Ikarus Piccolo Fun - vragen/ervaringen

• Topicstarter Topicstarter ronaldvisser
  • Startdatum Startdatum
niels polfliet zei:
Dit komt door het veminderen van het magnetisch veld als de magneten versleten zijn.

Versleten magneten ??? bedoel je geen koolborstels.. of collector?
Magneten kunnen toch niet verslijten ?

Jawel hoor Satoer, magneten van dat type (ferriet) verslijten ook door de warmte. Hierdoor word de stroom hoger.
Koolborstels verslijten ook, maar dat uit zich eerder in een motor die niet meer werkt, of rammelt, als hij ooit goed gewerk heeft. Ook verslijten borstels pas snel maar als de motor overbelast is, als het de magneten zijn is dit gewoon aftakeling van de motor door te warm worden. (vb door te lange vliegtijden (lipo's!))

ik hoop dat ik dit wat goed uitgelegd heb :? correct me if I'm wrong

(wees maar gerust, de magneten van een BL (NeFeB) verslijten niet hoor, enkel als ze over een bep. templimiet gaat. Hangt af van de kwaliteit vd magneten.)

Niels

ja en dat is pas bij een graad of 600 meen ik, alleen de goedkope friemelmagneetjes in bv de speed motoren gaan vrij snel kaduuk.

Bij normale neodym (N45) 80 graden (dus reeel)
Bij speciale typen (N44SH) 120 graden...

Is echt te bereiken hoor, op de ezone zijn er zoal mega's en hackers gesneuveld. Haal 1500Wat uit een mega 22/30/** (normaal 1000 wat) en ineens "flop" en je hebt net een lehner...

Het gekke is dat ferriet zachtjes aftakeld, en neodym ineens plop en alles is eruit..

Niels

ik dacht dat dat pas bij extreem hoge temperatuuren ging bij de hoogwaardige magneten

Dus als ik het goed begrijp kan zou hoofdmotor dus eigenlijk versleten kunnen zijn :roll:

Dus het is niet zo dat het GWS staartmotortje meer vermogen verbruikt en ook qua gewicht veel zwaarder is dan het originele motorje? Door het extra gewicht van de staartmotor moet de hoofdmotor uiteindelijk toch ook meer gewicht van de grond tillen? De rotor draait ook gewoon een stuk harder dan voorheen.... :?:

Wat is trouwens een goed motortje als hoofdmotor voor de Piccolo?

Lees; je hoofdmotor is versleten.

Dus het is niet zo dat het GWS staartmotortje meer vermogen verbruikt
Ja, en daar word je hoofdmotor zo jaloers en nerveus van dat hij er heet van wordt :?
en ook qua gewicht veel zwaarder is dan het originele motorje? Door het extra gewicht van de staartmotor moet de hoofdmotor uiteindelijk toch ook meer gewicht van de grond tillen? De rotor draait ook gewoon een stuk harder dan voorheen....
Een stuk harder dan voorheen? We spreken hier over ocharme 6 gram! Dat betekent misschien 1328 rpm ipv 1324 rpm in hover, daarvan heeft dat motortje misschien 10 seconden minder levensduur, en is de vliegtijd 2 second korter :roll:

qua motor, lees mijn post :roll: speed 300 7.2V schijnt goed te zijn...

Niels

ik snap wel wat ronald bedoelt,

je bedoelt of de hoofdmotor nu zoveel harder heeft moeten werken dat ie kapot zou zijn.

lijkt me niet gewoon toeval dat ie net nu op is denk ik.
gewoon even hoofdmotor vervangen en dan nog eens kijken.

Niels,

Ik heb een speed 300 7,2V.
Wat gebruik je aan cellen of lipo's ? en laat je de motor vooraf
ook eerst indraaien en zo ja welke methode gebruik je?

Groeten, Hans.

Fatsoenlijk laten inlopen van een motortje met koolborstels heeft altijd zin.

Div manieren, het makkelijkst is om het ding een uurtje onbelast op een paar volt te laten torren.

Hoi Hans,

Ik gebruik geen speed 300, maar heb die al zien gebruiken. Ik vlieg alles (homemade) brushless. Cellen zijn 3S etec1200

Toen ik nog met gewone motoren vloog, liet ik ze altijd in water inlopen...

Niels

Niek,

Nu je toch aan het antwoorden bent, wat betrefd de aantal cellen of
lipo's, weet jij daar een antwoord op?

Ik dacht eerst 3 lipo's, maar dan zit je op 11V, is dat wel uit te houden voor dat klein staartmotortje ?

Groeten, Hans.

Hoi Niels,

Het is voor mij ook maar uitproberen wat het beste is want ik lees zoveel, de een schrijft dit en de ander schrijft dat.

Daarom wil ik de ervaring van anderen ook maar weten.

Dat van in water dompelen heb ik ook al eens gelezen, maar dan in gedistileerd water.

Groeten, Hans.

poeh, Die met die 7.2 volt speed 300 die ik gezien heb vloog met 8 cellen twicell dacht ik. Lipo's zijn lichter, dus is 2 cel misschien nog wel genoeg.

Ander kan je in geval van nood nog altijd een speed 300 6V nemen... Ik neem aan dat je het standaart mixerboard gebruikt? Toch een piccolo hé?

Indraaien inderdaat in gedistileerd water. Een minuutje of 5 dacht ik, dan nog even naspoelen in proper water. Gewoon droog is ook goed, maar dan zoals Niek zegt.

Niels

sp300 7.2 kan prima op 2s of 3s lipos.

Bij 3s is dat kleine staartmotortje snel gaar, effe opletten, daar gaat deze draad in den beginne dan ook over :P

6V sp300!?!? Kost je een gebakken picco board..

Div dingen ook na te lezen op het rcgroups forum, micro heli gedeelte.

Ik denk ook dat ik maar de 2 lipo's ga gebruiken. met 6 cellen uitgeprobeerd en trekt nog geen 3 Amp. De lipo's zijn nog in bestelling, dus moet ik nog even wachten met het vliegen daarmee.

Hans.

Nou, ook met een nieuwe hoofdmotor is het nog hetzelfde. Zou ik het staartje te kort gemaakt hebben? Hoever kan je de staart eigenlijk inkorten zonder problemen?

Al met al ben ik er niet tevreden over. Ik vond de configuratie met het originele staartmotortje een stuk 'lichter' vliegen en rustiger bestuurbaar. Ik snap alleen niet dat jullie er dan allemaal zo enthousiast over zijn.....dan moet er bij mijn heli iets toch niet helemaal goed zitten :roll:

Verder las ik op internet een stukje over carbon rotorbladen voor de FUN, dus zonder CP. (CP zal helemaal perfect zijn, maar daar kan je volgens mij toch niet veilig mee in de huiskamer vliegen?) Door de stijfheid van deze bladen zou je ook zonder CP normaal voorwaards kunnen vliegen, zonder het 'schommelen' wat de Piccolo met de standaard bladen doet. Ook is de heli minder gevoelig voor een beetje wind.
Heeft iemand ervaring met deze rotobladen? Wat voor bladen gebruiken jullie? Deze bladen zijn verder wel redelijk prijzig (USD 59,00). En weet iemand hoe sterk deze bladen in de praktijk zijn, dwz de originele rotorbladen hebben het al een keer verloren van de tafelpoot :lol:

Nou, tips over hoe mijn heli weer een succes te maken zijn van harte welkom. Bedankt al vast!

ronaldvisser zei:
Luitjes,

Hier enkele vragen van een beginnende heli-brokken-piloot.

Ik heb mijn eerste heli, een Piccolo Fun, nu zo'n 6 weken geleden gekocht. Inmiddels heb ik al drie 8O standaard staartmotortjes versleten. Nu vlieg ik gemiddeld wel zo'n drie accu's leeg per dag (25 minuten in totaal schat ik), maar dat een motortje zo kort meegaat kan toch niet de bedoeling zijn? De standaard geleverde hoofdmotor doet het echter nog steeds wel prima.

Ik gebruik een accu-pack bestaande uit 3 Kokam 350 cellen. Dit pack weegt zo'n 30 gram, dus de heli is een stuk lichter dan met de standaard accu. Ik gebruik geen koelers, omdat ik begrepen heb dat dat niet veel zou uitmaken.

Mijn vraag: Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor? Een zwaardere staartmotor heeft niet mijn voorkeur, omdat de heli al zo moeilijk in balans te krijgen is met het huidige lichte accu pack. Maar ja, 16 euro per twee weken aan een staartmotortje betalen vind ik ook niet echt leuk.

Verder is mijn ervaring dat er slecht met de FUN te vliegen is, dwz voorwaardse snelheid te maken is met de Fun. (Hoveren en heel langzaam vooruit gaat prima) De Heli vliegt een kommetje, klimt en overtrekt als je er voorwaardse snelheid (pitch down) mee wilt maken. (ik ben niet zo thuis is de heli termen, dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) Ik had al begrepen van Niek dat dit komt door de grote V stelling. Probleem is dat als je buiten vliegt (bij windstil weer natuurlijk)dat dit nog sneller gebeurt (bij een zuchtje wind) en ik als het ware geen down over heb om te corrigeren. De enige oplossing is dan een flinke dot gas (fixed pitch op de Fun) erbij om voldoende controle te kunnen houden.
Mijn vraag: Is dit normaal en ligt dit aan de heli of doe ik iets verkeerd?

Ik had al gehoord dat het help om om te bouwen naar CP. Maar dan krijg je andere bladen die hogere toeren draaien lijkt mij.
Vraag 3: CP set is misschien dan toch niet echt bedoeld voor in de huiskamer? Meer toeren = minder veilig voor de onervaren heli-brokken-piloot.

Ik zie tips en ervaringen gaarne tegemoet. Veel vliegplezier allemaal!!
:lol:

Beste PICCOLO PRIKKERS,

Ik vlieg nu 2 jaar met een piccolo en heb wat tisp die je mischin kunt gebruiken.

1 Staartmotor vervangen door een High voltage motortje (nodig voor drie lipos) anders blijf je motortjes kopen. Kijk bij: eflight.co.uk

2 Haal niet in je hoofd om de staart in te korten! je helitje wordt hierdoor heel onrustig van en dat wil je niet.

3 Met een lipo pakket 1200 Mha. heb je twee grote vordelen 1 je heli wordt wat stabiler door het gewicht en je vliegt +- 25 minuten.

4 Een tuningsmotor 310L met koelingssetje er onder zorgd voor toeren en vermogen waardoor je heli beter reageerd op je stuur inpuls. (310L een must voor lipos)

5 Een headstifner kun je best zelf fabriceren, met koolstof of printplaatje 2mm. en zeze bevestigen aan de bovenzijde van je rotorkop met twee afstandbusjes en metalen boutjes.

Het blijft een Piccolo vergeet dat niet! Voruit vliegen zonder pitch kan niet echt. je kunt het een betje compenseren door wat gas erbij te geven of investeren in een pitch setje (beetje overbodig als je net begonnen bent). Zelf heb ik het niet en thoch vlieg er lekker mee rond.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
de Groeten.

Back