Ik wil een 500 gaan aanschaffen...

Heren, Dames,

Ik heb wat zitten zoeken op 't forum, maar vind niet meteen een kant en klaar antwoord op m'n vraag. De ervaring in andere threads leert me dat hier en daar een goeie ziel zit die en relatieve beginner toch wil helpen aan een snel antwoord, dus ik ga maar es m'n kans wagen...

Zoals het topic hier al aangeeft, wil ik de stap zetten naar een maatje groter dan m'n 450 heli (die gaat in de verkoop zeer binnenkort), ik wil een 500 aanschaffen. Qua heli zelf denk ik aan een HK-500GT. M'n niveau van ervaring laat nog geen super de luxe modellen toe, en het budget ook niet.

Nu, wat ga ik nodig hebben qua elektronica... Ik heb wat zitten zelf zoeken, en ik kom uit van 100 euro voor alles tot zoveel je maar wil. Kan iemand me aanraden waar de kerk in het midden staat? Wat zijn goeie swash servo's, wat is een goeie staart servo, welke gyro zou je aanraden, welke esc qua amperage, en welke motor zou ik nemen? Ik ga er van uit dat, als ik 700 euro uittrek voor m'n elektronica alleen, ik best wel goed materiaal zal hebben, en dat de kans op falen bij elektronica van in totaal een 100-tal euro aanzienlijk groter zal zijn. Ik zoek dus de middenweg. Wat raden jullie aan?

Mijn dank is er al bij voorbaat :worship: :worship:

TREX500esp raad ik aan.
Gewoon de combo nemen met alles erbij dan ben je gelijk klaar.

De 500GT kan ook en die kun je daarna alsnog stapsgewijs upgraden naar een Trex500esp ben je alleen wat duurder uit.

Een Trex500ESP combo kan ook, maar volgens mij geeft de topic starter aan dat hij daar op dit moment het geld niet voor (over) heeft.

Ik heb zelf gekozen voor de HK500CMT omdat hier al bijna alle mogelijke metal-upgrades opzitten. Maar wel met een belt omdat de torque tube uitvoering er nog niet was.
En heb dus geen ervaring of de torque tube van goede of slechte kwaliteit is en beter vervangen kan worden door bijv. een align uitvoering.
De staart in de belt uitvoering doet het bij mij in ieder geval prima.

De overige benodigdheden heb ik ook bij dezelfde leverancier vandaan.
Op de site zelf kan je bij de producten zien wat de bevindingen van andere klanten zijn.
Daarop gebaseerd heb ik zelf ook het onderstaande lijst samengesteld:

$10.98 CF Tail Boom http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10813
$24.95 Motor
$39.99 ESC+BEC http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3727
$13.99 Swash Servo http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9391
$13.99 Swash Servo http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9391
$54.95 Tail Servo
$12.30 Conv.TailServo http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8952
$13.99 Gyro

Misschien kan je nog wat bezuinigen op je tail servo, maar de vraag is of dat handig is.

Tenzij ik heb zitten snurken of verkeerd geteld heb, komt het totaal dan $298.61
En dat is volgens mij nog steeds een stuk goedkoper dan welke Trex combo dan ook.
Zelfs als je een aantal align spare parts gebruikt ter vervanging van de niet zo goed nagemaakte onderdelen.
Overigens zijn de onderdelen van een Trex combo ook niet zalig makend. Er zijn altijd betere, helaas vaak ook duurdere, onderdelen.
Je kan daarbij denken aan, je raad het al, de elektronica. En als het heli-virus goed heeft toegeslagen zal je toch meer gaan investeren,
maar dan wel in het tempo dat je zelf wilt.

Waar je wel rekening mee moet houden is de verzendkosten en invoerrechten die je waarschijnlijk toch zal moeten gaan betalen als je dit alles in 1 keer besteld.
Maar die heb je ook als je een Trex combo zou bestellen in een "goedkoop" land.

Laatst bewerkt:
De setup van crashtestdummy is zo ongeveer wat ik ook heb op mijn HK500CMT, met uitzondering van Hitec HS-85MG servo's en de originele TRex500 1600kV align motor en regelaar omdat ik die al had liggen. De HK500GT of CMT is een prima heli maar moet wel met zorg opnieuw opgebouwd worden om e.e.a. soepel te laten verlopen. Maar dat noem ik modelBOUWEN. Ik heb alle tandwielen en assen door Align vervangen als voorzorg, maar dat hoeft niet eens per se.

Ik woon in de regio Bergen op Zoom, als je langs wilt komen voor een checkup alvorens te gaan vliegen dan kan dat.

Groeten, Marco.

probeer ook altijd eens te kijken in het te koop topic. Daar kan je soms ook koopjes doen, je moet dan niet zolang wachten en je doet er een medemodelbouwer een plezier mee.

Hier een voorbeeldje <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Soms vind je ook net iets betere electronica dan degene die HK aanbied.
Hetgeen je niet kan vinden hier (voor een voor u correcte prijs) kan je dan nog altijd ergens anders (hk) bestellen.

gegroet
erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens HIERZO

even doorsparen en een gokje wagen. Geen douane dan heb je hem voor een superprijs.(bijna 200 euro goedkoper)

Krijg je wel douane kosten ben je nog steeds een paar tientjes goedkoper uit dan als je hem hier koopt

Wel een gokje waard toch???

Paar tientjes meer en je hebt gewoon garantie en support, een bak koffie, een praatje en een leuk uitstapje naar een voor jou grote snoepwinkel....
En je houd de locale shops in stand.
Is maar net wat je wilt ;)

Verder zie ik weer allerlei linkjes naar shops voorbij vliegen....
Waarom heb je specifiek voor die onderdelen gekozen in je setup en waarom zijn ze goed?
Dat is interessant.
Nu staan er een paar handige boodschappenlijstjes.
Waar niemand van weet hoe goed dat gaat werken.

[mod]
Klakkeloos linkjes naar shops plaatsen is niet gewenst, houd het a.u.b. technisch.
De topicstarter vraagt volgens mij naar tips voor zijn setup, geen linkjes naar shops die iedereen op google kan vinden met een beetje inzet.
Graag on-topic reageren.
[/mod]

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Het interesseert mij inderdaad in grotere mate of een setup het goed houdt in de lucht, dan wel een paar euro's minder te betalen. Wat niet betekent dat ik zomaar 600 op tafel ga leggen voor de Align. Ik ben (en blijf) er van overtuigd dat je simpelweg TE veel het merk op zich betaalt, en niet echt de prijs/kwaliteit verhouding van het geheel. Daarom dus ook m'n oorspronkelijke insteek van het topic. Alle ervaringen zijn welgekomen. Ik kan goed begrijpen dat er mensen zijn die zweren bij bepaalde merken (ik heb ook die ziekte als het op m'n wagentjes aankomt) maar zelfs ik zal toegeven dat dat dikwijls niet de beste manier is om de zaken te bekijken :)

Het is waarschijnlijk net zo als met je wagentjes, waarom zou het met heli's anders zijn ;)
Merk zegt inderdaad niet alles, ervaring wel.
Als je serieus wilt leren vliegen heb je het meest aan een goede setup, en dan vooral je elektronika.
Met swashservo's van $13.99 ga ik niet naast je staan als jij je 500 size de eerste keer gaat proberen, en na een paar maanden al helemaal niet.
Als je je budget laag wil houden kan je veel beter een 2e hands heli kopen van een ervaren piloot.
1 crash extra door het falen van een goedkoop component en je had die "echte" combo aan kunnen schaffen.
Zo werkt het met heli's naar mijn mening.

Het is waarschijnlijk net zo als met je wagentjes, waarom zou het met heli's anders zijn ;)
Merk zegt inderdaad niet alles, ervaring wel.
Als je serieus wilt leren vliegen heb je het meest aan een goede setup, en dan vooral je elektronika.
Met swashservo's van $13.99 ga ik niet naast je staan als jij je 500 size de eerste keer gaat proberen, en na een paar maanden al helemaal niet.
Als je je budget laag wil houden kan je veel beter een 2e hands heli kopen van een ervaren piloot.
1 crash extra door het falen van een goedkoop component en je had die "echte" combo aan kunnen schaffen.
Zo werkt het met heli's naar mijn mening.

Lijken me wijze woorden... Misschien hou ik gewoon de te koop afdeling wat beter in de gaten :cool:

Ik denk dat je met een clone goed kunt vliegen daar niet van , ik heb ook de nodige clone ervaring.

Maar tegen de tijd dat je die clone hebt vliegen zoals bijv. een align heb je er net zo veel geld in gestoken als due Align gekost zou hebben.

Elektronica bepaalt voor bijna 90% hoe je heli vliegt en begin je met goedkope spullen blijf je constant aan het upgraden. Er gaat sneller wat kapot enz enz.

De supercombo's van Align zijn nu eenmaal gunstig geprijst en ze vliegen gewoon goed.

en idd een soms valt er een leuke heli te scoren op het forum. (Bijv de protos 500 die er nu opstaat is zeker een overpijnzing waard)

Wat niet betekent dat ik zomaar 600 op tafel ga leggen voor de Align. Ik ben (en blijf) er van overtuigd dat je simpelweg TE veel het merk op zich betaalt, en niet echt de prijs/kwaliteit verhouding van het geheel.

Geloof me, ik heb beide helis naast elkaar zien staan, en vliegen.. en tegen de tijd dat je de HK net zo goed vliegend heb als de Align, ben je bijna het dubbele kwijt..

Wil je gewoon een goede heli out of the box, haal dan gewoon de Align, ben je in 1 keer klaar, geen gedoe met inklaring.. en het vliegt gewoon goed..

Om het even op een rijtje te zetten:

HK kit, ik ga ervan uit dat er goede betrouwbare elektronica in komt...
100 euro kit(op je deurmat), misschien 130 vanwege inklaring.
Motor: rond de 40 euro.
ESC: 60+
Gyro: maak er een goede, niet al te dure van: Spartan/GP780, 130 euro
4 servo'tjes, pak m beet 150 euro incl tailservo..

reken dat bij elkaar:
=510 euro.
Komen nog wat dingetjes bij om m goed en betrouwbaar te vliegen(blades, hoofd en tail, 60 euro) en je zit 3 tientjes van de Align prijs af....;)

Als je echt die 500 wil, is mijn tip alleen, ga gelijk voor het goede.. uiteindelijk ben je goedkoper uit.

Wat niet betekent dat ik zomaar 600 op tafel ga leggen voor de Align. Ik ben (en blijf) er van overtuigd dat je simpelweg TE veel het merk op zich betaalt, en niet echt de prijs/kwaliteit verhouding van het geheel.

Hier sla je dus net ff de plank mis. Er zijn gewoon betere heli's op de markt als Align. Het grote voordeel van de align combos is JUIST de gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Daarom worden ze als zoete broodjes verkocht.

Ga je kijken voor een ander merk 500 doe dan maar eens een rekensommetje.

Ik neem als voor beeld een Compass Atom 500. Naar mijn mening een ondergewaardeerde heli (denk wel wat beter als Trex)

Kit met motor kost €445

neem daar een goede met align vergelijkbare elektronica set bij dus gyro met servo en 3 swash servo's zit je ook op €350 euro

Maakt een totaal van €800,-

Kijk eens naar een Protos zelfde verhaal.

Dus een supercombo rexje van €600 is echt niet teveel, en ga je ff neuzen op het net kom je hem vast nog wel goedkoper tegen ergens in de EU.(dus zonder xtra kosten kwestie van ff zoeken)

Kijk maar voor de grap op marktplaats heb je een nieuwe voor net wat meer als €500.

Verder Anko heeft ook een paar goede punten (zeg maar allemaal :worship:)

We hebben het nu over een 500 size , maar mijn clone ervaring is hetzelfde maar dan met een 450. Leuk een goedkope clone maar als je skills beter worden blijf je aan het upgraden en vervangen van goedkope parts enz enz. op den duur is goedkoop gewoon duurkoop

Laatst bewerkt:
Zoals ik ook al zei koop direct de Trex500esp of begin met de HK500GT en koop daar dan alle onderdelen van Align op. Kost meer en je hebt lekker veel werk.

Back