ik heb advies nodig over het verschil van DF-03&DF-02

Hallo allemaal. Het is nu al de derde keer dat mijn bodemplaat breekt. ik wordt daar goed ziek van. Telkens weer opnieuw is er iets mis met deze auto.

dus........

ik dacht erover na om een DF-03 te kopen, maar helaas hoor ik dat hier nogsteeds dezelfde problemen zijn. kan iemand mij advies geven over
de DF-03 en de stevigheid ervan?

Offtopic : ligt dat aan de DF02 of aan jou?:)

On-topic : De DF03 Is ook al weer redelijk veroudert.
Wil je persé een Tamiya?
Als je dat wilt zou ik voor de Durga gaan.
Puur omdat deze weer wat nieuwer is en weer nieuwere techniek heeft.
Als je niet Persé een Tamiya wilt zou ik gaan voor wat anders.
Ik heb geen ervaring met Tamiya ( afgezien van mijn broers TT-01 )
Ik heb alleen ervaring met:

HPI ( E10 )
Traxxas ( MERV )
Team Associated ( RC8Te ( super fijne auto! ))
FG ( Marder )

Ik zeg NIET dat de DF03 slecht is!
Ik zeg alleen dat hij vrij oud is.

Ruud

misschien een keer de bodemplaat verstevigen met alu staafjes ?

en anders op één van de boven/onder genoemde merken over gaan , die hebben goede support in nederland (trx en hpi dan , team asso niet echt volgens mij).

Ik rij een DF03RA, 6000kv motor erin en zowel on als off-road, heeft al flinke klappen te verduren gehad en tot nu toe na ruim een jaar nog geen enkele schade gehad

@ruudxd, wat maakt het uit dat de DF-03 al wat ouder is?

zowiezo kun je een DF-03 en een durga m.i. niet vergelijken met elkaar...
Durga is meer het model boven de DF03, is een stuk duurder en heeft snaaraandrijving waar de DF-03 goedkoper is en een cardanas heeft

het ligt er natuurlijk ook aan wat je rijstijl is en of je de auto regelmatig onderhoud geeft.
Als er ergens iets niet helemaal lekker zit waardoor er extra krachten op de bodemplaat komen te staan
kan deze altijd breken natuurlijk
Dus dan ook: wat doe je met de auto?

Laatst bewerkt:
Op zich wel eens met beide eerdere opmerkingen, wat oudere auto en wat doe je ermee dat je hem zo makkelijk kapot krijgt ? Mijn zoontje heeft een jaar zonder noemenswaardige schade kunnen bashen met de auto. Pas toen het sneller moest kom je erachter dat de DF-03 niet echt de auto is om veel power in te doen.

Maar er zijn wel degelijk hele mooie betere oplossingen voor het chassis :

b_DF03-15WO.jpg

Veel meer parts staan hier : Tamiya DF-03 DF03 Chassis RC Hop-Up Parts - 3Racing,Eagle Racing RC Option upgrade parts,Shocks,LED System,Bearing

ik heb me auto nu al 3-4 jaar en het eigenlijk een jaar geleden begonnen met de problemen.

Maar ik heb Quartel Pijnacker gebeld en die zeggen met dit:

een DF-02 is niet gemaakt voor heuvelachtige landschappen, maar meer voor een vlak landschap. Net als de DF-03.

voor betere kwaliteit zij hij dat ik een Traxxax E-revo en E-max maar eens moet gaan bekijken.

Alleen zijn die best prijzig. en het allerliefste wil ik het kopen ZONDER afstandsbediening, omdat ik pas voor 200 euries een afstandsbediening heb gekocht. 2.4Ghz 6 kanaals

je zou ook bijv. naar een traxxas stampede, rustler of bandit kunnen kijken, of soortgelijke auto's van andere merken (losi, team associated, hpi)
Om direct maar een e-revo of e-maxx aan te bevelen vind ik wel erg ver gaan
tuurlijk het zijn mooie auto's
maar er is een hoop moois te krijgen tussen een df-02/df-03 en een e-revo/e-maxx in voor een stuk minder geld

Durf het bijna niet te zeggen, want dat is zowat altijd het standaard antwoord.. Maar een Slash is een stuk sterker en zit qua prijs veel dichter bij een DF-03 dan een ERevo.

Echt veel beter wordt het trouwens pas bij een Mugen MBX6 eco, HPI Vorza of bv een Kyosho MP9 ofzo, maar dan zitten we in een prijsklasse dichtbij de ERevo of zelfs hoger.

een Traxxas Slash? is die echt ''veel sterker'' ??

Sterker dan een DF-03, denk het wel ja, maar zoals al eerder gezegd ligt een hoop van de stevigheid van een auto ook aan jouw eigen rijstijl.
Ik heb een DF-03RA, voor mij niet kapot te krijgen wat ik er ook mee doe (uiteraard binnen de normale grenzen) een ander heeft het ding continu kapot.
De enige "schade" die ik heb gehad was een kapotte spur omdat ik de motor niet goed had vastgezet en 1x een verloren schroefje

Sterker dan een E-Revo, geen idee ik heb geen ervaring E-Revo maar deze is ook flink stevig voor zover ik weet

Ik denk dat je voor jezelf eens moet bekijken waar je zoal rijdt en aan de hand daarvan verder bepalen wat een goede optie is mbt. je autokeuze
En uiteraard ook je budget bepalen zodat je binnen je opties en budget kan zoeken

Slash is wel een heel stuk meer bashproef dan een DF-03, kan het weten want heb de DF-03 vervangen door een Slash. Met name de bumpers aan voor en achterkant zorgen dat de auto veel langer heel blijft. Auto is ook gemaakt voor het brushless geweld, iets wat bij de DF-03 zeker niet het geval is.
De Revo is een heel ander verhaal, ook een zeer sterke auto, en ook deze heb ik gehad, maar deze is door grootte en vermogen wel een stuk gevoeliger voor schade.

Het is nu al de derde keer dat mijn bodemplaat breekt. ik wordt daar goed ziek van. Telkens weer opnieuw is er iets mis met deze auto.

Ben toch inderdaad wel benieuwd wat je met je auto doet, mijn df-02 is tamelijk niet kapot te krijgen en heeft alleen gebruikslijtage ...

Waar rijd je ermee ?
Welke motor heb je erin zitten ?
Maak je (hoge) jumps ?
Welke hopups zitten erop (misschien valt er wel iets te verbeteren)?
Wat gaat er nog meer kapot behalve die bodemplaat ?

Het kan inderdaad natuurlijk ook zijn dat je eigenlijk gewoon toe bent aan een andere auto omdat je er dingen mee wilt waarvoor hij niet bedoeld is.

Dan zou ik inderdaad niet denken aan een df-03. Er zitten veel verbeteringen op maar dit is net als de df-02 gewoon een plastic Tamiya buggy, bedoeld voor niet al te heuvelachtig terrein (lage rij-hoogte).

Adviezen voor een betere alternatieven zijn al gegeven.

Ben toch inderdaad wel benieuwd wat je met je auto doet, mijn df-02 is tamelijk niet kapot te krijgen en heeft alleen gebruikslijtage ...

Adviezen voor een betere alternatieven zijn al gegeven.

Badelaar.

Ik heb sinds kort een ''zand achtige heuvel gebied'' gevonden bij ons in het dorp. daar rijdt ik nu. Ja, ik maak natuurlijk wel een schansje maar ik hou het wel een beetje normaal. De auto komt hooguit 5-10 cm los van het zand.

Ik heb een Orion Vortex R10 Sport +Regelaar van Quartel (KV (RPM/V) 3440, 16T als ik het goed zeg) een Futaba T-6J 2.4Ghz afstandsbediening en verder...
-GPM Allor Rear/Front Lower Arms ( ophanging als ik het goed zeg )
-volledige gekogelagerd
-Aluminium schokbrekers
-Aluminium Schock towers
-Heat Sink( op de motor )

full

full

full

Het enige probleem is dat de bodem plaat Links of Recht voor afbreekt van de ophanging zoals hier :

full

Laatst bewerkt door een moderator:
aha, dat veranderd de zaak.
doordat veel om het chassis van alu is, is het chassis dus het breek punt, dat is het slapst.
maar kan iemand dit eigenlijk nog bevestigen wat ik nu zeg?

dus eigenlijk wat u zegt is dat ik de ophanging voor van PLASTIC moet laten om het chassis minder als breekpunt te krijgen??

corrigeer met alstublieft als ik het fout heb

En dan als ik dit vervang voor plastic. zou mijn auto dan wel wat kleine sprongetjes aankunnen?

Want volgens de verkoper op QUARTEL beschadigt je chassis al als je van een stoep af rijdt( zelfs met lage snelheid )

Laatst bewerkt:
tja ik weet het ook niet zeker, dus ik zou nog even wachten tot iemand reageert met veel verstand ervan.
ik weet wel dat je het chassis zoiezo niet moet vervangen voor alu.

draagarmen ALTIJD!!! van plastic houden, zoals eerder gezegd verplaats je met alu armen het breekpunt en vaak zijn de armen het goedkoopst te vervangen

Je kan inderdaad beter een paar breekpunten BUITEN je chassis hebben hoor. Als alles vooraan van alu is, dan verschuif je je breekpunt naar het eerstvolgende zwakke plek en dat is je chassis.

Snap wel niet dat je de boel kapot krijgt door 5-10 cm hoog te springen...

Mijn cougar heeft een carbon chassis en komt op het circuit (hard astrotrack) gemakkelijk een meter van de grond en heb daar nog niets aan kapot gehad.
Mijn asso shortcourse heeft een composiet chassis en ook daar nog nooit niks kapot, komt nogtans over de tafel in Arendonk met alle gemak en springt dus een 3 meter ver ofzo.

Echt, van 5-10 cm zou die niet kapot mogen gaan, dat had ik nog durven springen met mijn onroad ;).

Back