IMAX B6-AC vs X6 Extreme

Hallo,

Ik heb momenteel een Traxxas Slash 1/16 VXL en wil lipo accu's gaan rijden.
Hiervoor heb ik ook een goede lader nodig. Ik zat dus te denken aan de IMAX B6-AC en de X6 Extreme. Heeft iemand een van deze laders in bezit? Zo ja, plaats dan wat je negatief en positief vindt aan die lader hier;)

Momenteel heb ik een Graupner Ultramat 10. Ik denk niet dat ik hiermee lipo kan laden.....?

Robert

Heb net een Graupner Ultramat 16 gekocht. Kan veel, oa lipo laden maar óók ballanceren en zowel op 220 als op 12 volt. Ben er tevreden mee, maar uiteraard nog amper degelijke gebruikservaring. Besteld bij Vesparget Eindhoven voor 132,50 inclusief verzending en met paar dagen keurig in huis.

Heb net een Graupner Ultramat 16 gekocht. Kan veel, oa lipo laden maar óók ballanceren en zowel op 220 als op 12 volt. Ben er tevreden mee, maar uiteraard nog amper degelijke gebruikservaring. Besteld bij Vesparget Eindhoven voor 132,50 inclusief verzending en met paar dagen keurig in huis.

Verspaget Eindhoven. Een van de beste modelbouwwinkels in de buurt van Eindhoven:mrgreen: Ik kom er regelmatig, en die mensen daar hebben ook echt ervaring.
Maar jij zegt dus dat je de Ultramat 16 hebt. Doe jij dan balancen tijdens het laden??

Heb ook de Ultramat 16 al een tijd in gebruik en ben er uitermate tevreden mee.

De Imax ken ik persoonlijk niet maar is qua prijs wel heel aantrekkelijk.

Oke,

Dus nu gaat het tussen de Imax en de Ultramat 16...
De Ultramat is duurder, en kan van 0.1 t/m 8.0 Ampere laden, De Imax van 0.1 t/m 5.0. Heb je die extra laadstroom echt nodig...?

Dat ligt er aan hoe groot je accus zijn en hoe snel je die wilt laden.
4000 mAh accu's die je op 2C wilt laden, daarvoor zou 8A nodig zijn.
Als je lader maximaal 5A levert kun je een 4000 mAh accu dus enkel op iets meer dan 1C laden (=ongeveer een uur laadtijd).

Er zullen er maar weinig zijn die echt 8A laden nodig hebben. Ik met andere laders in het verleden in ieder geval in de verste verten niet. Dus daarvoor zou ik zelf nooit meer uitgeven.

Mogelijk dat het ballanceren een argument is, maar een aparte ballancer kost veel minder dan de meerprijs voor de Ultramat. Ik vind het vooral handig alles in één apparaat (mischien straks minder als één van de functies het zou begeven) en in één handeling.

Het verschil in ONTlaadstroom zou nog argument kunnen zijn. Want dat is wel al snel handig om wat meer van te hebben. Echter in mijn ervaring is dat voor traditionele accu's relevanter en voor Lipo juist eigenlijk niet.

Heb zelf uitsluitend prima ervaringen met Graupner-laders. Ken de Imax zelf niet, wordt heel veel gebruikt en gezien de uitsluitend positieve berichten zal dat niet voor niets zo zijn. Oftewel: hoe belangrijk is de prijs voor je? Gaat het nu en straks alleen om je Traxxas Slash 1/16 VXL? Imax is ronduit koopje voor wat ie biedt...

Laatst bewerkt:
Momenteel heb ik een Graupner Ultramat 10. Ik denk niet dat ik hiermee lipo kan laden.....?

Robert

Even overheen gelezen. Je Ultramat 10 kan prima lipo's laden. Je hebt enkel een losse balancer nodig. Je hebt al een goede lader :-)

Even overheen gelezen. Je Ultramat 10 kan prima lipo's laden. Je hebt enkel een losse balancer nodig. Je hebt al een goede lader :-)

:)

Ik heb dus alleen een balancer nodig...?

Ik ben niet zo met al die priegel electronica en solderen en draadjes enz. Geef mij maar gewoon een lekkere nitro auto en mij maak je blij:p Nu moet je niet verkeerd opvatten dat ik mijn Slash 1/16 niet leuk vind... Ik vind hem zelfs harstikke leuk. Alleen is electronica niet mijn ding:mrgreen:

Maargoed, verder over die balancer. Hoe moet ik die dan aansluiten op mijn Ultramat:confused: En heb ik alleen een balancer nodig, of nog meer spul om lipo te laden?

De balancer gaat met twee stekers (rood en zwart) op de laaduitgang van je Ultramat.
Je accu sluit je aan op de andere kant van de balancer en je steekt het balanceerstekkertje wat aan je accu zit in de balancer. Klaar.

owja, nog een laatste vraag^^

Gewone battery packs verliezen langzamerhand een heel klein beetje vermogen. Gebeurt dit ook met een lipo accu?

Nee. Lipo's hoef je niet eerst te cyclen, diep te ontladen, de eerste keren minder te belasten enzovoort. Gewoon vanaf het begin normaal gebruiken en opladen. Er is maar één ding waar ze slecht tegen kunnen en dat is helemaal leeg rijden. Als je ze niet verder dan 80% ontlaadt (en dat kun je zien aan hoeveel je er bij laadt) gaan ze lang mee.

Back