IMA Fokker F50 als PSS hellingvlieger in Zoutelande

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 4 okt 2004.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Gents,

    (bij gebrek aan een PSS afdeling...)

    Vanwege veel interesse van mijn Fokker F50 als slope soarer (het was voor mij ook maar een gok of het zou lukken...) volgen hier enkele gegevens.

    Gebouwd van een kit van IMA models http://www.rc-zeppelins.com/ eigenaar is een bekende in het Nederlands/Belgisch vlieggebied, Willem Bravenboer, uitermate geschikte peer overigens.

    Het gewicht ligt vanwege de afwerking, wat zwaardere motoren, een extra (rudder) servo en een 3300 NiMh accu op 1910 gr(volgens IMA max 1500gr)
    Zou ik hem nog een keer bouwen dan zou ik er aparte rolroerservo's inbouwen, die kleintjes wegen tegenwoordig niks meer.

    Vanwege de aparte afwerking is het model zelfs na 5 jaar mooi gebleven (OK, nu wat deukjes erbij vanwege de lucht"kus", die overigens prima reparabel blijkt)
    Die afwerking stond toen bekend als het Winchester afwerksysteem van HSB, maar dat bestaat niet meer. De firma Wings Unlimited http://www.wings-unlimited.de/index.html zou het opnieuw uitbrengen, maar daar hoor ik nix meer van.

    Spanwijdte 170cm, lengte 150cm

    De eerste versie Speed 400 zijn na een tijdje doorgebrand en vervangen door de iets sterkere Viper 450 en tevens is de koeling verbeterd.

    Met een 6,5 X 4 draaien ze 12200 rpm, trekken met 23 Ah de 3300NiMh accu in 4,5 min leeg.
    Regelaar is een Schulze-35be, de motoren zijn parallel geschakeld.

    De belettering is van het prototype van de F50 en de de letters en raampjes zijn gesneden door een clubgenoot, die zitten er niet bij.

    Let op, alles bij elkaar, wil je het netjes maken, dan gaat er toch nog een boel werk inzitten, zoals cockpit en motorgondels in vorm schuren.

    Voor meer info bij Willem of ondergetekende.

    [​IMG]
     
  2. jacques

    jacques Guest

    Fraai
     
  3. jacques

    jacques Guest

    Met twee electro motoren is het geen pss meer.

    Is dit allemaal piep of balsa spanten werk?
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Jacques.

    Klopt, maar de motoren heb ik alleen even gebruikt voor wat loops & rolls. Bij iets gunstigere windcondities hoef je zelfs de motoren niet te gebruiken, maar het is wel veilig ivm de landing, daar beneden op het strand.
    Let wel, toen ik hem bouwde heb ik er nooit aan gedacht ermee te gaan hangvliegen, dat idee is pas bij het inpakken op zaterdagavond ontstaan, haha. Verder vlieg ik er gewoon vanaf ons vliegveld mee.

    Nee, de kit is styro only, slechts een klein beetje hout voor de vleugelbevestiging, that's all.
     
  5. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Het is verdorie wel een ontzettend mooi ding hoor.. vooral die logo's achterop.. heel fraai..

    Robert
     
  6. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Mooie afwerking. :)
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.742
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    vloog idd heeeeel erg mooi richard :!:
     
  8. Fokker 50 met stilstaande propellors boven de zeeuwse duinen.... uniek!
    [​IMG]

    groeten, robert :)
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
  10. hey richard

    ik heb nu de filmpjes gezien van onze air crash
    super mooi :lol:
    en bedankt voor de mooi dag

    groetjes kevin manders

    p.s. tijdens het vliegen heb ik niet veel van de ongelukje gezien want ik keek alleen maar naar mijn toestel
     

Deel Deze Pagina