ImmersionRC Vragen

Komt er nog een Duo1300 ontvanger?

Ja.

Heb je plannen voor digitale video?

Nee, prijstechnisch (nog) niet interessant.

Is een van die dingen waar je nu mee bezig bent de autopilot?

Ja, maar dat vereist wel een EzUHF.

Komt er in dat geval tweeweg dataverkeer tussen OSD en ground station voor bijvoorbeeld auto pilot functies?

Da's één van de zaken op de lijst met features.

Bepaalde fabrikanten, waaronder FrSky, willen RSSI middels een standaard servo kanaal weergeven ipv een voltage. Dus dat je ook een servo op die poort aan kan sluiten waarvan de stand aangeeft hoe het bereik ongeveer is.

De EzUHF heeft deze servo-RSSI indicator al anderhalf jaar, dus ik denk dat de anderen een beetje hebben afgekeken :)

Is dit (in de toekomst) compatible met EzOSD RSSI weergave, of moet er dan een bordje tussen dat servo puls omzet in een bepaald voltage?

Dat zal compatibel zijn, alleen voor de EzUHF gebruik je natuurlijk niet deze optie maar de i2c (EzBUS) connector.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baggus
Is een van die dingen waar je nu mee bezig bent de autopilot?

Ja, maar dat vereist wel een EzUHF.

Das jammer. Ik dacht straks een RTH te kunnen gebruiken icm mijn 2,4-RC.
Jammer omdat ik de EzUHF wel wil gebruiken, maar dat niet kan vanwege de vergunning.

Taco.

Das jammer. Ik dacht straks een RTH te kunnen gebruiken icm mijn 2,4-RC.
Jammer omdat ik de EzUHF wel wil gebruiken, maar dat niet kan vanwege de vergunning.

Dat geldt voor 2.4GHz met booster net zo goed. De reden dat er voorlopig alleen met EzUHF mogelijkheden zijn is simpelweg omdat daar alle vereiste servo uitgangen al op zitten. Anders zal ik eerst een voorzieningen moeten treffen om van een willekeurige ontvanger servo kanalen te bemonsteren etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

M'n valkerij telemetrie werkt op 433mhz, 10mw en met een yagi kom ik op een bereik uit van 16 km. Als je die EZUHF nu op 10mw zet in combinatie met de EZ antenna tracker/patch dan moet dat toch ook gaan? heb je ook geen vergunning meer nodig en wordt je verkoopmarkt ineens veel groter.

MVG. Robert.

M'n valkerij telemetrie werkt op 433mhz, 10mw en met een yagi kom ik op een bereik uit van 16 km. Als je die EZUHF nu op 10mw zet in combinatie met de EZ antenna tracker/patch dan moet dat toch ook gaan? heb je ook geen vergunning meer nodig en wordt je verkoopmarkt ineens veel groter.

MVG. Robert.

Dat kan je niet zo vergelijken. De baudrate is voor de RC besturing minimaal 9600bps zo kan je zonder vertraging 8 servo kanalen doorsturen, voor de telemetrie die jij gebruikt voor de valkerij is het 1bps o.i.d. De low power setting van de EzUHF is 200mW dit is al meer dan de helft lager dan de andere UHF systemen op de markt zonder afbreuk te doen aan het bereik. Ik kan de baudrate wel gaan verlagen maar dan moet je gaan werken met incrementele servo updates, of verminderde resolutie en dat lijkt me niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik vind het wel jammer dat die autopilot alleen maar gaat werken met een UHF systeem.
Aan de ene kant natuurlijk wel een goede upgrade.
Maar aan de andere kant zit hier natuurlijk wel een behoorlijk kosten plaatje aan.
Vooral als je meerdere vliegtuigen hebt.

Heb net mijn MC16 klaar met de frsky :onweer:.

Dat geldt voor 2.4GHz met booster net zo goed.

Je hebt gelijk. Ik gebruik nu ook geen booster. Gewoon standaard spul.

Toch zou ik graag overgaan op EzUHF om die RTH te kunnen gebruiken. (ooit)
Maar ik zie me geen zendvergunning halen. Moet nogal moeilijk zijn.
En een vergunning zal wel persoonsgebonden zijn, anders kon ik mijn buurman wel voor mijn karretje spannen.;);)

Taco.

Sander, ok goede uitleg.

Hoe dan ook, je moet over een zendvergunning beschikken. Er is maar 1 optie: 10mw 2,4 Ghz videozender...maar das tegelijk de meest onveilige...in mijn ogen het meest domme. Ik zou altijd voor de meest veilige optie gaan om elende te voorkomen.

In feite lijkt het me onzin...patch met of zonder booster die je richt op je model is toch heel wat anders dan een UHF met omni die alle kanten opstraald. Met een patch gebruik je maar een klein deel van het luchtruim waarbinnen je iets uitstraald, wie heeft daar nou last van? UHF gaat echt ver..dat nodigt natuurlijk wel weer uit om ver te vliegen wat natuurlijk weer meer risico's met zich meebrengt.

MVG. Robert.

Sander, ok goede uitleg.

Hoe dan ook, je moet over een zendvergunning beschikken. Er is maar 1 optie: 10mw 2,4 Ghz videozender...maar das tegelijk de meest onveilige...in mijn ogen het meest domme. Ik zou altijd voor de meest veilige optie gaan om elende te voorkomen.

In feite lijkt het me onzin...patch met of zonder booster die je richt op je model is toch heel wat anders dan een UHF met omni die alle kanten opstraald. Met een patch gebruik je maar een klein deel van het luchtruim waarbinnen je iets uitstraald, wie heeft daar nou last van? UHF gaat echt ver..dat nodigt natuurlijk wel weer uit om ver te vliegen wat natuurlijk weer meer risico's met zich meebrengt.

MVG. Robert.

Je vergeet even dat niemand hier op 't forum met een 10mW videozender vliegt ... daar zou ik me meer zorgen om maken.

De EzUHF gebruikt FHSS (frequency hopping spread spectrum) technologie, waarbij de 433MHz band (2MHz breed) wordt opgedeeld in 50 stukjes, elke 2ms wordt er naar een ander deel van de frequentieband gesprongen in willekeurige volgorde. De 'storing' die andere gebruikers hiervan ondervinden is daardoor absoluut te verwaarlozen. Op de handscanner hoor je hoogstens een kleine 'tik'.

Een videozender zend echter continue uit, op een vaste frequentie, da's daarmee eerder een bron van storing bij andere gebruikers dan de EzUHF.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Dan is het toch raar dat je voor een EzUHF systeem een licentie moet hebben als je niemand tot last bent?

Een videozender van zeg maar 200mW dat zend toch niet meer dan een paar honderd meter? De antennes voor je ontvanger bepalen toch hoe goed je ontvangst is? Een signaalbolletje dat ergens door de lucht vliegt en telkens van plaats veranderd...voordat die in de buurt komt van andere gebruikers?...ik zie het gevaar er niet in.

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:
Dan is het toch raar dat je voor een EzUHF systeem een licentie moet hebben als je niemand tot last bent?

Een videozender van zeg maar 200mW dat zend toch niet meer dan een paar honderd meter? De antennes voor je ontvanger bepalen toch hoe goed je ontvangst is? Een signaalbolletje dat ergens door de lucht vliegt en telkens van plaats veranderd...ik zie het gevaar er niet in.

MVG. Robert.

Ja, mee eens, maar ik bedenk de regels ook niet :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

EzOsd en 4s

Hi allemaal!
Vandaag ben ik druk bezig geweest met het bouwen van het EzAntenna track systeem. Dat lijkt goed te gaan werken.

Echter de uitleg in de manual van de EzOSD is niet echt heel helder over hoe je bijvoorbeeld (in mijn geval) een 4s lipo gebruikt om te vliegen en de camera en vtx op een aparte 3s.

Want als ik de manual goed begrijp moet de ground worden doorgevoerd naar de vtx om het video signaal te kunnen doorsturen. Dit lijkt me logisch. Maar deze vtx (en de camera ook) zitten dus op een andere batterij en dus een andere ground. Hoe moet dit?

Volgens mij zie ik iets over het hoofd...

Kan iemand mij bij deze setup assisteren?;)

Dank alvast!

Maurits

Hi allemaal!
Vandaag ben ik druk bezig geweest met het bouwen van het EzAntenna track systeem. Dat lijkt goed te gaan werken.

Echter de uitleg in de manual van de EzOSD is niet echt heel helder over hoe je bijvoorbeeld (in mijn geval) een 4s lipo gebruikt om te vliegen en de camera en vtx op een aparte 3s.

Want als ik de manual goed begrijp moet de ground worden doorgevoerd naar de vtx om het video signaal te kunnen doorsturen. Dit lijkt me logisch. Maar deze vtx (en de camera ook) zitten dus op een andere batterij en dus een andere ground. Hoe moet dit?

Volgens mij zie ik iets over het hoofd...

Kan iemand mij bij deze setup assisteren?;)

Dank alvast!

Maurits

Je kunt de twee grounds gerust aan elkaar knopen.

Maar waarom pak je de balance stekker niet voor je 3s voeding ? ipv 2 lipo;s ?

Heeft Sander al eens ergens wat over geschreven.

Ah dat zag ik over het hoofd:D Ik dacht dat dat niet kon.

Maar die balancerstekker zou ook heel handig zijn inderdaad! Dus van de 4s 3 cellen de plus aan elkaar plakken en de ground van de accu nemen.

Werkt dat? Iemand een link naar wat Sander daar al over gepost heeft?

Cheers,

Maurits

Ah dat zag ik over het hoofd:D Ik dacht dat dat niet kon.

Maar die balancerstekker zou ook heel handig zijn inderdaad! Dus van de 4s 3 cellen de plus aan elkaar plakken en de ground van de accu nemen.

Werkt dat? Iemand een link naar wat Sander daar al over gepost heeft?

Cheers,

Maurits

STOP

Nee aub niet de plus aan elkaar gaan plakken !!

kijk eens hiernaar en laat me weten of het zo wat duidelijker is ??
Waar het pootje voor de 3S zit kan ik zo helaas niet vertellen en zul je moeten meten ben ik bang voor.
Heb geen 4S pack hier.....

9aa1cp.jpg

Dankje, ik had op internet ook al even gevonden dat het ook niet zo goed is voor de balans van je 4s. Ik heb het toch maar op een extra 3sje gehouden.

het werkt!

Thanks,

Maurits

Back