IKARUS motorset

TITA

In Memoriam
Hoi jongens,

Ben aan het stoeien met indoor en weet nog niet welk model of fleugelbelasting maar heb alvast een IKARUS motorset voor een slowflyer gekocht om te kijken wat het vermogen is.

Als ik de prop die er bij hoort gebruik met de vertraging dan kom ik met 7,2 V een stroom van 4 Amp, is dat normaal?

ja, da's normaal (op 6 a 7 cellen)
Maar je zult noooooit altijd vol gas vliegen in een zaal, het is juist de voortdurende dosering vh gas waarmee de meest ervaren brandstof vliegers indoor door de mand zakken.

Op 6 cellen kun je een model van ca 280 a 300 gr trekken.
Op 7 cellen kan je zelfs tot 500 gr (= max gewicht volgens de regels in de meeste zalen)

het gaatje in het kloktandwiel iets uitruimen, ikarus is erg tolerant met de toleranties van de spuitgegoten delen.

Ruistig indoorkistje: fleugelbelasting van ca 7 a 8 gr /dm.
Wat heftiger: 9 a 10 gr.
Snel/acro, 11 a 12 gr, of nog meer.

Hoi Niek,
Bedankt voor de reactie, de gegevens volgens het boekje kan hij een gewicht aan tussen 180 a 480 gr.

De vleugelbelasting heeft Harold me gisteren aanbevolen om tussen 15 a 20gr /dm moet blijven, en moet ik van uit gaan van de totale gewicht met accu's en al?

Vleugelbelasting altijd inclusief accu want die is er bij het vliegen immers ook bij....

Overigens ben ik erg benieuwd welke indoor kisten er op 7 /8 gram/dm2 zitten... de meesten zitten er behoorlijk over heen.. meest zo rond de 12 gram/dm2.

Dat dacht ik ook, daarom dat ik het aan Harold gevraagd had en die zat er dik boven naar zijn ervaring.

Overigens ben ik erg benieuwd welke indoor kisten er op 7 /8 gram/dm2 zitten... de meesten zitten er behoorlijk over heen..

en deze dan? :D

afb490.jpg

Ik heb geen reiste papier en mijn vleugels worden van Depron, daar ben ik nog steeds niet op uitgeken.

TITA zei:
De vleugelbelasting heeft Harold me gisteren aanbevolen om tussen 15 a 20gr /dm moet blijven, en moet ik van uit gaan van de totale gewicht met accu's en al?

Met de opmerking dat lager is beter. 20g als echte bovengrens. Weinig mensen zullen met 20g/dm nog lekker binnen vliegen.

Reken alemaal julie vleugelbelasting nog maar eens na voordat ik kwaad ga worden...

De meeste snelle kisten zitten op 12 a 15 gr dm 2

De meeste slowflywers zitten op 8 a 10 gr dm2

Het kleinere lichtere spul zit zelfs op 5 gr!

Hoi Niek,

Vleugel opp. 14 dm 2
Totaal gewicht Tiny 230 gr.
Kom ik op een vleugelbelasting van 16,5

Niek, als je kwaad wilt worden hou ik je niet tegen.....

Even een rekensommetje leert dat mijn Ennu 14,59 gr/dm2 heeft, (Wendbaar maar niet snel)
Een bleriot van 1,3 meter spw met een vlieggewicht van 300 gram inderdaad op 10 gram/dm2 uitkomt maar dat bijvoorbeeld een slowmo van 220 gram al een vleugelbelasting heeft van 13,8 gram/dm2!!. een slowmo staat bij mijn weten niet bekend als een snel model.......

Effe resumeren,

mijn Ennu met 312 gram gewicht.
vleugel oppervlak 80 cm spanwijdte met een koorde van 30 cm is dus 24 dm2.
312/24=13gram/dm2

Mijn Ultimate bipe met een gewicht van 326 gram
Vleugel oppervlak spanwijdte 60 cm koorde 20 cm keer 2 (2 vleugels) is dus 24 dm2.
326/24=13,58 gram/dm2

Maar moet dit nu met of zonder Stabilo berekend worden (is ook een dragend oppervlak)

Back