Inbeslagname multi ivm vliegverbod?

• Topicstarter Topicstarter Dromus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Uit de nieuwe regeling modelvliegen
de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten
bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder
begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of
voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met
uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en
wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;
Dus je mag toch bijna overal vliegen en het maakt niet uit of dat binnen of buiten de bebouwde kom is.

Beste Dromus,

Als ik dit draadje zo lees heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat je door jouw gedrag de situatie er niet makkelijker op hebt gemaakt. Mogelijk dat je nog even mag uitleggen waarom je de quad onttrokken hebt aan in beslag name maar dat is allemaal juridisch en ik ben geen jurist.

@allen
Regelmatig zie ik dat het niet duidelijk is wat aaneengesloten bebouwing nu precies is en wat de bebouwde kom
Nu weet ik dat zelf ook niet en heb ik even met google gezocht en het is inderdaad niet makkelijk maar uiteindelijk wel een link gevonden met een hint: Kenniscentrum InfoMil - Bebouwde kom
op deze pagina kom je de volgende tekst tegen:
"De bebouwde kom kan namelijk worden omschreven als het gebied dat door aaneengesloten bebouwing overwegend een woon- en verblijffunctie heeft en waarin veel mensen per oppervlakte-eenheid ook daadwerkelijk wonen of verblijven"

Een interessant draadje voor juristen ;)

maar ik ben modelbouwer en daar hou ik me maar bij. Echter die bovenstaande link wilde ik jullie niet onthouden.

Waar maak je je druk om, om een gefrustreerde agent die zelf niet precies weet hoe het zit en denkt dat ie het binkie is.
Zeker thuis bij zijn vrouw niets te vertellen en vroeger in een te kleine wieg gelegen, dan krijg je dat...........

Waar maak je je druk om, om een gefrustreerde agent die zelf niet precies weet hoe het zit en denkt dat ie het binkie is.
Zeker thuis bij zijn vrouw niets te vertellen en vroeger in een te kleine wieg gelegen, dan krijg je dat...........

Wat ontzettend goedkoop altijd dit geneuzel over mensen die gewoon hun werk doen. Iets gemakkelijkers is er niet te verzinnen, totdat je ze een keer nodig hebt, dan is de wereld te klein als ze er niet à la minute zijn.

twee mensen, twee verhalen.
zonder de ene gelijk of ongelijk te geven, het komt regelmatig voor dat de belevingswereld van de ene persoon een beetje anders is als die van de andere persoon.

En ik denk niet dat die agent zich hier gaat verdedigen ;-)
Hij is ambtenaar, zijn woord gaat hier altijd voor het woord van een burger. Of de burger moet veel getuigen hebben en gerechtelijk wat dingen gaan doen, maar anders heeft de agent toch echt een punt

Hoe lullig ook..
zelfde met die stomme ### 3 km te hard verkeersovertredingen, en 80 km zones als er 5 banen breed 3 uur snachts geen kip op de weg te zien is.

De vraag van de ts is wel goed...
iedereen verkondigt het binnen de bebouwde kom altijd wel, maar het is altijd goed om ook te weten wat nu de echte tekst in de wet is ;-)

Dat stukje met toestemming van de eigenaar, blijkt dat ook nog ergens uit een wetstekst oid?

Wat ontzettend goedkoop altijd dit geneuzel over mensen die gewoon hun werk doen. Iets gemakkelijkers is er niet te verzinnen, totdat je ze een keer nodig hebt, dan is de wereld te klein als ze er niet à la minute zijn.
+1
Een agent is in functie, mag dingen in beslag nemen. En dan op het bureau verder uitzoeken en uitleggen.

Dat van de toestemming van de grondeigenaar staat letterlijk in de regeling modelvliegen. Ik heb zo snel niet de link bij de hand want ik heb even andere prio (ff eten ;) )

Wat ik alleen nog niet weet: de gemeente is eigenaar van de openbare weg. zou ik in dat geval toestemming van de gemeente moeten hebben om op openbaar toegangkelijk grond te mogen vliegen? :cool:

Eet smakelijk allemaal

-1

Als het terecht is wel, maar ik weet bijna wel zeker dat de agent niet weet wat de regels zijn, wie wel trouwens..........

Ook al heeft agent het bij nader inzien fout, dan nog had hij op dat moment tot inbeslagname over mogen gaan.

Laatst bewerkt:
Wel een beetje triest toch.......
Ik vlieg met een maat van mij weleens in R'dam, ca 1KM van de luchthaven.
Groot terrein waar in de toekomst een woonwijkje moet komen.
Er rijden daar zo'n beetje elk half uur wel 2 agenten langs.
Zolang je geen rare stunts gaat uithalen is er niets aan de hand.
Kortom, je hebt 2 soorten agenten...

Wat ik alleen nog niet weet: de gemeente is eigenaar van de openbare weg. zou ik in dat geval toestemming van de gemeente moeten hebben om op openbaar toegangkelijk grond te mogen vliegen? :cool:

Eet smakelijk allemaal

Ja...
Of van de beheerder van de grond

onze modelvliegclub zit op grond wat in eigendom is van RWS, maar is vrij toegankelijk "recreatiegebied"
Zij hebben het weer onder de hoede van GZH geduwd
en GZH heeft in zijn regeltjes staan dat ALLES wat met een afstandsbediening werkt, niet toegestaan is in de door hun gecontroleerde gebieden. Dus alle rc dingen zijn niet toegestaan.
Onze vereniging heeft via de eigenaar een ontheffing van ze gekregen.

of die agenten weten juist niet wat de wet is..
of het interesseert ze niet, en zolang je netjes en beleefd blijft, vinden ze het vast nog leuk ook.

Maar ALS er 1 fout wil.. ben je de pisang.
zeker vanwege het vliegveld, alles wat in de aanvliegzone vliegt moet via de toren aangemeld worden.

iig, zelfs wij als vereniging moeten aanmelden bij 16 hoven. terwijl 100 meter verderop de aanvliegzone officieel stopt. hadden we daar gezeten, had dit veel telefoontjes bespaart.
maar ach

Ik ga uiteraard niet vliegen in een aanvliegroute, staat er haaks op dus ik kom niet eens in de buurt van een vliegtuig mocht het fout gaan.
Bovendien als ik 25 meter hoog kom is het al veel, gewoon jezelf verantwoordelijk gedragen......

Klopt, mag dus niet.
Maar als er inmiddels al tientallen verschillende agenten ons hebben zien vliegen en er niets van zeggen is er weinig aan de hand lijkt me.

Zolang je gewoon normaal reageert op een agent is er bijna nooit iets aan de hand en vinden ze het allemaal prachtig (mits je verantwoordelijk bezig bent). Knoop gewoon een praatje met ze aan, laat zien dat je weet waar je het over hebt en zorg gewoon dat je verantwoordelijk bezig bent. Een apparaat kopen van 2000 euro wil niet per definitie zeggen dat het "goed" of "veilig" is; mijn inziens hangt alles af van de piloot. Zowel leeftijd (verantwoordelijkheidsgevoel) als ervaring speelt daarbij een belangrijke rol. Vergeet niet dat een vliegende multi (of heli) een ander behoorlijke schade kan toedoen. Een groter model heli kan zelfs dodelijk zijn, zoals vandaag gebleken is: NWS / Jongen onthoofd door eigen modelhelicopter - forum.fok.nl

Op het moment dat je een grote bek tegen een agent hebt kan je het wel schudden. En eerlijk is eerlijk: meestal heb je als wildvlieger ongelijk. "helaas" zijn er gewoon een hele zooi regeltjes waar je je aan moet houden om het land niet te laten ontaarden in een anarchie. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik die regels allemaal zo fijn vind, maar sommige moeten er helaas zijn. Zeker in stedelijke gebieden waar (te) veel mensen op elkaar wonen krijg je anders één grote puinhoop.

Je mag niet binnen de bebouwde kom vliegen,
ook mag je alleen een bepaalde hoogte vliegen (ik denk 300 m),
je moet toestemming van de eigenaar van het land hebben,
waar je over hen vliegt,
en verder mag je niet boven mensen of dieren vliegen,
en als de lawaai iemand stoort, heb je ook een probleem,
en als de politieagent het voor te gevaarlijk aankijkt,
en je ook niet wil stoppen, weer een probleem zelf creëert.

de luchtruim is verder ingedeeld in klassen
bv. voor vliegvelden en militair vliegvelden
waar nog scherpere regels zijn.

Deze en nog een hele boel andere regels zijn o.a.
in de Regeling Modelvliegen te vinden.

Die politieagent die bij mij af en toe komt, is interesseert
aan het vliegapparaat, aan de veiligheid, en dat het niemand stoort,
en als het iemand stoort, moet ik stoppen,
of heb weer een probleem..

groetjes, Heli-Uwe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back