Imitatie Micro Magic

Discussie in 'Foto-Album' gestart door wimg, 1 okt 2003.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heb op bladzijde 2 even de plaatjes van het "vlak" weer tussengevoegd. Ook deze plaatjes waren verdwenen.

    @Florian
    Kijk even hiernaar, kan voor jou ook werken.

    Wim
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Na een heeeeeel lange tijd :oops: weer een berichtje van mij.
    Het model ligt inmiddels op m'n werk, want hier gaan we ook een serietje "model-matrijs-product" maken. Dan kan ik mee liften op het in de lossing zetten van het model en de matrijs, en dan zal er best wel een drupje hars over zijn voor mij :wink:
    Liet ik dus m'n modelletje aan de werkplaats jongens zie en wat zeggen ze:
    nou dat kan wel strakker! 8O
    Moet ik ook nog maar even meeliften op het strak maken van het model hier op het werk. Hier hebben ze veel bredere plamuur rubbers en ook langere schuurplanken.
    Maar ik durf niet te ver door te gaan, want plaatselijk is de huid van het model nogal dun en ik wil d'r niet doorheen schuren.
    Maar, nu het model op m'n werk ligt hoop ik dat er weer schot in de zaak komt!

    (Bij de proefvaart van de Yamato wilde de jongste ook al gelijk een boot! en hij wilde eigenlijk geen zeilboot, maar een motorboot! Hij had z'n spaarpot al bijna omgekeerd om de inhoud naar Bart S of Conr.. te brengen! (Hij hade de grote catalogus al te pakken! Nu moet hij dus overtuigd worden van de schone kunst van het zeilen.)

    Wim
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Gewoon een motorboot laten halen, en 2 accus. Kijken of hij het na 2x 5 minuten varen en dan lege accus nog leuk vindt, terwijl jij nog minimaal een uur of 4 kan doorgaan. (wanneer gaan we nou weer naar hui-uis???!!)

    Strak maken is lastig, heb er zelf ook nog steeds moeite mee. De truc schijnt te liggen in relatief zachte plamuur, grof schuurpapier en lange halen.

    Wat ook kan helpen is het bestrijken van het oppervlak met een (kleine) tl balk. Deze zijn recht en lekker licht. Waar de TL balk kantelt, daar zit een bobbel. (TL balk dus niet aansluiten op het lichtnet...).

    Verder kan het aanbrengen van de plamuur met een getande lijmkam helpen, maar niet op deze kleine schaal. Waarschijnlijk wel voor een rotorblad of een 1:1 bootromp. Je hoeft dan slechts de helft te schuren (de opstaande richels) en naderhand alleen de strepen te vullen.
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ha Skiff!
    Da's een goeie!
    Ga ik proberen! :wink: (De jongste is overigens 8, dus nog goed te "kneden" :lol: )
    Over het aanbrengen van plamuur: de jongens in de werkplaats hadden het erover dat ze van een lege 12 liter emmer een plamuur"rubber" maken. Is flexibel genoeg om de bocht te volgen, maar stijf genoeg om niet direct dubbel te klappen.
    Moet nog even kijken hoe ze dat doen, als ik het weet geef ik wel een berichtje.
    Schuren doen ze met een lange lat waar schuurpapier op zit. Daarna een PU lak (medium gloss) erover om te zien waar de oneffenheden zitten. Als laatste nog een laag (of meer) high gloss PU lak erover. Dit laat zich goed polijsten, zodat de lossing makkelijker gaat.

    Ik zal wel zien hoe het gaat, in de werkplaats zijn ze inmiddels begonnen met een model :wink:

    Wim
     
  5. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    een hele diepzinnege vraag(dus niet) de naam van de boten worden dat er 3 verschillende of piet1, piet2 en piet3?

    piet intevullen naar eigen iets.
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nee Nelis,

    Voor de eerste zijn hier voor in dit topic al een heleboel namen gesuggereerd :wink:
    en die andere twee mogen de jongens helemaal zef bedenken :lol:

    Wim
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    zeg skiff,

    Ik haal met mijn motorbootje ook vaartijden van 3 uur of meer (hangt ervanaf of ik met licht moet varen of niet) dus ik weet niet of dat helemaal op gaat hoor :wink: :wink:

    Groeten

    Justus
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Justus,

    Ik denk dat Skiff doelt op "speelgoed" bootjes (Nikko-achtigen e.d.) Daar ben je wel in korte tijd door je power.
    Ikzelf heb ook motoer schepen en daarmee kon ik idd ook veel langer mee varen.

    Wim
     
  9. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Motorschepen kunnen idd veel langer varen, maar die kleine speedbootjes (en dat is wat een kind wil) varen zelden langer dan 5-15 minuten. En dan is de lol er snel af.

    ---
    anekdote:
    Voor mijn 6e of 7e verjaardag kreeg ik uiteraard een afstandbestuurbare wagen. We waren in Zweden, dus daar naar de winkel. De vraag was: wil je een wagen op benzine of op een accu.
    Ik nadenken: In een gewone auto moet je steeds maar weer benzine kiepen, de accu hoef je nooit te vervangen.... Accu dus!
    Later had ik daar wel spijt van, maar achteraf was het misschien beter...

    (overigens had ik voor mijn 3e (!) verjaardag ook al een afstandsbestuurbare wagen gehad, op benzine, maar:
    A. ik kon er niet mee rijden.
    B. ik woonde op een flat, en de mensen op de galerij vonden het maar herrie geven als we op de galerij reden......
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo Skiff,

    Jij was d'r vroeg bij!

    Zoals de mensen bij jou op de galarij het niet leuk vonden dat je daar reed met je verbrandings auto, zo probeer ik m'n zoon op te voeden 8O (voor zover dat lukt :wink: ) om niet achter de eenden aan te gaan en er voor te zorgen dat er geen olie ed in het water komt. Op deze manier houd je de buren het langste te vriend :lol:
    (Dit wordt overigens onderschreven door de oudste (12 jaar) dus we zijn op de goede weg.)

    Wim
     
  11. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Op mijn tweede verjaardag kreeg ik een treinbaan (Marklin)..... Overigens heb ik die nog steeds. Doe ik niet weg ook.

    Mijn vader wilde niet dat ik de boot zou missen wat betreft technologie. Is overigens aardig gelukt...
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hoera! :banana:

    Voortgang!

    De jongens uit de werkplaats hebben het model een keer of wat in de PU high gloss :zon: gezet. :worship: Die laag kan over een paar dagen (na het goed harden) gepolijst worden, zodat de matrijs weer een stapje dichterbij is !

    Wim
     
  13. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het model heeft een tijdje bij de kachel gelegen om uit te harden. Daarna hebben de jongens van de werkplaats mijn eens verteld hoe goed ik nou eigenlijk schuren moet. 8O Slik, zo goed?
    Nou ja, dat moet dan maar :wink:
    Avondje aan het schuren (= polijsten) geweest EN:
    Prachtig!
    Maar: op een paar plaatsen iets te ver door moeten schuren om de goede vorm te krijgen. Doorgeschuurd tot de onderlaag :cry:
    Nu opnieuw een laag High gloss erop en dan opnieuw polijsten.
    Die high gloss is een erg sterke lak, waardoor het model niet beschadigd bij het lossen, zodat het eigenlijk wel belangrijk is deze laag er goed op te hebben.

    Aan het werk dus maar weer.

    Wim
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De nieuwe laag High Gloss PU lak gaat er zodadelijk op!
    De kachel staat al aan, dus kan 'ie d'r gelijk naast.

    Dan nog een keertje (nu voorzichtig :wink: ) polijsten en dan:
    MATRIJSJE MAKEN!!!!!

    Wim
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nou,

    het model heeft een nachtje bij de kachel geslapen en de PU lak is uitgehard.
    Er is dit keer een iets andere lak opgekomen. (Moest even getest worden, dus smeer dat dan ook maar op het model.)
    Gisteren tussen de middag even aan het schuren geweest, maar het lijkt dat deze lak veel "harder" is dan die vorige. Bij het polijsten loopt het schuurpapier dicht met een soort "brokjes" schuursel. Die "brokjes" gaan dan weer krassen in de lak. Maw: wil je het verbeteren, maak je het erger :cry:
    HEEL voorzichtig schuren dus, straks in de pauze :wink:

    Ik houd jullie op de hoogte.

    Wim
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Inmiddels opnieuw geschuurd. Zaten een paar dagen tussen. Nu veel minder "brokjes" dus het schuren ging veel beter. Volgens mij is het nu best wel "strak" geworden.
    Nu kan er een matrijsje van gemaakt worden.

    Ik kan wel de hele cylcus van sealer/cleaner/lossing gaan uitvoern zoals ik dit een aantal bladen terug heb beschreven, maar in een ander draadje las ik iets over bijenwas?


    Hierover heb ik wat vragen, want dit wordt hier bij ons niet gebruikt:
    Wie weet hoe dit werkt?
    Ik ga met epoxy werken.
    Hoe vaak en hoe moet dit opgebracht?
    Heb ik dan geen sealer nodig?
    Werkt dit ook voor het maken van de rompjes uit de matrijs?
    En meer van dit soort vragen :wink:
    (Het opbrengen van de sealer/cleanen/lossing moet nl. door iemand van de werkplaats gedaan worden. Met bijenwas poetsen zou ik zelf nog wel kunnen.)

    Wim
     
  17. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo wimg,

    ik gebruik voor het lossen altijd loswas formula 5 en hier 2à3 laagjes het is een soort was die je op je model smeert met een katoenen doek.
    Je smeert de was op je model en wacht 15 minuten om het dan uit te poetsen zo dat je model prachtig gaat glanzen,dan wacht je weer 15 minuten en begint opnieuw dit doe je 2à3 keer en laat het dan een nachtje uitharden. :wink:

    op deze manier doe ik het altijd en de stukken zijn erg makkelijk te lossen.

    groetjes Robert
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dank Robert!

    Maar je gebruikt zo te zien een speciale loswas.
    Ik heb iets gelezen over bijenwas (dus ik verwacht iets dat ik bij de Kruidvat oid kan kopen)
    Iemand DAAR ervaring mee?

    Wim
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    In het "verlijming en constructie"forum even een vraag gepost over de bijenwas.

    Ik heb dus toch maar "oma's meubelwas" bij de Kruidvat gehaald: hoofdbestand delen: bijenwas, canaubawas (juist geschreven zo? de pot staat inmiddels weer boven) en terpentine. Dat laatste waarschijnlijk om het wat smeerbaarder te maken. Potje kostte E2,29, dus haast voor nix :wink:
    Overigens is deze topic in het FOTO forum wat weinig voorzien van foto's de laatste tijd, dus:
    [​IMG]
    een plaatje van de boot in de eerste laag was. De bruine kleur is omdat het antiek was is. Hopelijk gaat dit goed met de epoxy.
    Ik heb het de eerste laag er nogal driftig op gesmeerd: een lekkere dikke laag dus, want dan werkt het vast wel goed.
    Nou, ik moest verschikkelijk goed poetsen om het goed uitgesmeerd te krijgen. :?
    De tweede en derde laag dus wat dunner opgezet. :lol:

    Overigens kun je zien dat ik van het "vlak" naar de werkplank plakband heb geplakt. Ik heb dit gedaan op aanraden van een collega: op deze manier krult eventueel te lang glas niet om het vlak heen, zodat de matrijs niet meer wil lossen. Ook druppeltjes hars lopen zo niet onder het vlak.

    Toch nog een klein probleempje:
    Heb bij het uitpoetsen van het kleine stukje vlak bij de de spiegel wat hard gedrukt, waardoor de rand een beetje los liet.
    Oei! een scheurtje dus!
    Dat kun je niet hebben, want daar loopt de hars dus in. Ik heb er maar een klein randje PP plakband over geplakt, die ik ook weer in de was heb gezet.

    Nu dus even regelen dat ik komend weekend in de werkplaats kan lamineren. (Beter daar dan thuis :wink: )
    Laat ik wat hars en harder klaar zetten en wat handschoenen, rollertjes ed.
    Nu wordt het dus spannend....

    Wordt vervolgd !

    Wim
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    YES!

    De matrijs is van het model af!

    Echter:
    Het model heeft de operatie niet overleefd :cry:
    Nou ja, het kind maakt het goed :lol:

    Hierbij de eerste foto's van de boreling:
    [​IMG]
    en
    [​IMG]

    En dat voor de eerste keer lamineren.... :wink:

    (Dat blauwe wat je ziet is van de stift waarmee ik lijnen op het droge glas heb gezet, en dat rare blok achterop is een steun, zodat de matrijs lekker blijft staan bij het lamineren van de rompjes.)

    Ik heb het glas op de glasplaat ingerold en daarna pas op het model gelegd. Daarmee heb ik dus steeds geheel doordrenkt glas opgelegd en geen droge plekken gekregen. Handige manier, heb ik van de werkplaats jongens.

    Ze wilde matig lossen. De volgende keer dus minstens 4 of liever 5 keer in de was zetten. Maar: oma's meubelwas werkt!

    Er zitten wat kleine onvolkomenheden in de matrijs, die ik even moet bijwerken. Vooral bij de rechte randen: de boeg, de spiegel en de rand die ik bedoeld had voor het dek. Dat laatste is helaas niet zo goed uit de verf gekomen als ik had gehoopt. De rand is te klein geworden om straks goed het dekje in te leggen. Nou ja, d'r zijn ergere dingen.

    Ben nu een goed stuk op weg naar het eerste rompje !!

    Wordt vervolgd......

    Wim
     

Deel Deze Pagina