ik heb mijn raptor 30V2

Yoehoe,

Een zeer mooi cadeautje van mijn vrouwtje gekregen :)
Nu is het enkele nog wachten op wat rustiger vliegweer en dan kan ik mijn motortje verder laten inlopen. (Gisteren 5 Beaufort)
Hij heeft nu 3 tanks er reeds opzitten.
ik heb de rtf kit gekregen samen met een Thundertiger startbox
10 liter Graupner Titan Sx8 (8% nitromethaan)
Maar eerst 1 litertje speciale brandstof om mijn motor in te lopen.
Mijn zoontje van 6 vond het alvast een imposante heli en ik moet eerlijk bekennen dat ik het een zwaar imposant beestje vind.
ik ben verliefd op mijn heli, very happy
 
Laatst bewerkt:
Hoi crazykuki,

proficiat met je aankoop, hopelijk heb je er veel plezier. Allee één opmerking, je zegt eerst wat speciale brandstof en dan Graupner 8%. Wat is die speciale brandstof dan ?

Ik denk dat 8% nitro wat weinig is, de meeste vliegen op minimaal 15% en sommigen op 30%.

Grtz,
Dirk
 
hier zijn wat piccies :-)
Mijn zoontje was zo trots dat ie ermee mocht poseren.
Tegelijk heeft ie Zaterdag ook een rc autootje gekregen.
Hij oefent ook al vlot op de sim, een maybe heli pilot in wording





 
Hoi crazykuki,

proficiat met je aankoop, hopelijk heb je er veel plezier. Allee één opmerking, je zegt eerst wat speciale brandstof en dan Graupner 8%. Wat is die speciale brandstof dan ?

Ik denk dat 8% nitro wat weinig is, de meeste vliegen op minimaal 15% en sommigen op 30%.

Grtz,
Dirk

Dag dirk,

ik ben alleen maar van plan er rustig mee rond te vliegen.
de eerste maandjes hem rustig leren kennen.
Dan hem ombouwen naar een 50'er ofwel ga ik direct voor een 90 size.
We zien nog wel.
8% zal toch ruim voldoende zijn om geen 3d werk te doen, niet?
 
Hoi Crazykuki,

zelfs met rustig rondvliegen kan je motor serieus overhit raken. Even verduidelijken, hoe meer % nitro je gaat gebruiken hoe "smoother" je motor zal gaan draaien, hoe minder warm ie zal draaien. Als ie te warm draait heb je kans dat je een mooi gaatje in je piston erbij krijgt. Niet leukt dus.

Ik wou je gewoon een tip geven hoor !

Grtz,
Dirk
 
8 % kan prima, zorg gewoon dat je motortje niet arm gaat draaien, de rook is altijd een prima hulpmiddel, als hij niet rookt loopt hij (veel) te arm.
 
Ik heb genoeg met 5% gevlogen, dat maakt weinig uit. Je oliepercentage is veel belangrijker, dat moet goed afgestemd zijn op de rest van de ingredienten.

Je motor wordt niet veel warmer, maar je hebt wat minder vermogen voor dezelfde temperatuur.
 
Kan ik dan gerust met 8% blijven verder vliegen, ik zou de bus van 10 l anders terugbrengen en andere kopen.
Gisteren heb ik met 1 tankje 5x gevlogen, dit kwam telkens neer op +/-3 tot 4 a 5 min vliegen.
Wat me wel opviel was dat de motor heet was,
ik kon amper 1 sec mijn vinger op de uitlaat houden.
Daarna heb ik telkens de motor laten afkoelen tot hij "lauw" aanvoelde.
Kwestie dat als de motor nog moet inlopen hij niet te zwaar overbelast wordt.
Wat me ook opviel was dat de rookpluim wel iets meer mocht zijn.
is het dan best dat ik hem wat rijker zet?
Een tandje of twee naar rechts draaien dan.
 
Je moet op de carterdeksel voelen, de uitlaat word altijd heet.

Rijker is naar links, dan draai je de naald wat naar buiten.
 
Je moet op de carterdeksel voelen, de uitlaat word altijd heet.

Rijker is naar links, dan draai je de naald wat naar buiten.
 
Hallo,

mooie heli, vlieg je met governer? En is dat echt nodig voor een brandstof heli?
daarnaast wilde ik graag weten wat zo'n set nou kost, het is toch machtig mooi dat brandstof :D
En je vliegt met 1 tankje dus +- 20 min? en dat is ???cc?
 
Laatst bewerkt:
ik heb alles samen 870 Euro betaald.
kant en klare heli + zender 35Mhz
startset (gloeiplug, batterij, starter en electronische pompinstallatie)
daarnaast ook 11 liter brandstof inbegrepen en een reserve bougie.
Ik vlieg niet met Governor omdat ik (nog) geen 3D setup wou in het begin.
Als ik dat later van plan ben ga ik hem upgraden naar een 50 size, andere gyro's en servo's
Maar daar ben ik nog lang niet.
ik vlieg nu reeds vlot mijn figuren en that's it.
op de sim kan ik al aardig wat 3D kunstjes maar op de sim heb je nooit last van knikkende
kniëen terwijl je dit in het echt wel hebt (ik toch :) )
Je kan ook wel een set tweedehands kopen maar dan moet je wel heel zeker zijn dat ie van een persoon komt met kennis van zaken
 
via de zender die bij de Raptor was bijgeleverd staat momenteel de volgende throttle curve geprogrammeerd :

26(low) -67(high)

ik vraag me nu af nu de 1 liter inloop brandstof bijna op is, of ik deze curve mag omhoog brengen.
Kwestie van de motor wat meer toeren te geven en wat meer kracht te hebben.
ik heb tot nu toe +/- 5 volle tanks erdoor gejaagd met enkel te hooveren.
 
*update*
motor loopt heel lekker nu.
throttle curve is aangepast (meer toeren.
deze middag ga ik (ondanks 4 beaufort) erover nadenken om voor de eerste maal wat 8'tjes te gaan vliegen.
het weer nu is blauwe hemel, veel wind met grijze wolken.
 
Hey dag Marnix,

vandaag zit vliegen er niet echt in, regenbuien alom :(
ik heb vroeger bij jou nog een gws messershmidt gekocht,
weet je dat nog?

greetz
 
Hey dag Marnix,

vandaag zit vliegen er niet echt in, regenbuien alom :(
ik heb vroeger bij jou nog een gws messershmidt gekocht,
weet je dat nog?

greetz



lol dat weet ik zeker nog
daarmee dat ik ook eens reageer op je draadje

dacht dat je van de wereldbol verdwenen was


groeten
 
de laatste keer deze middag proberen te vliegen, zelfde opstartprocedure, heli starte niet :(
eerst dacht ik dat de motor verzopen was, ik had een piloot gebeld die me zei kan aan je bougie liggen,
bougie eruit gedraaid op mijn gloeiplug gezet maar hij gloeide niet, dus ik dacht even een vervanger erin maar zelfde resultaat.
dus even alles opnieuw aan de laders om 14 uur op te laden, morgen weer even verder kijken, we zien wel
 
vandag gaan vliegen voor de eerste maal in groot open veld.
Gisteren bleek de oplaadbare gloeiplug leeg te zijn,
Met trillende kniëen heb ik voor de eerste maal 8' tjes gevlogen.
Wat een ervaring.
Nose in gehoverd en rustige rond getufd.
slechts 15 minuten gevlogen, mijn zenuwen konden vandaag niet meer aan.
Blij dat ik deze ervaring rijker ben.
in windkracht 4 bleef hij mooi hangen en stuurde hij heel precies.
Deze heli is een verademing en opluchting om mee te vliegen.
Hij mag terecht een beginners heli genoemd worden.

More to come...
 
Back
Top