Ik wil ermee beginnen!

• Topicstarter Topicstarter Schaap
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

De 'Rainbow' van billing boats kan je wel varend maken, ik heb er al ca. 5 jaar eentje varend maar als beginner is 't niets, inderdaad veel te klein alleen varen bij weinig of geen wind (mijn maatje heeft er ook 1 sloeg om en verdween naar de bodem bij iets teveel wind)
Als starter / beginner zou ik een maatje groter kopen. Vanaf ongeveer 50 cm of groter dan heb je een redelijk stabiel scheepje waar je de apparatuur makkelijk in kwijt kan. Er is keuze genoeg kijk zelf maar:
http://www.billingboats.com/
http://www.graupner.de/
http://www.robbe.de/

Groeten Theo

Hoi Schaap,

Als je op zoek bent naar een vergelijkbaar schip als je hierboven noemt, dan is de Antje Cutter van Robbe misschien wel iets.

Hier (Model boats => Multi-function models => pagina 2) staat de beschrijving van het schip en hier staat zelfs een filmpje :D .

Je bent dan wel wat duurder uit :( , maar het lijkt mij wel een leuk bootje om mee te beginnen. De boot zelf kost ongeveer €100,- maar dan komt dan ook nog een beslagset bij en die kost ongeveer €28,-. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog het RC gedeelte erbij kopen, maar die zul je waarschijnlijk niet metteen nodig hebben dus kun je daar nog even mee wachten. Voor het model is trouwens ook nog een houten beslagset verkrijgbaar, deze kun je tijdens de bouw en er achteraf inbouwen (kost ongeveer €40,-).

Ik zou persoonlijk voor een (zee)sleper gaan, maar ja ik ben nu eenmaal gek op (zee)slepers 8) .

Groetjes Danny.

Ik heb het liefst van al een visbootje :)
(Niet dat ik een afkeer heb van andere boten hoor!)

Ik doe namelijk ook aan zeevissen (Is een andere hobby van mij)

Dat bootje ziet er wel leuk uit Danny!
Ik heb een bootje gevonden die wat meer op het "Rainbow" model lijkt.

De Graupner Krabbe TÖN 12
(Graupner.de => R/ C electric powered boats => R/ C electric powered true to nature/function boats => KRABBE TÖN 12 )

Die heeft een zeer aangename prijs en vind ik toch wel nog iets specialer dan de Antje Cutter

Hij is ook ongeveer 50cm dus zou hij stabiel moeten zijn denk ik? (bij licht weer ;))

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!

Hoi Schaap,

Die heeft een zeer aangename prijs en vind ik toch wel nog iets specialer dan de Antje Cutter

Inderdaad ook een leuk bootje, maar hou er ook rekening mee dat je ook bij dit bootje de beslagset er bij moet kopen (Graupner nr. 434). Maar dat had je waarschijnlijk al gezien :D .

Hij is ook ongeveer 50cm dus zou hij stabiel moeten zijn denk ik? (bij licht weer )

Dat weet ik niet helemaal zeker, de boot is vrij groot; 484mm lang en 170mm breed. Dus zou je zeggen dat het gezien de grootte aardig goed op het water ligt, maar.... het schip mag maar maximaal 1,27Kg wegen (inclusief RC uitrusting). Dat is niet echt zwaar, mijn Amsterdam bijvoorbeeld weegt ongeveer 13Kg! Ik vrees dus dat het bootje over het water zal gaan "stuiteren" als het een beetje waait :? .

Groetjes Danny.

Next ;)

Billing boats "CUX 87" of "Mary Ann" beiden ongeveer hetzelfde. Verkrijgbaar voor €140 incl. beslag.

Welke nu de mooiste is weet ik niet :)

Zijn die modelen geschikt voor een beginner als mij? ( Stond bij "Advanced Beginner" )

Hoi Schaap,

Zijn die modelen geschikt voor een beginner als mij? ( Stond bij "Advanced Beginner" )

Zeker wel, de eerste twee moeilijkheidsgraden (de beginnende bouwer, de bouwer met enige ervaring) die Billing Boats opgeeft zijn wel heel erg eenvoudig. Mij is verteld dat als je net begint deze twee moeilijkheidsgraden gerust zou kunnen overslaan.

Dus de "CUX 87" en "Mary Ann" zijn goed te doen, je zou er zelfs voor kunnen kiezen om nog een stapje verder te gaan en met de "Nordkap" te beginnen.

Helaas vermeld Billing Boats niet wat het maximale gewicht van de modellen mag zijn. Aangezien de "CUX 87" en "Mary Ann" bijna even groot zijn als de "Krabbe TÖN 12" denk ik niet dat ze veel zwaarder mogen worden :( .

Jammer genoeg zijn er volgens mij geen vissersboten die groter zijn en zwaarder mogen worden :cry: , dus maakt het niet veel meer uit welke je kiest. Dus kies gewoon de boot die jij het leukst vind :) .

Groetjes Danny.

Aan de "NordKap" had ik ook al gedacht. Maar die is helaas weeral een stuk duurder, en mijn studentenbudget is nu ook niet echt groot.

Andere ideëen?

Hoi Schaap,

Misschien is de "TÖN 12 Nicky" van Graupner wel iets. Deze is lekker groot 755mm lang, 235mm breed en kan in totaal 6,7Kg hebben :D :D . Dat is veel meer dan de vorige en ik denk dat dit bootje lekker vast op het water ligt.

Ik heb even naar de specificaties gekeken en zo te zien zijn er ook nog genoeg uitbreidingen mogelijk :D . Ook hier moet je weer even opletten dat er een apparte beslagset bij gekocht moet worden :( .

Nadeel; dit bootje kost €180,- 8O (exclusief de beslagset). Een stuk goedkoper is de "ELKE HF. 408." van Graupner (€100,-), maar die heeft dezelfde problemen als de andere bootjes.

Ik denk dat de "TÖN 12 Nicky" tot nu toe de beste (en zwaarste) is, maar de "Antje Cutter" van Robbe kan ook behoorlijk wat gewicht hebben (max. 3Kg) en is een stuk goedkoper.

Enne...... begin alsjeblieft niet over het buget van studenten :cry: :cry: , ik weet er alles van :wink: .

Groetjes Danny.

Tja 't budget, daar blijf je altijd last van houden ook al ben je geen student.
Maar die Tön 96 Niccky is echt een heel mooi scheepje door zijnomvang en gewicht erg stabiel, al blijven die netten een mooie windvanger.
De krabbe Tön 12 daarentegen is wel bijna 50 cm maar die netten maken hem onstabieler, wil niet zeggen dat hij bij 't minste zuchtje wind omdondert maar bij veel wind kan dat wel problemen geven.

Groeten Theo

Hoi allemaal,

@Burning Surfer, ik denk dat jij er twee door elkaar heen gooit. De "TÖN 96 Nicky" is namelijk groter dan de "Krabbe TÖN 12".

@Schaap, ik had gedacht dat de "ELKE HF. 408." niet echt zo stabiel zou zijn, maar Droopy'ke bewijst het tegendeel. Nadeel blijft wel dat het bootje maar maximaal 2Kg mag wegen, je zult dus goed moeten kijken welke RC-apparatuur je gaat gebruiken (goed op het gewicht letten). Ik ga bijvoorbeeld in mijn Smitwijs Singapore 2 Power 1000 motoren gebruiken en die wegen per stuk 1Kg 8O . Die kun jij dus in iedergeval niet gebruiken :wink: (niet dat dat nodig is hoor).

Ik denk dat je nu wel genoeg info hebt, anders kun je het natuurlijk altijd vragen!

Groetjes Danny.

Ik denk dat het de ELKE HF.408. zal worden inderdaad :)

Ik heb het bootje hier gevonden voor de prachtige prijs van €80.
Er staat bij dat je maximum 1kg mag meenemen aan boord.

Zal wel inorde komen ;-)

Van motor dacht ik aan een Speed 300 (Van wat ik nu overal al gelezen heb lijkt me dit een geschikte motor)

Hoi Schaap,

De "Elke HF. 408." lijkt me een leuk bootje, dus succes ermee. En hou ons op de hoogte als je begonnen bent (iedereen is hier gek op foto's :D )

Van motor dacht ik aan een Speed 300 (Van wat ik nu overal al gelezen heb lijkt me dit een geschikte motor)

Lijkt mij ook een goede motor, maar Graupner zelf geeft aan dat je het beste de Speed 280 kan gebruiken. En die lijkt mij ook iets beter dan de Speed 300. De Speed 280 is namelijk iets zuiniger met de stroom en heeft een lager toerental. kijk even op de site van de
HMBC voor een overzicht.

Omdat je model niet zo zwaar kan worden kun je ook een niet al te zware accu gebruiken (meestal wordt de accu zwaarder als deze een grotere capaciteit heeft). Je kunt dan dus het beste een zuinige motor nemen, want dan kun je langer varen :D .

Groetjes Danny.

Mijn ervaring is dat met de aanschaf van een bouwdoos de problemen niet opgelost zijn. Met de aanschaf van een degelijke romp is er wel wat meer denkwerk vooraf, maar je maaakt het helemaal naar je zin. Een elektromotor van een autoruitewisser is ideaal voor een boot tot ruim 1m.
Uitgerekend die motoren werken niet zo goed met een elektronische vaartregelaar, een zelfgemaakte mechanische is ideaal. Kies je schroef zo dat je wat sneller dan stapvoets kunt varen, dan vaar je bijna altijd voluit en zijn er ook geen verliezen. Opgepast zelfs als je veel zelf maakt blijft het geen goedkope hobby.

Back