Ik heb pas een oude Hype Trainstar 70 geruild voor een kratje bier. Het idee is om er een elektrosleper van te maken. De spanwijdte is 190cm en dat leek me een mooie maat om zwevers van rond de 3 meter spanwijdte mee omhoog te slepen. Ik heb nu alleen een sleper van dit formaat met een benzinemotor en die doet dat weliswaar prima, maar mag bij ernstige droogte niet vliegen op ons veld op de heide.
De Trainstar heeft nog nooit gevlogen, maar wel 20 a 30 jaar aan het plafond gehangen in een bedrijf. Er zat een 10cc Thunder Tiger op, maar die is er inmiddels af, net als de helemaal bros geworden folie.
In de jaren waren er wat ribbetjes gebarsten en de staart had een keer een tik gehad, maar nu dat allemaal weer is gelijmd vind ik het een netjes gebouwde ARF. Helemaal van balsa gemaakt, behalve de spanten en de hoofdliggers.
Zoals je ziet is het een neuswielkist. Nou maakt neuswiel of staartwiel me bij het vliegen niet zoveel uit, maar omdat ik eigenlijk nog nooit een sleepvliegtuig met een neuswiel heb gezien, vroeg ik me af of daar naast de veel betere looks (mijn mening), ook nog een technische reden voor een staartwielconfiguratie is bij een sleper?
De Trainstar heeft nog nooit gevlogen, maar wel 20 a 30 jaar aan het plafond gehangen in een bedrijf. Er zat een 10cc Thunder Tiger op, maar die is er inmiddels af, net als de helemaal bros geworden folie.
In de jaren waren er wat ribbetjes gebarsten en de staart had een keer een tik gehad, maar nu dat allemaal weer is gelijmd vind ik het een netjes gebouwde ARF. Helemaal van balsa gemaakt, behalve de spanten en de hoofdliggers.
Zoals je ziet is het een neuswielkist. Nou maakt neuswiel of staartwiel me bij het vliegen niet zoveel uit, maar omdat ik eigenlijk nog nooit een sleepvliegtuig met een neuswiel heb gezien, vroeg ik me af of daar naast de veel betere looks (mijn mening), ook nog een technische reden voor een staartwielconfiguratie is bij een sleper?