ik snap het niet meer: aansluiten crius AIO, turnigy 9X8c, TBS

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door nawikre, 20 jan 2014.

  1. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    Hallo mede knutselaars,

    ik ben nu al een maand of wat bezig mijn opstelling in elkaar te zetten en werkend te krijgen. Na ERG veel lezen van verschillende bouwverslagen hier en op rcgroups kom ik er gewoon niet meer uit. Iedereen verteld het anders en ik loop nu vast.
    Dit heb ik.

    1 x TBS frame incl armen
    1 x Crius AIO v2.0
    1 x Neo-6M-0-001 gps
    1 x Bluetooth module
    1 x 4x20A Qbrain ESC
    1 x Quanum 2.4Ghz telemetry system
    4 x 28-26 1200Kv motoren incl 9x5 inch props
    2 x Flighpower EVO30 4500mAh 3S batt.
    1 x Turnigy TGY 9x met 9X8C v2.0 ontvanger

    Het probleem is:
    Ik kom er niet meer uit HOE ik deze dingen moet aansluiten op de Crius AI V2.0
    Ik heb de handleidingen van de Crius v2.0. Ik heb de handleiding van de Turnigy 9X8C.
    Ik heb GEEN handleiding van de 4x20A Qbrain (van Hobbyking) omdat ik die niet kon vinden.

    Ik heb de Turnigy 9X8C ontvanger als volgt aangesloten (zie foto)
    [​IMG]
    [​IMG]

    De 4x20A Qbrain heb ik aangesloten volgens een tip van iemand die het ook zo had.
    [​IMG]

    nu is dus mijn vraag...is dit goed? want als ik mijn Crius aan de usb hang, gaat er op mijn Turnigy ontvanger geen lampje branden terwijl deze dus volgens de 'tip' op de GND-5V-A9-A8 zit van mijn Crius.
    Zit mijn Qbrain goed aangesloten zodat mijn Crius gevoed wordt. (ook dit heb ik zo gezien in een foto). Hoe moet ik anders mijn Crius voeden?
    Ook zie ik weer vele verschillende mogelijkheden om de GPS aan te sluiten. Moet ik de bekabeling van de GPS nu splitsen naar mijn Serial poort en Ic2 poort of kan ik gewoon alles aansluiten op mijn Serial poort (omdat ze alleen gnd en vcc 5V van de IC2 poort afhalen)

    Ik heb al ZO veel gelezen dat ik nu gewoon niet meer weet wat ik moet geloven en of wat ik moet volgen. Ik lees graag handvatten waar ik nu met deze opstelling uit de voeten kan.

    bij voorbaat dank.....
     
  2. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
  3. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    de crius krijgt via usb gewoon stroom...de lampjes gaan branden, ook die van de BT dongle.

    thanks voor de qbrain Handleiding
     
  4. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    nu zie ik alleen niet in de handleiding hoeveel volt de S3 connector geeft van de Qbrain. Is dat de connector die de crius v2.0 moet voorzien van stroom als ik de batt. aansluit?
     
  5. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    S3? Snap ik niet helemaal.

    Het kabeltje met de drie kleuren geeft 5V en dat voedt dan de Crius. Dus zonder usb zou die dan ook stroom moeten krijgen

    Meet het anders even na, beter meten dan rook wegblazen ;)
     
  6. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    Als je met S3 die ene connector van de qbrain bedoeld met 3 draadjes:
    BEC output 5V@3A
    De BEC van je regelaar zal straks je systeem van 5V voorzien. (dus Ja)


    == EDIT ==

    Als ik dit plaatje bekijk lijkt het alsof je meerdere keren een 5V en GND op je ontvanger output aansluit.
     
  7. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
  8. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    sorry voor de onduidelijkheid, maar ik bedoelde inderdaad S3 van de Qbrain. Dan is dat helder.

    @Menno
    Ik kreeg dit door van iemand op rcgroups die dit ook zo had. Kun jij me vertellen hoe deze dan wel moeten?
     
  9. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Kijk ff naar de foto hoe de ESC's aangesloten zitten op het moederbord. Dit kan gewoon echt niet goed zijn...

    Er komt een 3 aderige kabel uit alle 4 Esc's... Alle 4 die kabels moeten op je moederbord uitkomen. Nu lijkt het dat je van 3 kabels een kleur hebt gepakt of iets dergelijks...

    wat menno zegt
     
  10. Atchoo

    Atchoo Guest

    Als ik het goed zie moet je die bruin rood oranje die je nu hebt aangesloten een kwart slag draaien, dan moet er nog 1 zijn met wit rood zwart, die je daar naast nog zet. Je moet dan wel nog bepalen in welke volgorde ze moeten staan, dit is afhankelijk van hoe je je motoren hebt aangesloten.

    Het is op de foto slecht te zien maar is dat 1 grote stekker bij die bruin rood oranje signal draden, of 3 losse? Als het 1 grote is valt de volgorde niet echt te bepalen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2014
  11. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    @ atchoo

    het zijn 3 losse stekkers bruin, rood, oranje. Ik zal morgen alles nog en keer nalopen....bedankt zover voor het commentaar.....want ik liep vast.
     
  12. Atchoo

    Atchoo Guest

    ah ok, maar er komt toch nog een kabel uit de qbrain toch met een witte kabel, die niet op de foto te zien is?

    Je krijgt dan zoiets (niet op mijn paint skills letten, want die heb ik niet)

    [​IMG]

    Let op het groene lijntje in bij jou een wit kabeltje maar dat zag je zo slecht :cool:

    En welke kabel dus bij 2 3 5 of 6 zit ligt eraan hoe jij de motoren op de qbrain hebt aangesloten en welke configuratie je hebt.
     
  13. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    @Athoo,

    er komen inderdaad nog 3 extra kabels zwart, wit en rood die nog niet op de Crius zit. Deze tekening maakt het eindelijk een stuk duidelijker....SUPER bedankt. Ik ga er morgen direct mee aan de slag. Als ik klaar ben moet ik zeker een compleet verslag maken hoe en wat, anders vergeet ik het zo weer...

    BEDANKT
     
  14. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    Na lang bezig te zijn met de quad heb ik mijn Turnigy werkend met d quad. Alles werkt, kanalen toegewezen etc. Dus tijd voor een test.

    alles aangesloten, even op een vrije plek gezet, batt. eraan......

    geeft de Qbrain (Skywalker) ESC het opstart geluidje......en na een 3 seconden begint hij iederen 2 seconde een peipje te geven.

    Ik zoeken in de handleiding, staat er als eventueel probleem dat het de Throttle moet zijn.
    'Throttle signal is abnormal.'

    oplossing:
    'Check the receiver / transmitter / flying controller
    Check the cable of throttle channel'

    op de Crius AIO v2.0 heb ik al bekeken en is volgens bovenstaande tekening. De 'gas hendel' op mijn Turnigy staat in de laagste stand (naar beneden gericht)

    Wat moet ik dan nog verder controleren?
     
  15. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Heb je de throttle calibratie al uitgevoerd?
     
  16. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    je bedoeld via de qbrain?

    dat is juist ook het probleem. Om in comfiguratie te komen van de Qbrain moet je de ontroller aan zetten met de throttle in de beneden stand, en batt aansluiten op de quad. Dan moet de Qbrain piepjes geven om aan te geven dat hij in config mode staat, maar dat doet hij dus niet. Bij aanschakelen geet hij alleen het opstart geluidje, dan is het stil en geeft hij gelijk om de 2 seconde een piepje....
     
  17. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    99 van de 100 regelaars moet je het gas vol open zetten om in calibratie modus te komen ;)
     
  18. MeX101

    MeX101 Guest

    Edit: al opgelost
     
  19. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    8-O8-O8-O8-O8-O:oops: oke......ik las volgens mij gas uit....

    ik ga weer aan de slag...
     
  20. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    de 'Throttle range setting'

    doe controller aan, stick naar boven wijzen.
    sluit accu aan de ESC.
    de ESC geeft na een paar seconde BEEP-BEEP....(dat doet hij niet)

    het blijft een seconde of 5 stil, daarna geven alle motoren/ESC poorten een piep en alle motoren 'trillen/schokken' bij iedere piep.

    ........help?
     

Deel Deze Pagina