet het niet". Dat wil zeggen, alles start op. De LCD meldt "3D printer ready". Via Pronterface kan ik met de printer communiceren, hij leest terug welke steps / mm settings en zo ik heb. Ik kan via Pronterface zelfs de hotend temperatuur uitlezen en veranderen. Ik heb mijn vingers al gebrand! Maar dan nu het probleem; de motoren draaien niet. Er zit geen enkel leven in.

    Op de A4988s en de externe drivers heb ik 24V op de VMOT, minpool is ook idd de minpool, VCC en Enable zijn beide keurig 5V. Maar bewegen ho maar. Wat ik wel gek vind is dat als ik via Pronterface vraag om de X, Y of Z positie met 10 te verhogen, dan gaat de positie waarde op de LCD wel keurig omhoog. Hij denkt dus dat hij het gedaan heeft. Ik heb deze video:



    over de firmware, plus de daarin gelinkte, doorlopen. Ik ben aan het zoeken maar ik kan het niet vinden. Ergens wordt het signaal naar de drivers onderbroken, denk ik, en ik gok in de firmware. Maar waar...

    Wie-o-wie heeft de briljante en o zo simpele oplossing?

    Dank,

    Hugo
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Die Enable is geinverteerd als ik de aanduiding bij de A4988 zo bekijk.

    Je ziet een streep boven de aanduiding Enable. Dit betekend een geinverteerde aansluiting. Dus geen 5volt om te enablen maar aan massa leggen

    Leg ze maar eens aan massa en je zal zien dat hij het doet.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank. Uiteindelijk bleek één van de drivers gaar, die lekte 5V naar de enable pin en dat werd dan kennelijk met de andere drivers gedeeld. Nu heb ik die ene driver even verwijderd en de rest doet het goed. Ook nog even motoren gewisseld, die zijn ook allemaal goed. Alleen die ene stomme driver.

    Hugo
     
  4. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Voor mensen die in de toekomst dit probleem hebben.. in dit geval was het een defecte driver, maar in 99,9% van de gevallen dat mensen deze klacht hebben, komt het door de endstops die verkeerdom staan ingesteld (normally closed of normally open). Af-fabriek zal marlin de motoren niet bewegen, als de endstop op die as getriggerd is.

    Voor HugoW: gezien de moeite die je gestoken hebt in het bouwen van een 'echte' printer, zou ik eens goed kijken naar het smoothieboard. Dat is zeker een aanschaf, maar de printkwaliteit wordt er écht beter van. Ik heb een standaard RAMPS 1.4 gehad, een minitronics en een megatronics, maar het Smoothieboard maakt daar probleemloos gehakt van. Enige minpunt is de onboard stepperdrivers, hoewel die gewoon goed zijn, zijn er nog betere te krijgen. Je kunt er wel zelf custom stepperdrivers aan toevoegen. Doordat smoothie niet op een eigenlijk te zwakke CPU draait (arduino) hoeven ze in het omzetten van gesliced materiaal naar machinebewegingen, geen kunstgrepen uit te halen om het bij te benen. Het ding heet smoothieboard voor een reden, het loopt allemaal veel meer 'smooth'. Ook geen geklooi meer met trimpotjes voor motorstroom, dit stel je gewoon in een config.txt in en dan is het klaar. Mijn printer is in geluid gehalveerd.

    De vergroting in kwaliteit van het printen was voor mij groter bij de overgang van genoemde borden (die allemaal ongeveer gelijk presteren) naar het smoothieboard, dan de kwaliteitsverbetering door het vervangen van de 1.8 graden steppers door 0.9 graden.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Er zijn zeker verbetering mogelijk op elk vlak, ook op de sturing. Maar deze printer heeft mij tot nu toe slechts 300 euro gekost, plus vele uren dumpsterdiving en marktplaats en zo afschuimen. Duurdere onderdelen plaatsen zit er nu financieel gewoon niet in. Lijst van wensen voor de toekomst:
    - Stijver frame (30x30 of 40x40 profiel).
    - Vergroting x-y beweging, bed is goed voor 400x400, maar het huidige bereik is 350x290.
    - Heated bed
    - Tweede printkop
    - Betere drivers / CPU
    - Betere steppermotors
    - Etc.

    Maar mijn eerste wens is; printen. En dat hangt nog op één stom klein krom moertje dat er voor zorgt dat het bed niet goed beweegt. Nieuwe is net afgestuurd van uit China.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2017

Deel Deze Pagina