Ik wil ermee beginnen!

• Topicstarter Topicstarter Schaap
  • Startdatum Startdatum
S

Schaap

Guest
Hallo beste mensen,

Ik heb al jaren ervaring met het maken van plastic modelbouw boten/tanks/vliegtuigen van Revell enzo.

Nu kwam ik weeral eens voorbij de "lak" en zag ik daar zo'n prachtig schaalmodel van een cruiser. Gewoon om verliefd op te worden. Ik zette mijn fiets even aan de kant en keek toe hoe de boot een paar elegante draaien maakte rond een vuurtorentje.

Nu kom ik thuis en keek ik naar mijn modelbouw bootjes/tanks/vliegtuigen en dacht ik dat het misschien tijd was dat ik aan het meer 'serieuse' werk begon: Een varende boot.

Nu ben ik heel nieuw tot dit. Gelukkig volg ik een technische richting op school en denk ik dat het wel zou lukken om dit te verwezelijken.

Een modelbouw paket zie ik niet zitten. Ik zou liever mijn eigen creatie maken. Al is mijn eerste boot niet eens een schaalmodel ofzo, ik zou het toch zelf volledig uitgedacht hebben.

Maar ik zit nog met een paar vraagjes:
-Is het echt mogelijk om van de eerste keer een bootje te bouwen, wanneer er genoeg doorzettingsvermogen is? (Ik heb kennis van metaalbewerking, basis houtbewerking, heel klein beetje electronica)
-Kunnen er gewone motoren uit de hobbywinkel gebruikt worden of moeten er echt speciale motoren gebruikt worden? + hetzelfde voor de accu's?
-Hoeveel kost een basis ontvanger ongeveer? Is het mogelijk om deze zelf te maken?

Een zender heb ik hier ergens wel nog liggen. Zo'n ding van Nikko :)

Bedankt op voorhand,
Ben

dat van de nikko zender kun je wel shaken denk ik!!

Ik denk zeker, als je inderdaad de nodige kennis al in huis hebt, dat het te realiseren is!

Ik weet niet waar je woont, maar ga anders eens bij een club langs, gewoon rondneuzen en informatie verzamelen!

Arnold

Hoi Ben,

Het lijkt mij toch het beste om eerst met een eenvoudig bouwpakket te beginnen. Toen ik begon wilde ik ook metteen de Smit Rotterdam helemaal van hout gaan bouwen, maar ik ben achteraf toch blij dat ik eerst met het bouwpakket van de Amsterdam ben begonnen.

Op die manier kun je ervaring opbouwen. Het is natuurlijk niet leuk om met een boot bezig te zijn waar constant dingen aan mislukken, omdat je (nog) niet weet hoe het moet. Dan kun je wel veel doorzettingsvermogen hebben, maar dat raakt op den duur ook op. Met als gevolg dat de boot in een kast beland en er nooit meer naar omgekeken wordt.

Dus mijn tip; begin met een bouwpakket en ga later pas met zelfbouw projeten beginnen. Dat hoeft dan natuurlijk geen heel simpel bootje te zijn maar kijk eens naar bouwdozen met een kunststof romp en houten opbouw.

Wat motoren betreft, daar kun je er heel wat voor gebruiken, maar motoren voor de modelbouw zijn speciaal voor dit doel gemaakt dus zijn beter. Loodaccu's worden (volgens mij) niet speciaal voor modelbouw gemaakt, dus ben je hier wel aangewezen op standaard accu's.

Ontvangers zijn er in alle prijsklasse, dit hangt voornamelijk af van het aantal kanalen. Natuurlijk kun je die ook zelf maken, maar ik doe een opleiding elektronica en ik moet er niet aan denken om zelf een zender/ontvanger te maken :wink: .

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Danny.

Bedankt!

ja, misschien is het inderdaad beter om eerst een model in de winkel te kopen. En daar zit dan ook alle electronica bij?

O ja, misschien nog een domme vraag: Als je 1 kanaal hebt, kan je daarmee dan bv. de motor mee achteruit/vooruit mee laten werken of alleen vooruit?

Hoi,

Daarmee kan je de motor zowel voor als achteruit laten werken hoewel dit een beetje afhankelijk is van de motorregelaar die je gebruikt. De regelaars voor bootjes en auto's kunnen meestal zowel voor als achteruit die voor vliegtuigen bijvoorbeeld alleen vooruit (zou wat vreemde effecten geven ;) ). Maar in principe heb je daar maar een kanaal voor nodig. Tevens heb je niet alleen vol gas achteruit en vooruit maar is dit gas doormiddel van de regelaar echt te regelen je hebt dus bijvoorbeeld ook kwart en half gas dit is afhankelijk hoever je de knuppel naar voren of naar achteren drukt.

Mark

Hoi Ben,

Als je een bouwpakket in de winkel koopt zit daar normaal gesproken geen electronica bij, die moet je er zelf los bijkopen.

Je hebt twee soorten regelaars, de mechanische en elektronische regelaars. De mechanische regelaars zijn het goedkoopst en bestaat uit een grote weerstand (potmeter) die je door een servo kan stellen. Het nadeel van deze regelaar is dat het vrijwel niet uitmaakt of je weining of veel gas geeft, want de regelaar vernietigd alle stroom. En je accu is dus snel leeg. De elektronische regelaars zijn duurder, maar ook beter. Deze regelaars verbruiken alleen de stroom die de motor nodig heeft. Dus als je een klein beetje gas geeft wordt alleen de stroom verbruikt die de motor nodig heeft en de rest wordt dus, in tegenstelling tot de mechanische regelaars, niet vernietigd je kunt dus langer varen :D .

Zoals Mark al aangeeft kun je inderdaad met één kanaal zowel voor- als achteruit varen. Dus om je boot te kunnen laten varen heb je minimaal een twee kanaals zender/ontvanger nodig (vooruit/achteruit en links/rechts). Maar als je ook nog speciale functies aan wilt sturen kun je beter een zender/ontvanger nemen met meerdere kanalen.

Oh ja.... Als je een bouwdoos gaat kopen, let er dan wel even op of de beslagset er bijzit. Er zijn namelijk een aantal merken, bijvoorbeeld Robbe en Graupner, waar je de beslagset er niet altijd bij zit en deze moet je er dan los bijkopen. De bouwdoos is dan een stuk goedkoper dan bouwdozen waar de beslagset standaard al bijzit (bijvoorbeeld bouwdozen van Billing Boats), maar daar moet je dan dus de beslagset nog bijrekenen. Nu denk je misschien wat is nu weer een beslagset? Een beslagset is een set met alle kleine onderdelen, dus bijvoorbeeld de railingen, bolders e.d.

Als je nog vragen hebt laat ze dan maar even weten,

Groetjes Danny.

Zijn er ook websites waar deze kits te koop zijn? (In België?)

Zo'n electronische regelaar ziet er inderdaad wel beter uit. Het feit dat er een motor aan een potentio meter zou trekken hoor ik al niet zo graag ;-)

Maar natuurlijk kan ik als student geen €100 uitgeven aan alleen een regelaar.

Hoi Ben,

Zo'n electronische regelaar ziet er inderdaad wel beter uit. Het feit dat er een motor aan een potentio meter zou trekken hoor ik al niet zo graag

Een mechanische regelaar kan inderdaad niet echt zoveel stroom trekken, dus ook daar kun je het beste een elektronische regelaar gebruiken. Deze kunnen namelijk veel meer stroom trekken.

Maar natuurlijk kan ik als student geen €100 uitgeven aan alleen een regelaar.

Voor €100,- heb je een behoorlijke regelaar, ik heb zelf een Robbe Rokraft 120 Navy gekocht en die koste me ongeveer €80,-. Dit is dan wel één van de zwaarste regelaars.

Waar goede modelbouwwinkels in België zitten durf ik niet te zeggen, ik ga meestal naar Toemen Modelbouw in Den Bosch, maar dat is voor jouw een beetje ver rijden :wink: .

Groetjes Danny.

Hallo,

Ik zou als beginnend rc 'er niet een kit via 't net aanschaffen.
Dit is net zoiets als een kat in een zak kopen. Eens je ervaring hebt met rc modellen kan je dit natuurlijk wel doen.
Ik bijvoorbeeld, koop steeds via 't net mijn boten in Groot Brittanië. Door de jaren van ervaring en kennis die ik heb opgedaan heb ik met sommige fabrikanten een een vertrouwensband gekweekt en zodoende is het gevaar voor een miskoop bijna (!) tot nul te herleiden.

Een gouden raad: koop steeds als beginner je model bij een goede modelbouwzaak. Daar kan je je modelletje dat je wilt hebben in levende lijve aanschouwen, aanraken, ruiken... . Daar zal de zaakhouder je met plezier met raad en daad kunnen bijstaan. Dit is iets dat je bij een aanschaf via 't net moet missen.

Groetjes,

Droopy

Ben, welkom!
Ten eerste: een goed besluit om met RC-boten verder te gaan.
Ten tweede: Ga in jouw buurt op zoek naar een modelschepenclub. Vraag de leden het hemd van het lijf, niet alleen over hoe te bouwen, maar ook over betrouwbare winkeliers. Dus geen 'dozenschuivers' maar winkeliers die de tijd nemen voor een stuk uitleg, begeleiding enz.

Probeer niet in je eentje uit een stuk balsahout een modelboot te knagen; dan eindigt dit stuk hout in de vuilnisbak.
En gebruik dit forum voor al je vragen! Meestal krijg je op een vraag zeer veel antwoorden, maar dan kan je tenminste kiezen...

Succes!
Roel

Ok, ik zal volgende keer wanneer ik de RC-boten op de lak zie varen eens vragen waar zij hun materialen aanschaffen.

Bedankt voor de tips

Dag Ben ,

van welke streek ben je in Belgïe ?

indien wij dat weten , zouden wij in staat zijn om U een goeie winkel aan te kaarten...

In elke grote stad zou je moeten zo'n winkel vinden , ik heb een paar adressen te Antwerpen , Brussel & Gent of aan de kust...

Laurent

West-Vlaanderen.

Ik ben vanmiddag naar een winkel geweest hier in het stad (Oostende). De winkel was niet open maar zover ik zag heeft hij niets waar je later een RC boot kan van maken :(

ga eens langs Dumon , in Veurne , die heeft alles in stock en kan ook nog raad geven...

Mijd de eerste winkel in de Lange Straat te Brugge als ge van de Kruispoort komt , maar de tweede winkel , een beetje verder aan de rechterkant , heeft soms goed materiaal binnen...

en de best raad die ik kan geven , probeer lid te worden van een scheepsmodelbouwclub in jouw streek ( er zijn twee clubs in Oostende... ) , je gaat veel van leren...

de groetjes

Laurent

Heb je een adres van die winkel aub?

Oja,
Die spantenplannen.. zijn er ook gratis plannen? ik zou die namelijk graag eens bekijken. (de constructie & ligging enzo.. is wel leerrijk denk ik?)

Hoi Schaap,

Er zijn zo hier en daar wel wat spantenplannen te vinden op internet, maar daar hoef je niet al te veel van verwachten.

Probeer deze link maar eens.

Dit is de site van de ScheepsModelbouw Vereniging Vlissiningen. Daar staan 3 spantenplannen, er zijn mensen die daar geweldige schepen van kunnen bouwen, maar ik moet er (nu nog) niet aan denken :D .

Het is inderdaad interessant om naar zulke tekeningen te kijken, maar het lijkt me verstandiger om gewoon een bouwdoos te kopen en daarmee je eerste boot te bouwen. Ik heb namelijk ook weleens uit een boekje een spantenplan gekopieerd, hout gekocht en geprobeerd een romp te maken. Die romp is na een paar weken, uit frustratie, in de prullenbak beland :cry: .

Gelukkig is het allemaal nog goedgekomen :lol: , een paar jaar daarna ben ik me toch maar weer in modelboten gaan verdiepen en heb een bouwdoos gekocht. Die boot is nu vrijwel klaar en ik ben begonnen met een boot te bouwen aan de hand van een uitgebreid spantenplan. Dus toch nog een happy end :wink: .

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Het is inderdaad interessant om naar zulke tekeningen te kijken, maar het lijkt me verstandiger om gewoon een bouwdoos te kopen en daarmee je eerste boot te bouwen. Ik heb namelijk ook weleens uit een boekje een spantenplan gekopieerd, hout gekocht en geprobeerd een romp te maken. Die romp is na een paar weken, uit frustratie, in de prullenbak beland :cry: .

Ik sluit mij daar volledig aan !

eerst een bouwdoos , dan een model vanuit een plan , waarlijks dat gij een kei bent in modelbouw... 8O

Voor het adres van de winkel in brugge , is het in de langestraat , welk nummer weet ik niet , ongeveer in het midden tussen de kruispoort en de grote markt

Voor Dumon in Veurne : http://www.modelbouw-dumon.be/

Tot dan

Laurent

Het was niet de bedoeling om direct te beginnen met zelfbouw hoor :)

ik wou gewoon even zo'n spantenplan zien!
Ziet er vrij ingewikkeld uit!

O ja: mijn vader weet Dumon zijn, we gaan er wel eens naartoe gaan..

Bedankt voor jullie hulp!

@ schaap

Het bootje is pas geschikt als het bootje ook alles mee kan nemen. Dus de motor, servo(s), accu en andere zaken die gebruikt moeten worden. Heb even geloerd op die site en ik denk dat dat bootje een cm of 17 gaat worden. Dus ben bang dat er geen ruimte is voor die zaken. Ik denk dat als het bootje een cm of 30 heeft, dat er dan wel genoeg ruimte is om een beginnend (varend) bootje te maken. Hoop dat je genoeg hebt aan mijn info ;-).

Groeten Rempie

Back