Ik heb 'm! De lelijkste quadcopter ter wereld!

20111117_220607.jpg

Sja, een probeersel is nu eenmaal precies dat. Zo'n beetje alles is lelijk er aan, maar het gaat even om mijn kennismaking met quadcopters bouwen ;)

Ik had eerst (voordat ik aan dit project begon) de illusie dat quadcopter vliegen bijna niet fout kon gaan. Gelukkig heeft simmen met de GAUI in Phoenix met wat realiteitszin bijgebracht en ben ik vanmiddag wat voorzichtig begonnen met "hoppen". Ik heb wat ervaring met helicopters vliegen ( ook CP), dus dat helpt ook een beetje. Een echte maiden kon je het nog niet noemen, maar het functioneert naar behoren zeg maar. Vanavond nog even wat afstellingen gedaan en morgen gewoon poging twee, dan gaan we een stapje verder.

Ik ben eigenlijk momenteel met een heel ander project bezig ( Twinstar II floater conversion), maar kreeg toch wel erg veel zin om een quadcopter te gaan bouwen tussendoor. Na wat gezocht te hebben en m'n centjes geteld te hebben had ik in eerste instantie besloten toch nog even te wachten, maar opeens bedacht ik mij dat ik ooit bij RCTimer in een jolige bui 1712 motors en bijbehorende 18A ESC's per 5 gekocht heb, omdat dat zoveel goedkoper is dan los, en dus van beide er nog 4 moest hebben. Samen met een HK KK board en een frame van toch wel $7 is die quadcopter dan ineens heel erg in bereik :)
Aldus heb ik een paar weken geleden de resterende spulletjes besteld en had ik nogal geluk met bezorgen, echt alles uit HK was binnen een week binnen!

Hoe lang dit goedkope, houten frame het volhoud is moeilijk te zeggen. Ik denk dat met waar ik het nu mee volbehangen heb het allemaal wat "overdone" is en het dus wel gauw "krak" zal doen. Dit frame lijkt meer bedoel voor een hele lichte configuratie.

Leuk als eerste stap, maar inmiddels ben ik dus dermate besmet
dat ik al wat alu heb liggen om een beter frame te bouwen en zijn er 2022 motortjes onderweg uit HK.
Ik heb ook nog een Fyetech FA-20 liggen. Daar zijn goede successen mee geboekt ( er is een draadje op RCGroups hierover) dus die combinatie ga ik proberen om de boel nog stabieler te krijgen, maar dan wel op het nieuwe alu frame.

Tot die tijd heb ik hier lol mee :)

20111118_214652.jpg

20111118_214706.jpg

Inmiddels op het uiteinde van de poten wat bescherming aangebracht omdat de motortjes er onder hangen:

20111119_212750.jpg

Ik heb 1 vraag op dit moment: hoe zinvol is het upgraden van de Firmware? Na de paar minuten die ik er mee gevlogen heb heb ik de indruk dat dit board in huidige configuratie het best wel goed doet. Wat verbeter ik er mee en wat zou het risico zijn?

Groetjes,
Arthur.

Hey Tuur, ziet er leuk uit hoor....
Mijn eerste quadje vliegt met een minsokim bleuboard met standaard firmware en vliegt eigenlijk gewoon prima.
Mijn huidige (nieuwe-aanwinst-30cm-quad) met een HK V1 board waar ik direct KK4.7 op heb geknald, maar moet ik nog goed afstellen. Ben erg benieuwd naar het grote verschil want volgens de verhalen moet het enorm veel stabieler zijn..
Wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Fer ( howurdoin?),

Ik lees net even het draadje door wat Björn post ( dank je!). Er lijkt inderdaad een behoorlijke verbetering te zitten in de laatste firmware, dan gaan we er toch maar voor. Inmiddels bij goodluckbuy zo'n usb programmer besteld, dan gaan we gewoon updaten :)

Thnx doinokay!!....

buiten dat ik het foutje met aansluiten van de motoren had gemaakt moest ik alleen de yaw gyro reversen.
Programmer heb ik liggen hier... je roept maar als je ff wilt lenen.

Er lijkt inderdaad een behoorlijke verbetering te zitten in de laatste firmware, dan gaan we er toch maar voor. Inmiddels bij goodluckbuy zo'n usb programmer besteld, dan gaan we gewoon updaten :)

Ai, ik heb dezelfde programmer gekocht en die is niet compatible met de kk flash tool/avrdude tool.

buiten dat ik het foutje met aansluiten van de motoren had gemaakt moest ik alleen de yaw gyro reversen.

Even een noob vraag; wat bedoel je precies met de yaw gyro reversen? Is dat het reversen van je rudder op de zender of is dat een setting op het controller board ofzo?

Ai, ik heb dezelfde programmer gekocht en die is niet compatible met de kk flash tool/avrdude tool.

Raar, ze verkopen het ook samen met het board wat ze verkopen. Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval. Trouwens geinig om je hier weer tegen te komen Douwe74, dat is de zoveelste uithoek van dit forum waar we allebei in "hangen". 't Is ook allemaal te leuk he? :D 'k Heb een abbo op jouw draadje.

Fer, ik kom deze week die programmer wel ff lenen. Eindelijk een goeie smoes om ff een bakkie te doen, veel te lang geleden ha ha :D

Wat een mist vandaag he? Dat wordt ff uitstel van tweede vlucht. 't Is niet anders.

Björn, ik heb inmiddels ook een post gevonden met de volgorde van de stekkertjes na het flashen van 4.7. Waarom verzint iemand het om dit om te draaien ? :D

Groetjes,
Arthur.

Laatst bewerkt:
Oh Fer,

deze

Er staat letterlijk:
"This USB-ASP programmer can be used with the KK flash tool or AVRdude to load new software to a KK flight controller board."
Vreemd dan :)

Geen probleem tuur. Die werkt prima. Heb ik ook :-))
Ik flash met de tool van KKmulticopter Flash Tool - Die Molls.net werkt super en heel erg makkelijk.*

Vandaag wel erg mistig hier, maar vanmiddag misschien goed te doen voor een hopje in het park.. Jammer dat ik vanmiddag bij de handbal zit. Anders had ik wel even mee gedaan

Laat maar weten wanneer ik je zie

Raar, ze verkopen het ook samen met het board wat ze verkopen. Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval. Trouwens geinig om je hier weer tegen te komen Douwe74, dat is de zoveelste uithoek van dit forum waar we allebei in "hangen". 't Is ook allemaal te leuk he? :D 'k Heb een abbo op jouw draadje.

Lol, ja alles met een afstandsbediening (niet alleen rc dus) heeft een zeer grote aantrekkingskracht op mij (en m'n portemonnee :cool:).

@Douwe:
das wel raar ja, ik zag hem daar ook staan.
Als die van Areon binnen is zullen we eens kijken en vergelijken met die van mij of het echt wel de zelfde is.

We gaan 't zien. De plaatjes op beide sites komen in ieder geval niet overeen. Douwe, lijkt jouw usbASP op de getoonde op èèn van beide sites?

Ik kom 'm hier bijvoorbeeld gewoon weer tegen, ben toch benieuwd dan :D

Ik heb deze gekregen van goodluckbuy.com. De achterkant van de programmer is precies hetzelfde als het plaatje van die incompatibele programmer op de lazyzero.de website. Ik ben dus ook niet verder gegaan met prutsen maar heb direct een andere programmer besteld.

wrongusbasp1.jpg

wrongusbasp2.jpg

Deze niet meer...

Nou ik heb die programmer binnen. Weer een ander dan Douwe heeft, deze is 10 pins, dus even waardeloos.

Ondertussen heb ik nog wat hopjes geprobeerd, maar ondertussen heb ik besloten om niet meer door te gaan met dit frame. Het gaat te gauw stuk. Het is waarschijnlijk niet bedoeld voor de belasting die ik voor ogen had. Nu is alle electronica e.d. nog heel, dus een mooi moment om te concluderen dat dit geen goed idee was.

Ik heb wat nieuwe spulletjes in huis, dus begin gewoon lekker overnieuw in een vers draadje.

Iedereen bedankt voor de goede tips hier, het was leerzaam :D .

_0011_11_-_einde.jpg

Back