Ik wil een rc zeiboot bouwen

Als je een beetje slim inkoopt kunt u prima modelbouw on a budget bedrijven hoor. Zeker als het allemaal niet helemaal uitgewerkt voor prestaties hoeft.
Voor de elektronica bijv.:
-Tweedehands materialen
-Chinees spul
En hout, plastic en textiel voor uw zeilen:
-markt
-"leftovers" van zagerijen, zeilmakerijen, vliegerzaken... Die gooien vaak stukken weg die te klein zijn voor hun, maar waar nog u prima mee kan modelbouwen. In Den Haag zit bijvoorbeeld RU58 (PLEXIGLAS PERSPEX LICHTKOEPELS & PLAKPLASTIC vindt u bij BOUWPLASTICS) en die hebben een afvalbak waar u zo in mag grabbelen en daarnaast nog een stelling met zaagresten die u tegen gereduceerd tarief kunt krijgen. Flinke lappen steeds.

Succes, en wij zijn hier gek op foto's dus als u gaat beginnen: Houd een verslagje bij. Dat is leuk én leerzaam!:cool:

Hallo,
Ik ben meer een plezier zeiler en geen wedstrijd zeiler en door mijn gezondheid kan ik niet bijvoorbeeld elke weekend kunnen,moet geregeld verplicht op bed blijven liggen.
het gaat er ook meer om dat ik dingen zelf doe en dat ik daar ook ook nog eens een keer leuk mee uit de voeten kan.
Maar zoals jullie al aan geven zal het voor mij wel steeds wat makkelijker zijn om een keuze te maken,en soms ook niet, maar dat geeft niet ik kom er wel uit aldoende leer men zegt men.
maar ik moet alles nog aanschaffen zender ontvanger enz dus dit gaat wel geld kosten.
maar ik zal het stap voor stap doen Rome is ook niet in een dag gebouwd denk ik maar.
Maar ik vind het geweldig dat jullie met me mee denken en helpen bedankt al weer.

Arnold

Hoewel de MM ook voor wedstrijden wordt gebruikt, is het voor mij puur een plezierbootje. Die van mij was al gebouwd, en blijkbaar goed afgesteld, want als ik de stand van de zeilen goed heb staan voor de op dat moment heersende wind, kan ik de sticks gewoon loslaten, dan vaart hij zelf strak die koers door. En het is een handzaam en licht bootje, makkelijk mee te nemen, en te dragen. En voor het afstellen zijn diverse handleidingen te vinden, zelfs in video, en anders zijn er vast hier wel personen die een handje willen helpen. Ik weet niet wat je budget is, maar een 2e hand MM zit, met zender en soms nog wat extra spul erbij, tussen de 150 en 200 euro. En zender en ontvanger zijn natuurlijk ook voor andere boten te gebruiken, mocht je bijvoorbeeld eerst deze nemen, om aan het zeilen te "proeven" en dan aan je zelfbouw project te beginnen.

Maar de andere suggesties hebben ook zeker hun pluspunten, een grotere boot kan harder (langere waterlijn, dus hogere rompsnelheid mogelijk) enzovoort. Wat je ook kiest, er zullen altijd wel personen bereid zijn je te helpen, zoals je hebt gemerkt.

Arnold,

Ik ken jou niet, ik weet niet welk gereedschap je ter beschikking hebt en "hoe handig" je bent, maar ik spreek uit ervaring als ik vertel dat je mede dankzij het internet en forums zoals dit, veel meer mogelijkheden hebt als vroeger.

Daarmee wil ik zeggen, dat als je meteen een klassieker wil gaan bouwen (J-Class Endeavour in mahonie, of 15-eeuws driemaster) dit waarschijnlijk echt wel veel te hoog gegrepen is om zonder enige vorm van ervaring aan te beginnen, maar dat je anderzijds ook echt niet moet gaan beginnen met een MicroMagic of basic Jolle als deze modellen u niet aanspreken.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je een boot met veel meer liefde bouwt als je het een leuk model vind, niet omdat hij toevallig een beginnersmodel ofzo is. En je maakt ook veel meer kans om hem ook echt af te maken, en niet halfweg te stoppen.

Modellen als de Volvo Ocean boten en moderne America's cuppers (bvb Alinghi) hebben een rompvorm die eigenlijk heel erg vlot te maken zijn, ook al het je geen ervaring
(het zijn geen rompen waar complexe rondingen in zitten)

Mijn Alinghi (bouwverslag-alinghi-sui-64-a) is volledig houtbouw, en zou ik echt durven aanraden als eerste boot - gesteld dat je een beetje handig bent (lees: basistechnieken houtbewerking onder de knie hebben)

Deze boot is trouwens al meermaals gebouwd hier op het forum, dus je vind er genoeg foto's van om je te laten helpen tijdens de bouw...

Veel succes en kies een leuke boot!

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Arnold,

Nadelen van een "grote" boot zijn er natuurlijk ook ;)
Budgettair liggen ze hoger (er zit natuurlijk meer materiaal in)
Opslag en vervoer zijn minder eenvoudig (niet iedereen beschikt over bv. een stationwagen)
Ook een niet goed gebouwde "grote" boot zal niet (goed) zeilen

Voordeel van een MM: er is een hele grote groep gebruikers, die bereid zijn je te helpen met bouwen (mocht dat nodig zijn) en vooral met het afstellen. Er zal absoluut een of meer MM'ers bij je in de buurt zitten.
Ga anders eens op zoek naar andere zeilers. Leg ze uit dat je hier op het forum zit en leg ze al je vragen voor. Grote kans dat een van de zoetwater kapiteins je een zender in de hand drukt om het eens zelf te proberen. Advies: NIET AANNEMEN! (Je bent namelijk vrij snel besmet met het MM virus ;) )

Mocht je toch nog besluiten van scratch te bouwen (en waarom ook niet) dan is de groenteboer ook nog een dealer van hout: sinasappel-, druiven, (etc.) kistjes zit soms ook mooi en dun hout aan.

Succes met je keuze,

Wim

ik heb een leuk boek besteld, build your own rc yacht. in dit boek wordt stap voor stap beschreven wat je moet doen.
bouwtekening zit erbij. het is een racing sparrow.
succes

Beste Arnold, Ik vind uit ervaring dat de MM zeilscheepjes niks is voor beginnend model zeiler. Alles is te pieterig en klein en ik werd er hypernerveus van. Zo'n zenuwen bootje gaat alle kanten op, behalve de goede.

Dan zal er iets toch niet goed zijn geweest met de afstelling, gewichtsverdeling, etc. Als ik die van mij op een goede koers heb, kan ik de sticks gewoon loslaten, hij zeilt zelf wel door, als er natuurlijk niet ineens een harde windvlaag komt, maar dat geldt voor elke zeilboot. Als mijn MM zo nerveus zou zijn, had ik nooit kunnen zeilen en filmen tegelijk.

Wel is het allemaal wat kleiner, en zal een kleine aanpassing in de zeilen of het gewicht snel veel verschil maken. Maar met een grote hoeveelheid kennis onder de vele MM zeilers moet er zeker tot een goed zeilende boot te komen zijn. En wat wimg al aangeeft, een grotere boot zal toch ook moeten "kloppen" om goed te presteren.

Ik heb jaren geleden tegen iemand gezeild met een M-klasser, en zelf met een kopie van de Saudade, met polyester romp, en eenvoudige zeilen, maar ik zeilde die wedstrijdboot er gewoon uit, op alle koersen. En dat was niet omdat ik nu zo'n topzeiler ben, maar bij de andere boot klopte er gewoon wat niet, en daardoor kwam hij minder op gang.

Maar welke keuze je ook maakt, er is geen verkeerde keuze. Een MM is niet beter dan een andere optie en past misschien wel helemaal niet bij je. Maar het is wel een zeer handzaam bootje die je ook in een compacte auto met mast er nog op zo mee kan nemen, en, mits goed afgesteld, echt goed kan zeilen. Voor mij was het de beste aankoop van dit jaar.

B.L.M.

full
full
full
full
full

Hallo,
Mag ik een ieder bedanken voor de goede raad,het zal er niet makkelijker op worden,maar ik denk er over om maar met een klein modelletje te beginnen dan kan ik er misschien veel van de bouw en zeilen leren.

Arnold

Vor70

Hoi dazzler,

Ik heb je eindprodut gezien van je VOR70 en ben zelf helemaal entousiast geraakt. Graag zou ik zelf een gaan bouwen. Zou jij mij aan de benodigde tekeningen kunnen helpen?

GR.
Marcel
Arnold,

Ik ken jou niet, ik weet niet welk gereedschap je ter beschikking hebt en "hoe handig" je bent, maar ik spreek uit ervaring als ik vertel dat je mede dankzij het internet en forums zoals dit, veel meer mogelijkheden hebt als vroeger.

Daarmee wil ik zeggen, dat als je meteen een klassieker wil gaan bouwen (J-Class Endeavour in mahonie, of 15-eeuws driemaster) dit waarschijnlijk echt wel veel te hoog gegrepen is om zonder enige vorm van ervaring aan te beginnen, maar dat je anderzijds ook echt niet moet gaan beginnen met een MicroMagic of basic Jolle als deze modellen u niet aanspreken.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je een boot met veel meer liefde bouwt als je het een leuk model vind, niet omdat hij toevallig een beginnersmodel ofzo is. En je maakt ook veel meer kans om hem ook echt af te maken, en niet halfweg te stoppen.

Modellen als de Volvo Ocean boten en moderne America's cuppers (bvb Alinghi) hebben een rompvorm die eigenlijk heel erg vlot te maken zijn, ook al het je geen ervaring
(het zijn geen rompen waar complexe rondingen in zitten)

Mijn Alinghi (bouwverslag-alinghi-sui-64-a) is volledig houtbouw, en zou ik echt durven aanraden als eerste boot - gesteld dat je een beetje handig bent (lees: basistechnieken houtbewerking onder de knie hebben)

Deze boot is trouwens al meermaals gebouwd hier op het forum, dus je vind er genoeg foto's van om je te laten helpen tijdens de bouw...

Veel succes en kies een leuke boot!

Back