In de lucht blijven...

• Topicstarter Topicstarter Svenny
  • Startdatum Startdatum
S

Svenny

Guest
Beste mensen,

Ik heb me onlangs een AIRBEE aangeschaft...
Dit is een beginnersvliegtuigje net zoals de easystar maar dan van piepschuim en teflon (karpet isolatie :P), Dit met een 400 electo motortje, speedcontrol en 2 servo's (sturen, etc. via staart)...

Nu is mijn probleem dat wat ik ook probeer hij niet langer dan 1 min. in de lucht wilt blijven. Ik terug naar de winkel zegt die man tja de 1ste 10 keer moet je niet al te veel verwachten, de accu presteerd niet optimaal en zal niet lang volgas kunnen geven. Waarop ik zeg een vliegtuig hoeft toch niet altijd vol gas te vliegen om in de lucht te blijven? Geeft ie een blaadje hoe ik om moet gaan met een accu?!

Hoger dan een meter of 15 haal ik niet, dan komt het vliegtuig omlaag of ik het nu wil of niet... Blijf ik onder die 15 meter dan kan ik ongeveer 1 minuut (vrij) goed vliegen. Na die min. krijg ik een hele zware 20 a 30 sec. en dan houd het op. Crash (in veld, geen schade) en het verhaal start opnieuw...

Waar kan dat nu (echt) aan liggen?

PS: Het pakketje bevat

- Robbe Airbee (Vliegtuig, incl. prop en motortje)
- Robbe Air Control 118
- 8.4V 700mAh accu (7 cells)
- Hitec 3 kanaal zender (Ik weet het!, het is maar tijdelijk...)

Wat voor een accu gebruik je ? Daar kan het voor een deel aan liggen.

Voor betere prestaties kan je het landingsgestel eraf halen. dan heb je minder luchtweerstand en zal hij beter vliegen.

even wat beginners draadjes doorlezen over het afstellen van je model.
o.a. zwaartepunt is belangrijk.

Als je het model niet meer in de lucht kan houden moet je niet steeds meer up gaan geven, dan stalt je model, en valt hij uit de lucht. Dan kan je beter gewoon landen.

Laurens

Er zat een 800mah accu bij (7 stuks blauw omwikkelt)...
Het zwaartepunt is goed, tenminste als ik op dit forum las hoe je dat bepaald klopt het! Verder is het in feite zo dat het punt altijd klopt een ECHT bouwpakket met alles maar op 1 manier te plaatsen...

Maar het is dus zeker mogelijk dat een beginners vliegtuig niet lang en ook niet hoog kan vliegen?
Want ik begrijp best als het niet makelijk is maar anderzijds (zegt iedereen altijd) het besturen van iets zit in mijn bloed. Of dat nu een boot, auto, vliegtuig of motor is...

Er staat mij iets bij dat bijv de Robbe Cardinal (ook een Sp600 kistje) niet al te best vliegt met een 7 cellen pack, daarentegen met een celletje meer wel. Maar dat mag/kan niet de reden zijn dat je maar 1 minuutje kan vliegen.

Als je nu eens op de grond een testje uitvoert door het pack op vol vermogen leeg te trekken, stopt ie er dan ook mee na 1 minuut?

is het in feite zo dat het punt altijd klopt een ECHT bouwpakket met alles maar op 1 manier te plaatsen...

Nee dat is niet zo. Je kan de accu naar mijn weten altijd schuiven, maar het gaat er om dat het zwaartepunt goed zit. Als dat het geval is is het niet zo belangrijk als de accu niet kan schuiven.

Je moet er wel voor zorgen dat de accu tijdens het vliegen op z'n plek blijft. Als de accu gaat schuiven verandert het zwaartepunt en is het vliegtuig niet of zeer slecht bestuurbaar. :!:

Maar het is dus zeker mogelijk dat een beginners vliegtuig niet lang en ook niet hoog kan vliegen?

Het is zeker niet zo dat beginnersvliegtuigen niet hoog en ver kunnen. (zie bijvoorbeeld de Easy Star vluchten van 2uur :!: )
Ik heb dit model nog nooit zien vliegen. Ik heb alleen in de doos gekeken hoe hij eruit ziet.

Want ik begrijp best als het niet makelijk is maar anderzijds (zegt iedereen altijd) het besturen van iets zit in mijn bloed. Of dat nu een boot, auto, vliegtuig of motor is...

Als het niet in je bloed zit lukt het in ieder geval niet :!: Ga ook eens bij een club kijken. daar kunnen ze je directer/persoonlijker helpen.

Laurens

@Phoenix
Die test had ik zelf ook al gedaan maar dan duurt het echt langer dan 1 minuut.

Het is dus zo dat ik in totaal wel 15 a 20 min kan vliegen...
Alleen komt die wel eerst hetzelfde aantal keren omlaag en moet ik opnieuw starten. Dit is wel pas de 6de keer dat ik de accu laad, als ik de bouwmodelwinkel (In Maastricht) moet geloven is het pas een probleem als dit na 10x nog steeds blijft optreden omdat de accu de eeste 10x niet geheel vol zou raken (Mijn mening was wel als je langzaam laad maar goed) en bovendien was het 30+ graden en zouden daardoor de prestaties enorm minder worden (volgens diezelfde winkel), ik moest dit dus pas als probleem zien als het 20 graden was en de accu meer dan 10x geladen is geweest.

Zoals ik je verhaal lees gaat de accu wel langer mee als 1 minuut (nl een minuut of 15) maar gaat de motor na ongeveer 1 minuut uit en kun je hem daarna wel weer opnieuw starten zonder de accu tussentijds te laden. Als dit zo klopt dan lijkt het erop dat de speedcontroler afschakelt. Dit kan zijn omdat hij te licht is en overbelast of te heet wordt (wat is de het amperage dat aangegeven wordt op de speedcontroler?), of dat de BEC overbelast wordt en alles uitschakelt.

Francis zei:
Zoals ik je verhaal lees gaat de accu wel langer mee als 1 minuut (nl een minuut of 15) maar gaat de motor na ongeveer 1 minuut uit en kun je hem daarna wel weer opnieuw starten zonder de accu tussentijds te laden. Als dit zo klopt dan lijkt het erop dat de speedcontroler afschakelt. Dit kan zijn omdat hij te licht is en overbelast of te heet wordt (wat is de het amperage dat aangegeven wordt op de speedcontroler?), of dat de BEC overbelast wordt en alles uitschakelt.

Naar schatting na een minuut of 15 heb ik wel het probleem dat het motortje stop, gas terug en opnieuw gas geven geeft weer gas zeg maar.
Maar dan is ook de accu redelijk leeg (geen full power meer).

Ik ben nu op mijn werk (zal het thuis nakijken voor de zekerheid)....
Het is de Robbe Air Control 118 speedcontroller....

Zoals Francis zei denk ik ook dat je regelaar te warm wordt en schakelt de motor uit opdat je kan blijven sturen.
Meer koeling voorzien voor de regelaar, of als hij te licht is vervangen door eentje die hogere stromen aankan. Volgens mij is er niks mis met je accu.
Wel raar dat hij op de grond dan wel 15min blijft draaien.
Je hebt toch geen regelaar met hoogtevrees gekocht :D

dat je motor uitgaat na 15 minuten zal wel komen omdat de BEC dan ziet dat de accu te leeg wordt. Hij zorgt dan dat alleen je ontvanger blijft werken...

Rechtstreeks van de website van Robbe:

Aircontrol 118
Kleiner leichter Fahrtregler mit den Funktionen: Vorwärts und Stopp, für 400er Motoren sowie moderaten Anwendungen der Motoren AP 29 und Speed 480.

6-10 cellen, 18 A continu, 40A piek (kort).

Deze regelaar is bedoelt voor Speed 400 motoren en lijkt mij dus wat licht voor een Speed 600. Ik denk dat je met volgas over de 20A gaat en de regelaar dus te warm wordt en korte tijd later afschakelt. Een zwaardere regelaar (min 30A) en je problemen zijn waarschijnlijk opgelost.

Ik denk ook dat een 800 mAh accutje wel weinig is voor een 600 motor. Hij wordt dan zwaar belast en dan zakt het voltage.
als de motor 20 A trekt is de accu theoretisch al na 2,5 minuten leeg.
en in de praktijk zal nog wel wat korter zijn omdat het voltage bij 20 A bij een 800 mAh accu dusdanig zakt dat de regelaar de motor afschakelt, de eerste anderhalve minuut heeft hij nog wel genoeg volt dus dat draait de motor nog.

Ik heb laatst ook een kleine accu van 8 cellen op een 600 motor gezet, maar met een groter 6 cellen pakket maakte de motor meer toeren.

Groeten Robert

:D :D zoo even gegoogeld ,]
ik denk dat je accu niet lekker is of niet goed geladen word .
http://www.prop.at/testber/airbee.html
hier hebben ze hem getest .
even een klein stukje daarvan .

Baukasteninhalt:
Der Montagekasten - von Baukasten im herkömmlichen Sinn kann hier keine Rede sein - beinhaltet die Tragflächen, die beiden Rumpfhälften (aus ARCEL), ein Alurohr als Leitwerksträger, Seiten und Höhenleitwerk aus Depron, einen Speed 400 samt Günther Luftschraube, transparente Kabinenhaube, Fahrwerk, zwei Räder einen großen Dekorbogen und wie immer eine vorbildliche Montageanleitung. Benötigt werden zusätzlich noch ein Empfänger, zwei Servos, Fahrtregler sowie ein Antriebsakku.

dus gewoon een kistje van 600a 700 gram met een speed 400.
geen 600.zou het dus gewoon moeten doen .
ik verdenk toch de accu ,kun je niet een andere lenen van iemand ???
groeten wiebe

Het model is voor een speed 400 ben ik achter na wat googlen. Dus ik ga er van uit dat er een sp400 in zit ipv een 600

Ja als het een speed 400 is klopt mijn verhaaltje dus ook niet.
De accu is wel goed voor een 400 en de regelaar zou het ook gewoon aan moeten kunnen want al is het een speed 400 6V dan trekt hij nog maar 9 A en dus lang geen 20 A ofzo ( met gunter prop ).
Misschien heb je een andere propellor die te groot is waardoor de motor geen toeren maakt en ook meer als 9 A trekt. Maar dan is 1.5 minuut noch steeds snel leeg.

oeps hebben ze wel de prop er goed op zitten.
met de letters naar de achter kant ,
mischien is dat fout gegaan in de fabriek .????
groeten wiebe

De prob & motor zat STANDAARD in het pakket van Robbe!
Dit lijkt me dus ok, een te grote prob zou natuurlijk kunnen maar
zover ik weet is robbe een goed merk, het lijkt me dus niet...

De air control is van Robbe maar zat NIET standaard bij het pakket, kan dus fout van de modelbouwwinkel zijn (te laag). Hier ga ik voor terug!
Dat ze maar geven wat klopt niet iets wat mischien wel mischien niet goed is, dat werkt natuurlijk voor mij niet!

In elk geval alvast bedankt voor de adviesen...
Ik zal eerst nog even testen met een 800 accu...
Anders met een zwaardere air control, jullie horen nog van me :P

ho ho ho niet zoo snel even goed alle,s lezen .
die regelaar is prima voor een sp400
maar als je er een gunter prop bij hebt gekregen,
kan het wezen dat je de prop moet omdraaien .
dit omdat het toestel een duwprop heeft .
dus kijk even of je iets kan lezen op de achterkant van de prop
iets van gunter en 125 *110 of zoo .
dit moet naar de achterkant van het vliegtuigje zitten ,
is dit niet zo ,dan prop er af halen ,rubber dopje er uit trekken en prop omdraaien en weer monteren
groeten wiebe

@wiebe

Het is inderdaad zo een Paul Günther 125x110 (No302) prop...
De letters staan nu naar de motor toe, verkeerd dus?!
Ik heb de prop nu omgedraaid, even kijken wanneer het weer het toelaat en dan horen jullie het resultaat...

PS: In de handleiding staat hoe het was (mogelijk dus fout)...

Alvast dank!

Back