ik heb mijn raptor 30V2

De clutchbell van een 50'er is wat groter en sterker.
Hij kan beter de nieuwe krachten aan.
Waarschijnlijk maakt het voor hoveren en rustig rondvliegen niet uit.
Maar wil je meer dan komen er meer krachten op......

Normaal gesproken moet je ook de volgende zaken aanpassen:
- Grotere bladen
- Langere staartbuis/snaar
- Andere tandwielverhouding

Er zal wel meer zijn, maar dit schoot me zo te binnen.

@wrobijns,

volgens jou moet ik dan meteen de full upgrade naar een 50'r kit kopen, heb ik echt geen zin :(
volgens de winkel kost mij dit snel 350 Euro !

ik wil er enkele een iets meer krachtigere motor in, nothing more.

Clutchbel vervangen lijkt me aangeraden.
ik heb deze week nog maar pas thundertiger 550 mm carbon blades erop zitten,
zou zonde zijn om nu alles opnieuw te vervangen en voor 600 mm blades te gaan.

350,- lijkt me ZEEER overdreven.
De opgenoemde onderdelen kosten LANG niet zo veel.

Maar het kan wel zo.
Maar je motor is veel krachtiger dan een 30'er.
Je zult dan de power echt heeeel goed moeten terugschroeven met gascurves om overspeeding te voorkomen.
Of een Governor zoals bv een Throttle Jockey gebruiken.
Dat zou ik dan doen.

ik ben van plan met de nieuwe motor mijn throtle curve op max 65 a 70 % te zetten :)
mijn vraag echter blijft of ik wel een nieuwe clutch bel en eventuele andere spullen nodig heb om puur een 50'er motro in mijn raptor 30v2 in te bouwen?
3D vlieg ik er absoluut niet mee, interesseert me ook niet.

graag advies...

Crazykuki,

ik denk dat je ook nog een andere uitlaat gaat nodig hebben ipv de standaard TT uitlaat van de 30 size Raptor. Het is dus niet gewoonweg een wat zwaardere motor plaatsen.
Volgens mij heb je volgende dingen nodig :
- OS 50 Hyper
- uitlaat voor een 50 size motor
- clutchbell en clutch voor een 50 size
- en een andere pinion voor op de clutchbell en een andere maingear.

Grtz,
Dirk

Crazykuki,

ik denk dat je ook nog een andere uitlaat gaat nodig hebben ipv de standaard TT uitlaat van de 30 size Raptor. Het is dus niet gewoonweg een wat zwaardere motor plaatsen.
Volgens mij heb je volgende dingen nodig :
- OS 50 Hyper
- uitlaat voor een 50 size motor
- clutchbell en clutch voor een 50 size
- en een andere pinion voor op de clutchbell en een andere maingear.

Grtz,
Dirk

jup dirk right to the point had je het deze middag nog horen zeggen

jongens, ik ben er uit :-)

een nieuwe Raptor 50 kit is on the way.
ik ga hem zelf bouwen en de electronica uit mij 30 halen en zo heb ik een nieuwe machine :)
ik hou jullie op de hoogte, zal iets voor volgende week zijn

Nogmaals, volgens mij weet je niet helemaal wat je doet. Wat is je throttle curve nou, en wat is je headspeed?

Crazykuki veel plezier alvast met de 50. Laurens herhaalde het nogmaals, lijkt me verstandig als je een keer met je nieuwe machine bij een club langs gaat om daar even alles na te kijken. Zeker met een 50size wil je niet dat dadelijk de bladen in je buik steken omdat je veels te veel toeren draait.:teacher:

Dag Bart en Laurens ;)

alvast bedankt voor de goede raad en felicitaties

ik ga het rustig aan doen beste mensen :)
ik heb ook tegelijk 650 mm carbon blades besteld.
easy does it, 3D interesseert me voorlopig geen drol, ik hou echter wel van wat rondvliegen.
De reden waarom ik zwaarder ga is omdat ik graag wat meer overschot wens te hebben.
Met de Raptor 30 diende ik mijn gas op 55 a 60 % te zetten om te hoveren.
Als je dan bv eens een camera mee de lucht in neemt heb je al vlug power tekort.
Vandaar de overstap op iets meer comfort.

ik heb ook zonet Realflight 4.5 gekocht en ben hem nu aan het installeren, wat kan het leven toch mooi zijn.
zeer blij dat Realflight een realistische weergave van het Raptor vliegen op mijn scherm tovert, net als echt, zonder de adrenaline

keep it real ;-)

Je hebt goede beslissingen genomen :worship:
De 30'er hou je gewoon voor spare parts. 90% past toch :)

Toch straks een ervaren piloot even je heli na laten lopen.
Je vorige motor is o.a. kapot gegaan door gebrek aan ervaring. Deze liep te mager, te heet en is daarom kapot gegaan.
Doe je nieuwe motor een lol en laat een ervaren piloot het checken.

Volgens mij doe je het fout, een throttle curve is niet een rechte lijn van een bepaald aantal procenten. Dit geld alleen voor electro.

Wat je nodig hebt is een Vcurve. Als je meer pitch geeft heb je wat meer gas nodig, in een hover heb je dat niet nodig. Je hoverpunt kan ook verkeerd zijn door een verkeerde pitchwaarde. Dit zou zo'n 5-6 graden moeten zijn op 75% van je gasstickuitslag.

Yo Crazykuki,

proficiat met je 50-size. En zoals hierboven al vermeld, bouw hem zelf en laat je heli en motor afstellen door een ervaren heli-piloot, dan ga je er lang plezier aan beleven en zelf weer wat bijleren !

Jammer dat het weer eens moest blijken dat starten met een 30-size nitro toch weer niet zo ideaal is. Iedereen zegt wel in het begin "ik heb geen 50 size" nodig maar al vlug blijkt dat men toch graag wat meer power heeft........ (zelfs als is het niet om 3D te vliegen).

Allee hup, succes ermee !

Grtz,
Dirk

keep on rocking dude
veel s6 met de .50 size

moest je eens hoesting hebben kan je altijd naar de vlaanders eens komen mensen daar zat met heli kennis

Dag Marnix ;-)

blij je nog eens te horen
waar in de Vlaanders bedoel je precies?
In mijn buurt vindt ik niet direct andere mede piloten- heli vliegers,
we lijken wel een uitstervend ras (lol)

Back