Imax B6 vraag

Heb net de imax b6 lader binnen maar nu zit er geen stroomkabel bij.
Is het mogenlijk om deze accu lader ook te voeden via een 12V 105 amp Boot accu, er zitten alligator klemmen bij. Ik weet niet of dit een rare vraag is maar ik hoor idd iedereen over een externe voeding. Ik heb de accu staan en wil de imax gaan gebruiken om mijn lippo in het veld te gaan laden. [emoji2]

Je moet deze lader voeden met een 12V voeding. Waar die voeding vandaan komt maakt voor de lader niet uit. Die 12V accu kan je dus prima gebruiken. Er wordt meestal een voeding gebruikt omdat het veel makkelijker is om een kleine lichte voeding in huis neer te zetten dan een grote zware accu.
Vergelijk het met een motor. Die draait op benzine maar het maakt voor de motor niets uit of die benzine uit een ijzeren tank of uit een plastic tank komt.

Let wel heel goed op dat je de + en de - niet verwisseld. De meeste laders kunnen daar heel slecht tegen. Sommige zijn er tegen beveiligd maar helaas niet allemaal. Een accu kan een hele grote stroom leveren, veel meer dan de meeste voedingen. De laders die niet beveiligd zijn kunnen al binnen een seconde rooksignalen gaan geven als je hem verkeerd aansluit. Als dat gebeurt zal de lader voor reparatie weg moeten, misschien moet er dan zelfs een nieuwe komen.

Maar de kabel die je nodig hebt is toch gewoon en kabel met een euro stekker? Zo'n kabeltje heeft toch vrijwel iedereen wel in huis. Kijk eens rond je hebt er vast ergens één liggen die je weinig of niet gebruikt. Die kan je dan makkelijk even "lenen". ;)

Wat is een euro stekker.

Maar het kan dus geen kwaad dat de boot accu 105 amp is omdat bij de imax b6 staat dc 220v 12V 5A die boot accu is toch meer dan 5A?

Als je een auto heb met een 2 liter motor mag er toch ook een tank inzitten van 50 liter?
Zo moet je het zien.
De accu is AH de lader A
AH betekend ampere/uur hij kan dus 105 uur 1 A leveren (overigens is hij dan helemaal leeg en ook kapot)
De lader kan met 5 A laden dus in 1 uur kan je een 5 AH accu vol laden.

... Wat is een euro stekker. ...
wikipedia...Landenoverzicht_stekkertypen,_netspanningen_en_-frequenties

...de boot accu 105 amp is ...
De boot-accu is niet 105ampere, de accu heeft een capaciteit van 105Ah (ampere·hour, ampere leverbaar gedurende een uur)

...omdat bij de imax b6 staat dc 220v 12V 5A die boot accu is toch meer dan 5A?
Je kunt/mag die 5A stroom en 105Ah capaciteit niet vergelijken, appels en peren.
... AH betekend ampere/uur hij kan dus 105 uur 1 A leveren...
Niet ampere/uur Bert, want dat zou ampere per uur zijn, een stroomverandering in bepaalde tijd i.p.v. capaciteit. Handig ezelsbruggetje: er staat ook geen breukstreep tussen de A en de h.

Ampere·uur, stroom leverbaar gedurende een uur. 105A gedurende een uur, 210A gedurende half uur, 52A gedurende twee uur., 1A gedurende 105uur enz.enz.

Beter/uitgebreider uitgelegd
wikipedia...Ampère·hour : Ah, lading, capaciteit, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen', stroom gedurende een uur (niet per uur)
versus
wikipedia...Ampère :A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'

Deze vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wel elektro, maar ik kook weer nooit.

Een pan met inhoud van 10liter (Ah) kun je snel leeg laten lopen (hoge stroom) in korte tijd, of langzaam leeg laten lopen (lage stroom, ampere) in lange tijd. Eigenlijk weet jij veel meer van elektro dan je denkt :mrgreen:

Bedankt voor je terechtwijzing Ron.
Eigenlijk moet ik in stroom gedeelte niets posten wat ik heb er altijd ruzie mee.:p

Maar ik blijf mijn best doen.;)

Maar ik kan de accu dus gewoon gebruiken met mijn imax b6 lader.
Alleen die plug van de voeding, dat kabeltje eraan is wel erg dun.
maakt dat niet uit, kan ik die gewoon rechtstreeks aansluiten.
Mijn kabel met accu klemmen is nl een soort van dik speaker kabel.
Eigenlijk net zo dik als die aan een.lipo zit.
Ik wilde de kleine accu klemmetjes die aan de meegeleverde kabel van de imax zit afknippen en er de draad van mijn zelfgemaakte accukabel aan solderen en isoleren met een krimpkous.

Volgens mij is het maar een 50 wat ladertje dus geen enkel probleem om hem op je lood accu aan te sluiten.
Tenminste als het standaard snoer er aan zit.

Plaats er anders eens een foto van.

ynu4ysa8.jpg

3a9atu4u.jpg

nu9yzy8u.jpg

7ysupudu.jpg

ugy8y2a6.jpg

1e foto is de meegeleverde kabel
2e foto is zodat je het verschil kan zien tussen de meegeleverde kabel en mijn kabel.
3e foto is ook verschil in dikte
4e foto is de lader aansluiting
5e foto is de lader.

Ik wil dus de dc plug van de meegeleverde kabel op mijn kabel hebben omdat de alligator klemmetjes van de meegeleverde kabel te klein zijn om op de accu Pool aan te sluiten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maximale grootte is 800hor bij 600ver pixels.
Vergeet niet je album(s) op openbaar/publiek te zetten.

Permanent bovenaan in Helpdesk subforum
-> Belangrijk: FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten

en permanent bovenaan in MBF Nieuws subforum
-> Belangrijk: MBF Nieuws - foto.modelbouwforum.nl vernieuwd, gratis foto's hosten!

foto's ook graag onder elkaar zetten.
Op de pc is het niet te kijken zo ;)

Back