Impeller Extra

In mijn vele omzwervingen in Youtube kwam ik een tijdje geleden dit filmpje tegen. Een twin engine Extra met 2 Saito's in de vleugels: KMAC FF Hank 40% Extra 300 Twin Saito 300 - YouTube

Dit was ook weer zo'n voorbeeld van iets wat ik eigenlijk wel eens wilde maken. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen de zaag te zetten in mijn 2 meter Patty Wagstaff Extra dus niet doen. 2 weken geleden was er een fly-inn bij een bevriende club alwaar een Hobbyking A-10 Warthog de grond in werd geboord. En wel deze:

21024-2.jpg

Het enige wat de crash had overleefd waren de EDF's, hier was niets aan. 2 dagen na de crash sprak ik de onfortuinlijke piloot weer en zag de 2 edf's nog in zijn auto liggen. Ik in mijn vermoorde onschuld vroeg of hij er nog plannen mee had. Dit was niet het geval en welgeteld 1 minuut later lagen ze in mijn auto:D.

Ok dan, wat moet je ermee dacht ik. Ben eigenlijk niet zo'n electro man maar na 2 dagen brainstormen kwam ik mijn oude electro extraatje tegen die al tijden stof stond te happen in een hoek van de hobbykamer. Meteen kwam er weer een idee opborrelen uit mijn twisted mind herinnerd aan die twin engined extra. Meteen youtube weer opgestart en na een tijdje zoeken tot de conclusie gekomen dat dit in elk geval nog niet gefilmd is. Mischien een reden voor omdat het niet werkt? We zullen zien:cool:

Nu heb ik ook geen zin het extraatje (1,2 meter span, erg licht gebouwd) compleet naar de haaien te helpen dus me eens bezonnen hoe dit te gaan doen zonder al te veel schade te maken. Mocht het niet werken wil ik ze er weer netjes van af halen.

Foto650-4JUPSQOH.jpg

Folie beetje verwijderd en wat verstevigingen aangebracht.
Foto650-YVLSLOUS.jpg

Weer netjes dichtgefolied....
Foto650-XUFESTSK.jpg

Aangetekend, beetje folie weer verwijderd, kabels doorgevoerd en vastgezet met een reepje epoxy.
Foto650-LIKSPYOV.jpg

Voilá:p

Ga nu een beginnetje maken aan de electronica. Plekje zoeken voor de regelaars, CG bepalen, neus vastzetten en inregelen.

Geen idee of het gaat vliegen en zo ja hoe het vliegt. Het zijn 55 mm EDF's, misschien krijgen ze hem niet eens van de grond.

Vliegt het wel goed dan lach ik me een breuk;)

Marc

Impeller

leuk bedacht; blijf maar informeren over het verdere verloop :)

Ben benieuwd maar ik denk dat je meer fun hebt met 2x een normale prop.

Je vlieg gewicht zal richting de 500 gram moeten met 2 van zulke edfjes denk ik.
Denk dat je met 1.2m span eerder naar de 1 kilo gaat?

Met 2x prop is een soort van prop hangen nog mogelijk denk ik.
Met 2x edf niet mits zwaar over powerd.

Alles valt of staat met je gewicht of het leuk vliegt.

Ik heb vandaag de eerste testjes in de tuin gedaan en ik denk dat dit experiment gedoemd is te mislukken. In onze tuin (redelijk kort gras) kwam hij op 3 cellen moeizaam voorruit. Op ons veld waar het gras iets hoger is zal het nog moeilijker gaan.

Daarna kortstondig een 4 cellen lipo er in gezet, wat weer meer gewicht met zich mee brengt, ging het aanmerkelijk beter maar daar zijn de motortjes weer niet op berekend. De regelaars kunnen het aan maar de motortjes zijn eigenlijk bestemd voor 2 tot 3 cellen. Gelukkig kan ik de edf'jes vrij simpel verwijderen, wat nieuwe folie op de vleugels e je ziet er niets meer van. Misschien dat het beter was ze eerst eens op een Funcub of iets dergelijks te proberen, die slingert hier ook nog ergens rond.

Nu werk ik erg weinig met electro spul en weet niet of ze 4 cellen wel of niet aankunnen.
Wat is jullie mening?

... De regelaars kunnen het aan maar de motortjes zijn eigenlijk bestemd voor 2 tot 3 cellen. ...
Zolang toerental niet te hoog wordt, doet spanning er niet zo veel toe. Motoren gaan kapot van stroom, niet van spanning. Wat is de maximale stroom van de motoren en hoeveel stroom heb je gemeten (houdt de meet-draden kort, niet standaard meetsnoerlengte van 2x1m, kan je je regelaar kosten).

Bedankt voor het antwoord Ron maar zoals gezegd werk ik weinig met electrovliegtuigen.

De regelaars zijn 35 amp. en kunnen 4 cellen aan. Volgens de info van Hobbyking waar het oorspronkelijke toestel vandaan komt zitten daar 20 amp. regelaars in dus dat is het probleem niet. Volgens hobbyking vliegt die A-10 op 2 of 3 cellen en dat is ook hetgene wat de motors max aankunnen.

Ik zou het op zich niet erg vinden als de edf's kapot gingen (Extra wel;)) maar de regelaars zijn niet van mij en heb ik zolang even geleend van een clubgenoot. Zou vervelend zijn als die er aan kapot gingen, kan ik nieuwe bestellen.
Dit is wat op hun site staat:

Wing Span : 970mm
Length : 870mm
Height: 284mm
Flying Weight: 600g

Required:
Your own TX & RX
Servo: 4x9g
Motor: 2 x 22-XX Brushless outrunner 3900kv
ESC: 2x18A
Duct fan: 2 X 50mm
11.1V 1300mah 3S 20C Lipo

Qua gewicht zal ik totaal wel aan het dubbele van gewicht komen denk ik, heb het nog niet gemeten

Zou dit nou werken deed ik dat alsnog, mocht het niet werken hoef ik er geen te bestellen snap je?

Marc

Back