Ik zie nooit sleepvliegtuigen met een neuswiel.

Ik heb pas een oude Hype Trainstar 70 geruild voor een kratje bier. Het idee is om er een elektrosleper van te maken. De spanwijdte is 190cm en dat leek me een mooie maat om zwevers van rond de 3 meter spanwijdte mee omhoog te slepen. Ik heb nu alleen een sleper van dit formaat met een benzinemotor en die doet dat weliswaar prima, maar mag bij ernstige droogte niet vliegen op ons veld op de heide.

Trainstar 70.jpg

De Trainstar heeft nog nooit gevlogen, maar wel 20 a 30 jaar aan het plafond gehangen in een bedrijf. Er zat een 10cc Thunder Tiger op, maar die is er inmiddels af, net als de helemaal bros geworden folie.

trainstar 70 a.jpg

In de jaren waren er wat ribbetjes gebarsten en de staart had een keer een tik gehad, maar nu dat allemaal weer is gelijmd vind ik het een netjes gebouwde ARF. Helemaal van balsa gemaakt, behalve de spanten en de hoofdliggers.

Zoals je ziet is het een neuswielkist. Nou maakt neuswiel of staartwiel me bij het vliegen niet zoveel uit, maar omdat ik eigenlijk nog nooit een sleepvliegtuig met een neuswiel heb gezien, vroeg ik me af of daar naast de veel betere looks (mijn mening), ook nog een technische reden voor een staartwielconfiguratie is bij een sleper?

• Like
Reactions: jve
Zou het kunnen dat de staart dan minder in de sleepkabel zit?
Bij een taildragger heb je met opstijgen weinig tot geen last van. Met een neuswiel hangt het touw met stilstand al over je stabilo. Komt de neus dan niet los?

Zomaar een gedachtegang.

Maakt niets, wat ik wel zou doen is 2 carbon staafjes van bovenzijde rudder tot minimaal helft hoogteroer inlijmen of schroeven dat de sleepkabel begeleid wordt naar bovenzijde kielvlak en niet onderaan gaat haken bij richtingroer, veel belasting geeft bij een bocht, oid.

Maakt niets, wat ik wel zou doen is 2 carbon staafjes van bovenzijde rudder tot minimaal helft hoogteroer inlijmen of schroeven dat de sleepkabel begeleid wordt naar bovenzijde kielvlak en niet onderaan gaat haken bij richtingroer, veel belasting geeft bij een bocht, oid.
Ga ik zeker doen. Mijn huidige benzinesleper heeft dat ook. Ik heb nog een setje mooie kielvlakstruts over van een SIG Somethin Extra, die hier een zinvollere rol kunnen spelen.

We slepen bijna maar 3 benen. Weinigen hebben afleiding bij de staarteenheid. Sommigen hebben vlak voor het einde van de sleepkabel een shuttle ingepast.

Na een jaar slepen met de Trainstar kan ik bevestigen dat een neus- of staartwiel niks uitmaakt voor het slepen zelf. Alleen het taxiën op de baan moet ik met deze neuswielkist wat voorzichtiger doen dan zijn staartwielbroertje, want als ik te hard een bocht neem kukelt hij om. Dat was het enige ding waar ik aan moest wennen.

trainstar 70.jpg

Dat is toch denk ik, eerder een "neuswiel-dingetje" dan een "sleep-dingetje"?
Klopt ,maar een staartwiel kist is gewoon stabieler op de grond . En dat is ook de enigste reden waarom er meer staartwiel kisten zijn dan neuswiel kisten .
Voor de rest zijn er echt wel mooie neuswiel kandidaten.

Het gekke is, dat ik dat altijd andersom ervaren heb.
Een neuswiel kist rijd veel makkelijker en land ook veel makkelijker.
Het zal er maar van afhangen waar je mee groot geworden ben.;)

Het gekke is, dat ik dat altijd andersom ervaren heb.
Ik denk dat jij "rechtuitstabiliteit" bedoelt...
Serge bedoelt (vermoed ik) "blijf-rechtop-stabiliteit".

Een driepoot rijdt prima rechtuit en stuurt erg makkelijk, maar wil inderdaad al vlot een "Mr Beantje" doen, schuin voorover kantelen.
Een taildragger rijdt minder makkelijk rechtuit, stuurt lastiger, maar je moet wel heel erg woest doen wil je een vleugeltip aan de grond krijgen.

Back