Ik moet het even kwijt ! DX7 EXPO & chaos

Aangezien de helivliegers op msn en per telefonish niet reageeren plaats ik mijn verhaal hier. ;)

Oh wat ben ik blij en opgelucht!
Al bijna 1 jaar vlieg ik heli (april 2008 begonnen) en ben begonnen met een trex 500 cf te bouwen met weinig tot geen kennis.
Finless bob videos hebben me toen erg geholpen.
Van toen tot nu ben ik bezig geweest de perfecte setup te vinden. (electronica wijs en ook instellingen)
En eindelijk heb ik hem BIJNA te pakken. (heb alleen nog een beetje bounceback)

Voor de mensen die het intresseert:

origineel:
  • Trex 500 CF
  • DX7
  • Ar7000 ontvanger
  • HS82mg cyclic
  • 9650 tail
  • 401 gyro
  • Align 60a esc + bec
  • Align 1600kv motor @ 13T
  • Plastic paddles
  • stock dampners
  • TP evolite V2 2500 mah accu
  • Plastic staart blaadjes
  • SAB 430 main blaadjes
Nu:
  • Trex 500 ESP (alle upgrades--> metal)
  • DX7
  • Ar7000 ontvanger
  • Hitec 5245 cyclic
  • JR 3500G tail
  • JR 770 gyro
  • Castle Creations 80AMP esc
  • Castle Creations 10AMP bec
  • Scorpion 1400kv motor @ 15T
  • Nieuwe ESP paddles
  • Trueblood dampners
  • Zippy 3300mah accu
  • Heim chinese tail weight mod
  • Carbon staart blaadjes
  • Nieuwe align 425 main blaadjes
Elke upgrade veranderde het gedrag van de heli in positive zin!
Helemaal trots op mijn nieuwe heli, alleen voelde hij niet hetzelfde als de heli's op de sim. Mijn Chaos in het echt lukte niet.
Ik had gedacht een hele realistishe sim te hebben met Realflight G4.5,
maar had me er wel al bij neergelegd dat mijn heli's anders voelden en was op zoek naar een andere simulator.

Afgelopen Zondag met een aantal collega vliegers 4 verschillende simulators geprobeerd.
En na even oefenen kon ik op alle 4 de simulators chaosen.
Dus dit moest wel aan mijn heli liggen?? of kloppen alle nieuwe sims niet:confused:
(G4.5 , Phoenix, Aerofly, Reflex)

Nu blijkt er dat ik bij de setup iets over het hoofd had gezien.
In de handleiding van de JR 770 gyro staat dat hij -30% expo standaard in de gyro ingebouwd heeft.
En ze raden daar aan je expo op 35-45% te zetten.
Ik houdt wel van een +-5% expo (helpt bij mij bij tictocs de staart recht te houden)
Dus ik had mijn expo op 35% gezet in mijn DX7 zender.
Maar bij het doen van een chaos voelde de piro rate anders aan dan op de sim.

Vandaag steeds de expo van mijn DX7 lager gezet 25 toen 20 toen 15 toen 10.
En pas bij 10% expo voelde de heli pas liniar. EN HET IS NIET WAAR, IK KAN DE CHAOS IN HET ECHT !!!!
3x gedaan, waarvan 5 tot 7 stationary flips achter mekaar.
Nu blijkt dus dat de DX7 expo wel +- 3x sterker is dan een futaba zender.

Ook de backwards hurricane, funnels, gingen veel beter, de heli reageerde voorspelbaarder. (als het ware)

Natuurlijk heb ik geen bewijs, foto's, video's van mijn vluchten vandaag.
Maar oh god wat ben ik blij :mrgreen::mrgreen::mrgreen: en hopelijk kan ik hiermee iemand anders helpen die misschien ligt te spelen met de expo van een DX7.

Eindelijk, eindelijk ... EINDELIJK !!!

m.v.g

Paul

Laatst bewerkt:
Zolang het bewijs er voor jezelf is, is het toch goed ???

Gefeliciteerd man !! :D

Niets lekkerders dan weer een overwinning in heliland.
Ooit hoop ik net zo goed te worden. Maar zelfs een simpele goede piro is voor mij al een beloning !

Aangezien de helivliegers op msn en per telefonish niet reageeren plaats ik mijn verhaal hier. ;) ....

Sorry ;)

Ik ben wel jaloers, ik vlieg al 3 jaar en mij lukt het nog niet eens fatsoenlijk op de sim.:mad:

Binnenkort gaat Paul mij dat wel leren;)

groeten remie

Gefeliciteerd met je chaos :P

Bedenk je dat handleidingen voor dit soort spullen zijn geschreven met de 'normale vlieger' in het achterhoofd, en die doen geen chaos ;)

Helpt het te vertellen dat bij een Futaba zender de Expo negatief ingesteld minder gevoelig is rond het middelpunt en dat je bij een JR/Spectrum posititieve expo moet instellen..

Maar dat wist je waarschijnlijk al

Bedankt voor de leuke reacties !!

Helpt het te vertellen dat bij een Futaba zender de Expo negatief ingesteld minder gevoelig is rond het middelpunt en dat je bij een JR/Spectrum posititieve expo moet instellen..

Maar dat wist je waarschijnlijk al

Dat had ik inderdaad vernomen ja (Heb zelf alleen nog maar JR gevlogen)
Maar aangezien de Gyro JR is, neem ik aan dat -30 ook -30 is op de Spectrum DX7.

Heb nogmaals de handleiding erbij gepakt en ik zal het even quoten.

"It is normal to have high expo values, 40% will give a linear feel, 50% adds roughly 10% expo. Adjust to suit your flying style"

Mijn herinnering zei 30% maar het is dus 40%

Wel apart dat 40% ~ 10% op DX7 dat is factor 4 :eek:
Natuurlijk kan mijn gevoel van liniairiteit mis zijn, maar ik denk dat ik er niet ver vanaf zit. :eek:

Wordt Expo in de DX7 niet voorgesteld aan de hand van een curve zodat je instelling duidelijker wordt?

Jawel dat klopt, maar je kan het verhoudingsgewijs niet vergelijken.
Je ziet dus wel of het positief of negatief expo is, maar niet of dat de DX7 40% ook echt "handleiding 40%" is.

Het komt omdat je servo ronddraait, lengte van de hevel is ook heel belangrijk bij het moment dat de uitslag lineair word. Als jij een andere lengte hebt of andere hoeveelheid uitslag aan de servo kant, dan die van die andere gast dan kom je op andere waardes uit.

En lineair aanvoelen... Ik weet het niet, gewoon meten wat mij betreft. (Als lineariteit al belangrijk is.)

Ik had trouwens enigszins het idee dat mijn futaba het al meer effect had dan een mpx evo, bij de evo zat ik regelmatig op 90-100, nu zit ik rond de 60-70 maar dat kan ook met het vliegtuig en uitslagen te maken hebben. (Dit alles niet om een liniair gevoel te krijgen.)

Daarnaast, handleidingen, tja op enig moment kunnen die niet meer helpen.

Mooi om te weten! Ik ben namelijk ook van plan een DX7 aan te schaffen (2.4 enz...).
En als je Futaba gewoon bent kan dit inderdaad een verschil uitmaken.

Back