Ikarus Piccolo Fun - vragen/ervaringen

• Topicstarter Topicstarter ronaldvisser
  • Startdatum Startdatum
R

ronaldvisser

Guest
Luitjes,

Hier enkele vragen van een beginnende heli-brokken-piloot.

Ik heb mijn eerste heli, een Piccolo Fun, nu zo'n 6 weken geleden gekocht. Inmiddels heb ik al drie 8O standaard staartmotortjes versleten. Nu vlieg ik gemiddeld wel zo'n drie accu's leeg per dag (25 minuten in totaal schat ik), maar dat een motortje zo kort meegaat kan toch niet de bedoeling zijn? De standaard geleverde hoofdmotor doet het echter nog steeds wel prima.

Ik gebruik een accu-pack bestaande uit 3 Kokam 350 cellen. Dit pack weegt zo'n 30 gram, dus de heli is een stuk lichter dan met de standaard accu. Ik gebruik geen koelers, omdat ik begrepen heb dat dat niet veel zou uitmaken.

Mijn vraag: Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor? Een zwaardere staartmotor heeft niet mijn voorkeur, omdat de heli al zo moeilijk in balans te krijgen is met het huidige lichte accu pack. Maar ja, 16 euro per twee weken aan een staartmotortje betalen vind ik ook niet echt leuk.

Verder is mijn ervaring dat er slecht met de FUN te vliegen is, dwz voorwaardse snelheid te maken is met de Fun. (Hoveren en heel langzaam vooruit gaat prima) De Heli vliegt een kommetje, klimt en overtrekt als je er voorwaardse snelheid (pitch down) mee wilt maken. (ik ben niet zo thuis is de heli termen, dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) Ik had al begrepen van Niek dat dit komt door de grote V stelling. Probleem is dat als je buiten vliegt (bij windstil weer natuurlijk)dat dit nog sneller gebeurt (bij een zuchtje wind) en ik als het ware geen down over heb om te corrigeren. De enige oplossing is dan een flinke dot gas (fixed pitch op de Fun) erbij om voldoende controle te kunnen houden.
Mijn vraag: Is dit normaal en ligt dit aan de heli of doe ik iets verkeerd?

Ik had al gehoord dat het help om om te bouwen naar CP. Maar dan krijg je andere bladen die hogere toeren draaien lijkt mij.
Vraag 3: CP set is misschien dan toch niet echt bedoeld voor in de huiskamer? Meer toeren = minder veilig voor de onervaren heli-brokken-piloot.

Ik zie tips en ervaringen gaarne tegemoet. Veel vliegplezier allemaal!!

Zeer bekend, wees eens niet zo lui en gebruik de zoekknop rechtsboven eens met de termen 'piccolo' of 'staartmotortje'..

Vooral op 3 cellen (11,1V!!!) heeft dat kleine ding heel veel te lijden.
Ja koellichaam helpt iets.. 100 kHz regelaar helpt nog veel beter.

Div piccolooten hebben het hele staart mechaniek vervangen door een GWS motortje met bijbehorend propje.
Met als voordeel een vlottere en nauwkeurigere reactie.
Met als nadeel een zwaardere staart, die lichte 3 cellen packs moeten nu op een stokje voor de canopy....

Of als staart fan een GWS EDF 40, ziet er gaaf uit, maar nadeel stroomvretend.

Denk dat je met overtrekken bedoelt dat je pitch (=collective in modelbouw wereld) bij moet geven bij het naar voren sturen (= nick in modelbouw wereld). Dat is een eigenschap van een helikopter. Trekkracht staat dan immers scheef en moet verdeelt worden tussen de zwaartekracht en de weerstand.

Elwin

Niek zei:
die lichte 3 cellen packs moeten nu op een stokje voor de canopy....
De staartboom een beetje inkorten. +-2 inch zou genoeg moeten zijn

Niels

Niek, ik heb gezocht op Piccolo AND staartmotortje, maar dan kom ik bij algemene onderwerpen. Doe ik iets verkeerd? Bij het eerste motortje heb ik trouwens alleen de standaard accu's gebruikt. De drie Lipo's zijn wel 11,1V natuurlijk, maar aan de andere kant, doordat het accu pack zo licht is hebben de motoren een stuk minder te lijden natuurlijk.

Elwin, ik begrijp dat je pitch down moet geven, aanvankelijk werkt het,maar met het opbouwen van de snelheid gaat de neus vanzelf omhoog. Volgens mij komt dit mede doordat de rotorbladen van de Fun, lage toeren/grote spoed verbuigen.

dat is het hele eieren eten met de picollo, je moet een head stiffener maken om te zorgen dat het kromtrekken vd bladen verminderd.
bij de mijne heb ik onder de bladen ook carbon strengen gelijmd om nog verder doorbuigen te voorkomen, dan pitcht ie niet meer zo erg omhoog bij forward flight.
zie ook http://www.pgoelz.com/piccolo1.html voor meer leuke tips voor de picollo (meestal met wat fantasie toepasbaar op alle microhelis)

staartbuis inkorten om het gewicht in balans te krijgen....klinkt logisch om het gewicht in balans te krijgen met een zwaardere motor...Maar werkt dit niet negatief op de vliegeigenschappen? Komt de hoofdrotor niet in aanvaring met de staartrotor?
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Is het staartmotortje van de Piccolo Pro trouwens een goed alternatief?

nee dat is het zelfde prutmotortje, het enige goede alternatief is het gws motortje, of de gws fan.
of terug naar 2 lipo cellen, dan blijft ie ook langer heel.
deze moet je hebben:
1pix.gif

http://www.e-flight.co.uk/Direct-Drive-Tail-Rotor-System-for-Piccolos.asp

ronaldvisser zei:
staartbuis inkorten om het gewicht in balans te krijgen....klinkt logisch om het gewicht in balans te krijgen met een zwaardere motor...Maar werkt dit niet negatief op de vliegeigenschappen? Komt de hoofdrotor niet in aanvaring met de staartrotor?
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Yep, heb hier ervaring mee :wink: . De hoofdrotorbladen raken de staart niet, en al zeker niet als het om een fannetje gaat. Je moet gewoon even meten hoe ver je kan gaan.

De vliegeigenschappen worden er niet mee beinvloed, De staart is zelfs stabieler, omdat door het hoge toerental de gyro nauwkeuriger correcties kan maken..

Ik vraag mij af of een motortje minder lang meegaat op 11 volt? De staartregelaar geeft toch gewoon minder "gas" , dus qua wattage komt dat toch overeen?

Niels

Niels:

Hoe hoger de accu spanning des te minder breed de aansturings pulsen vanuit de regelaar moeten zijn om de zelfde gemiddelde spanning op de staart motor te verkrijgen. De pulsjes uit de regelaar worden dus hoger en smaller. Door de geringe electrische constante in de kleine staart motortjes is het resultaat van deze diepere rimpel op de ingangs spanning dat het anker slechts af en toe per omwenteling een "doodschop" krijgt in plaats van bijna continue aangedreven te zijn.

De levensduur van dit soort motortjes is daarom aanzienlijk langer bij gebruik van een veel hogere schakelfrequentie (Meer dan 100 Khz, zoals ook gebruikt worden voor laag inductie klokanker motoren.) in de regelaar.

Ah, dat is waaraan ik ook al aan het denken was, bedankt voor de uitleg Bert.

Niels

En de motor krijgt dus toch schoppen met 11,1V ipv 7.4.. Scheelt ook.

Wat had u liever.. Een vlot pak rammel met een rietje, of een paar flinke klappen met een langere lineaal..

Liever een paar flinke klappen met een langere lineaal :twisted: :wink:

Maar dat maakt toch geen verschil? Want met 11.1V zijn maar lichtere schopjes nodig om hetzelfde te bereiken...

Niels

Regelaar (meestal 1- 3 Khz) kan dus niet 'lichter' schoppen (geen spannings omvormer ).
Elke puls is 11,1V of 0V..
Wat door dat vingercolletortje vol wordt opgevangen.

Nu draaien jij (11.1) Nu even niet! (0V) Draaien.. stop!... enz.

Als ie de kans kreeg (anker werkt als vliegwieltje) stond ie daadwerkelijk even stil tussen de pulsen.
Als resultaat draait ie wat langzamer.. denken wij.
Ondertussen staan de borstelvingers van de tegengestelde spanningen te puntlassen.

Wat alleen maar erger wordt bij 11,1 V.. Dat zelfde motortje had het al zo moeilijk bij 7.4V :?

Pas bij HF zoals de genoemde 100 Khz regelaar zijn de pulsjes zo snel dat de collector met de minimale L, en R (en C) waarden een gemiddelde spanning denkt te zien. Motortje wordt dan ook nauwelijks warm.

Ik draai nu met een 100 kHz regelaar al een half seizoen met hetzelfde GWS motortje op een miniIFO en bepaald niet zachtzinnig op 11,1V. Normalieter had ik met een gewone regelaar na 2 a 3 bijeenkomsten al weer een nieuw motortje moeten monteren.

Welja, dan ben ik akkoord. Ik dacht dat je naast het probleem met de regelaar, ook nog eens zei dat 11.1V principieel slechter is. Het probleem ligd hier dus volledig bij de regelaar

Ok, volgende probleem dan maar :wink:

Niels

Niels, Bert en de anderen:

Het wordt wel heel technisch allemaal. Ik ben niet zo thuis in de electronica. :( Kunnen jullie dit voor mij eens vertalen in wat ik zou kunnen doen om deze problemen te voorkomen?

Bert, begrijp ik dat het piccoboard geen goede snelheidsregelaar is? Wat kan ik hier dan aan doen? Een andere regelaar lijkt me nogal een kostbare oplossing.
Of is het voltage nou te hoog en moet ik toch een pack met 2 Kokam 350 cellen maken ipv 3?
Of is een GWS motortje met ingekorte staart de juiste oplossing?

Ik hoor het graag.

Van al die electronicaverhalen hoef je je niks aan te trekken :wink:

Het komt er gewoon op neer dat je een GWS edf40 of edf50 (beide zijn fannetjes), of die direct drive motor moet kopen (waar Gerard de link van gaf), dan zijn al je problemen opgelost.

De piccoboard heeft inderdaad niet zo'n goede regelaar, maar de voorgestelde staart motortjes zijn al een goede oplossing. Als je hun prijs bekijkt loont het niet een nieuwe regelaar hiervoor te kopen, omdat ze veel langer zullen meegaan dan de standaardmotortjes...

Niels

Of een GWS motortje met propje.
Niels is gek van de edf40/50, smoelt goed, maar verbruikt in verhouding dubbel zo veel stroom!!

Al met al begrijp ik uit de verhalen dat een betere regelaar die de zwakke motortjes kan aansturen zonder ze te verbranden de beste oplossing zou zijn als je dus het minimum aan gewicht wilt behouden.

Maar uit kostenoverweging geef ik dan toch de voorkeur aan een (helaas dan maar) zwaarder motortje.

De GWS motortjes zou een goed alternatief zijn heb ik begrepen. Wat is nu exact het motortje dat ik moet hebben en heb ik verder nog iets nodig met het oog op de bevestiging als ik de standaard staartmotor van de Piccolo Fun wil vervangen?

http://www.aircraft-world.com heeft van GWS de: GW-EDF50-2
Dit is dus alleen het motortje. Past deze op de plaats van de standaard motor en gebruik ik dan gewoon de standaard staartrotor?

Of heb ik ook een andere rotortje nodig? Ze verkopen ook de GW-EDP-50XC, een MICRO Direct Drive Carbon-Brush Micro Motor plus 3x2h Prop x2. Dit lijkt mij hetzelfde motortje, maar met bijpassende prop.

Verder heb ik verschillende alternatieven gelezen om het gewicht vervolgens juist te verdelen: lipo's voor de canopy, danwel de staart inkorten. Het inkorten van de staart lijkt mij een mooiere oplossing voor het vliegbeeld. Piloten met zware staartmotoren, wat kan ik het beste doen :roll: ?

Back