Ik heb een "Skopas", 15 jaar uit F3B model. Ervari

De topictitel zegt het al! Ik kon een goede ruilhandel doen en ben zo aan een "ragbak" gekomen. Die wenste ik al langere tijd voor meer wind aan de helling.

Zijn er nog F3B vliegers die dit model ooit gevlogen hebben? Het lijkt me leuk wat ervaringen te lezen!

He Berrie,

Als je zo'n soort Skopas bedoelt kan ik je wel wat vertellen. (Ik heb o.a de eerste mallen meegebouwd). Ik heb er nog steeds 2 vliegklaar (nr 2 en 3 uit de mal) en gebruik deze voor de helling tijdens vakanties.
Het model was ontworpen voor de WK f3b in Nederland in 1991.
Achteraf bleek het model niet snel genoeg te zijn voor de snelheidstaak. ( dus geen echte ragbak ;-) )
Profiel is RG15 Mod. ( alles was gemodificeerd in die tijd).
hoogteroer naca008.
OP thermiek doet ie het fantastich. Ooit nog es Nederlandskampioen zweef meegeweest.

Conclusie : gewoon een leuk model.......

skopas%20%28Small%29.jpg

Jaaa, dat is'm! Mooie foto trouwens. Is nu achtergrond geworden.

Hoezo thermiekmodel? De mijne, overigens met spuuglelijke kleuren, weegt 3kilo. Dat met drie meter span en een RG-15 is voor mij snel en is niet de setup die ik bij een thermiekmodel zou willenzien. Ik wil hem idd juist voor helling gebruiken.

De vorige eigenaar heeft me ook verteld dat deze zwever voor de WK F3B (op Terlet als ik goed onthouden heb?) gemaakt is.

Leuk dat je bij de bouw en ontwikkeling betrokken bent geweest. Kan je daar meer over vertellen?

Hallo jeroen
Als ik het goed heb kwam de skopas toch bij -- Th de waard-- vandaan als ontwerp???
Het is al weer zo lang geleden dat we F3b samen gevlogen hebben :cry:
groeten jan

Ha Jan,

Thijs mag zeker het ontwerp op zijn naam schrijven.....
Het ontwerp ontstond uit :
de romp die van mij vandaan kwam ;-)
Een hoogteroer die van mij vandaan kwam.. (oude Alba 8 hoogteroer).
De vleugelvorm door Thijs bedacht.
profiel RG15 gemodificeerd, door de onnauwkeurigheid van het vijlen (CNC was te duur ;-) )
ik heb ook nog meegebouwd aan de mallen.......
maar .....Ik vind dat allemaal niet zo belangrijk, maar voor de statistieken

wanneer kom je weer?

Berrie, dat het model 3 kilo is geworden vind ik wel erg zwaar.
De mijne zijn 2400 gr (wel een beetje aan de slappe kant).
Met 2400gr thermiekt het natuurlijk ook veel gemakkelijker.

Der mallen zijn gemaakt van vloerenhars en das niet zo handig achteraf (wel goedkoop)..

Hallo jeroen
OK ik wist natuurlijk niet hoe het project verdeeld was ,maar dacht dat thijs er in de wedstrijden het meest mee vloog
vandaar.

Even off tropic
Voor wedstrijden zal je mij niet direct meer zien mee vliegen hoor.
En lucien ook niet (de hele modelbouw hok is uit gebrand. alle modelen zijn weg)
dus komen we hoog uit eens kijken.
Hi de groeten jan

Jeroen, ik vindt het leuk om een stukje F3B nostalgie te hebben!

Hierbij de foto's van mijn :rainbow1: Skopas....

Skopas%202.jpg

Skopas.jpg

Ik zal tzt eens berichten hoe het vliegt.

By the way, hoe komt het ding aan zijn naam?

Ik heb er ook een Skopas liggen, die inderdaad van Thijs de Waard afkomt.
Heb er nog steeds niet meegevlogen door diverse omstandigheden.
Maar ik heb wel gevlogen met een Sharky, ook een 3 meter F3B.
En die is net zo zwaar als jouw Skopas.
Mijn Skopas is wel iets lichter.

Mijn Sk :rainbow1: pas heeft gevlogen! Afgelopen zaterdag stond er een flinke wind in de polder. Met de nieuwbakken lier + oude lijn togen we richting "moeras".

We hadden nog nooit met west/zuidwesten wind met de lier gevlogen. Da's namelijk dwars over veeel sloten. Dat was dus even aftasten. Op Google Eart kan je goed de afstand meten. met circa 175mtr lijn moet je met windkracht 4 toch respectabele hoogtes kunnen bereiken.
Modelvliegcub%20de%204%20poorten.jpg

Eenmaal aangekomen bij ons vliegveld bleek dat het water zo hoog stond dat de planken over de sloten onder water stonden. Enkele dagen tevoren was er, bij weerstation Cabauw, 75mm regen in 24uur gevallen. Geen nood. Schoenen uit, broek oprollen en voila, weer een probleem uit de wereld. Het water was verrassend warm. (en een welkom bad. Op bloten voeten door drie weilanden kwam ik de "afvalstoffen" tegen van koe, schaap en eend)

Eer dat we opgetuigd waren (lang leve electro) waren we een halfuur verder. Eerst een reikwijdte test. Dan nogmaals controle van alle stuurrichtingen. Er waren geen excuses meer om een start uit te stellen. Spanning op de lijn en knallen maar! Tijds de start schoot het voetpedaaltje van de lier los wat een bijzonder hekele start opleverde. Dankzij de wind bleef het goedgaan. Mijn vliegmaat bediende het knopje snel met de hand. Een 2.5kW lier blijkt erg sterk! Eenmaal wat hoogte gewonnen bleven we gas geven. De parachute knalde van de lijn en niet al te hoog kon ik de eerste rondjes draaien met de Sk :rainbow1: pas. En dat viel me alles mee! Het lijkt wel of al die F3J/B kisten zo'n beetje hetzelfde vliegen. De wendbaarheid is goed, maar neemt duidelijk af als er te langzaam gevlogen word. Een klein tikje extra down was alles wat nodig bleek. De parachute zat inmiddels in IJsselstein (denken we).... De eerste landing was gelijk de netste van die dag.

Start twee. Zonder ring en zonder chute. Naar huis gaan is niet zomaar een optie. Een zakdoek werd chute en een lus diende als ring. Weer lomp vermogen (we moeten nog veeel leren...) op de lier en het knalde naar boven. Totdat... PANG!! de lijn knapte en de Sk :rainbow1: pas omhoog stuiterde. Mooie hoogte gehaald! De rest van de lijn, zeker 150mtr, zweefde als een reusachtig spinneweb boven de polder. Enkele weilanden verder lande de spinneweb, duidelijk gemarkeerd door een zakdoek. De Skopas had duidelijk last van thermische invloeden. Er kon worden gerold, geloopt en eens aangedoken worden! A, dat belooft wat voor aan de helling. Natuurlijk kost dit hoogte en enkele minuten later stond de Sk :rainbow1: pas een weiland te ver aan de grond.

Start drie. De lijn uit de war gehaald, de gebroken delen aan elkaar geknoopt, en weer starten. Deze keer met meer gevoel, maar dat mocht geen baat hebben. Al snel <100mtr hoog, begaf de knoop het. Deze keer was de Sk :rainbow1: pas snel aan de grond met een landing die het meest leek op een test op duurzaamheid van de constructie. Deze test was goed doorstaan.

De poldersport beu, maar tevreden over de Sk :rainbow1: pas zijn we maar naar huis getogen. Ruim twee uur arbeid voor 5 minuten vliegen. Leuk hoor, lieren.... s'avond wel als een dijker gegeten..

Zeldzaam grappig relaas van een re-maiden. Heb me bescheurd, jammer dat er geen film van is want die zou het goed doen bij Funniest homevideos denk ik :D

En gefeliciteerd met deze geslaagde (.....uhhh mag je dat zo noemen na al die avonturen?) vlucht

Nou...hij heeft hem al drie jaar maar ik heb hem dit weekend voor het eerst gezien. Berrie vertelde mij dat ik dit zo'n grappig verhaal had gevonden. Maar daar wist ik niks meer van, vandaar dat ik het even heb opgezocht :-)

Zelf heb ik lang geleden een kist overgenomen van Thijs. Dat ding vliegt echt fenomenaal.
Ik ben een tijd gestopt geweest met de hobby in deze periode heb ik de Skopas verkocht. Heb er toch wel spijt van. Maar zo gaan die dingen.

Gert-Jan

Ik HAD mijn skopas te koop gezet. Op het laatst heb ik vanaf gezien hem te verkopen. Vooral aan de helling, voor het thermische hellingzweven, is het een fijne kist.

toch een filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back