Inbouw sleepkoppeling in Robbe Focus

Vandaag maar even begonnen mijn Robbe Focus te voorzien van een sleepkoppeling. Het gaat om de koppeling die bij HK besteld kan worden.

Bij het inbouwen in de neus zit bij mij een blok lood in de weg. Het gaat hierbij om een totale afstand van ruim 6 cm wat hierdoor moet worden overbrugt vanaf de neus van de romp tot waar het lood ophoud. Nu ben ik bezig een gat te boren door de neus en het lood heen. De sleepkoppeling zal hierdoor verder naar achteren komen te zitten.

Nu heb ik het idee opgevat om de sleepkoppeling te verlengen. Dit middels een koperen buisje met dezelfde diameter. Zowel koppeling als buisje flink grof geschuurd en voorzien van groeven. Vervolgens eerst met CA gefixeerd en daarna met drie laagjes glas en epoxy omwikkeld.

Nu is het dus even de vraag of dit functioneel gezien problemen oplevert? Dit omdat de eventuele lus nu eerst 6 cm door een buisje loopt alvorens te worden vastgehaakt met het mechanisme.

Het kan wel maar je ben wel even bezig voor je hem goed heb gekoppeld.
Als je naar een sleepmeeting zou gaan staat de sleper onnodig lang te wachten totdat jij je los aangehaakt heb.

Ik zou voor een andere sleepkoppeling gegaan zijn.
Ik zal even zoeken welke ik bedoel.

Klitteband oplossing? wordt veel gebruikt bij ons op de club..
De zijwaards werking van klitteband is onwijs sterk.. flip achterover en je bent zo los..

Ik had ook zo'n model in mijn 6 meter zwever.
Nu was dat wat te gek maar het zijn prettige koppelingen.
b_772.jpg

Deze kan je helemaal voorin de neus lijmen met epoxy.
Deze lossen ook makkelijk alleen deed ik altijd wat olie aan het pennetje.
Dan lost hij altijd.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook al eerder met klittenband gevlogen. Deze kist weegt echter 2,8 kg en dan heb je direct best een groot stuk onder je neus geplakt zitten. Ook vind ik het niet zo mooi staan op je romp en wordt het vaak na een tijdje vuil en werkt het veel minder goed. Kun je weer opnieuw gaan lijmen.

Daarbij is het voor het gewicht geen probleem om er een servo etc. bij te zetten. Kan er weer wat lood uit ;).

Ik had ook zo'n model in mijn 6 meter zwever.
Nu was dat wat te gek maar het zijn prettige koppelingen.
b_772.jpg

Deze kan je helemaal voorin de neus lijmen met epoxy.
Deze lossen ook makkelijk alleen deed ik altijd wat olie aan het pennetje.
Dan lost hij altijd.

Ja, dat is ook een optie. Ik ga nog wel even kijken. Had echter geen zin om er weer extra geld in te stoppen als ik spullen heb liggen. Wellicht kan ik hem zelf maken.

Laatst bewerkt:
Je kan hem zelf ook maken.
Je pak een stukje aluminium pijp daar stop je tot bijna het einde een stuk rond hout in.
Even lijmen met ca.
Daar boor je een gat van achter tot voor in.
Je boor ook een gat aan de voorkant dwars door de pijp heen.
daar steek je een staafje door en lijm je vast.
En klaar ben je.

Nog simpeler is op de bodem een buisje lijmen in de lengte van de romp.
Dan slijp je met de dremel een sleuf dwars door de romp van een 1 a 2 cm
Dan steek je daar een stuurstang in. die je aan de servo bevestig.
Dat werkt ook goed en kost niets.
Je kan dat best achter het lood doen dat geeft niets.

Ik denk dat ik dat ga doen. Goed idee. Ik heb nog genoeg koper liggen. Is iets zwaarder, maar dan dus weer wat minder lood ;).

Hier heb ik nog een foto van hou mijn broer het had zitten.
full

Beter is om het aan de onderkant te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het dan inderdaad beter in de neus houden.
Je heb trouwens ook gelijk om een koper buisje te nemen.
Het dwarse pennetje kan je dan beter solderen denk ik.
Op het gewicht hoef je toch niet te letten voor in de romp.
Wel vond ik het handig dat bij die van mij er een soort kommetje zat.
De lus blijft dan niet haken maar gaat vanzelf de bocht om.

Ik vond nog een tekening.
0__772_ms1.rvf_1.gif

Laatst bewerkt:
Dat kommetje, daar zat ik ook aan te denken. Anders moet het lusje van het touw steeds een knikje krijgen om makkelijk te monteren.

Ik ga eerst even rondhout regelen van de juiste maat om in de buis te verlijmen. Wordt vervolgd.

In de neus?

De sleephaak hoeft niet in de neus hoor. Onderaan de romp schijnt ook prima te gaan. Ik ga de HK sleepkoppeling ook niet in de neus van de ASW-22 inbouwen.

Enkele andere ideeën:

Jacob Bos zijn ASW-15:
SV107017.JPG

Arno Hacken zijn ASH-31:
img396.jpg

Ja klopt, maar er zit reeds een gat in de neus. En met de eerder voorgestelde oplossing gaat dit prima lukken. Zeker voor de volgende treffen (na de 13e) :).

De koppeling die Bertus voorschrijft gebruik ik al 30 jaar, ik maak ze zelf met een koperen buis van 12 of 14 mm. diameter.
Een van 14 mm. zit in mijn Castel S 25 van 5,63 m. spanwijdte, en een gewicht van 14 kg.
Men kan de koperen buis zo lang nemen als men wil en het koppelsysteem zowel vooraan, midden, of achteraan inbouwen.
Nu ben ik er ene aan het maken voor in mijn Musger MG 9a zwever waar ik pas aan begonnen ben..
Deze koppeling word ook beschreven in de bouwlessen van Mr. Olwein op de web-site van Retroplane.
Het is een zeer betrouwbare koppeling die bij mij in verschillende zware zwevers zit en me nog nooit in de steek gelaten heeft.
Ik gebruik ze ook soms in mijn slepers (Piper-cub's)

Robert

Voor M. Ohlwein sleepkoppeling.

www.m-ohlwein.de

Klik op Tipps en kies dan, Meine Schleppkupplung.
U vind er uitleg hoe te maken, en een tekening.

Robert

Het is dan toch gelukt er eentje zelf te maken. Hij is iets dunner dat de voorgestelde 10 mm. Het betreft een 8 mm messing buis (6 mm binnenmaat) waar een houten duvel (afgeschuind) in is gelijmd. Daar doorheen steekt nu een 2 mm messingbuisje als geleider voor de 1 mm verenstalen pen. Eerst gaf het wat problemen omdat de ruimte onder het horizontale pennetje nogal krab was. Ik weet niet wat voor een lus er over het algemeen wordt gebruikt bij het slepen (dikte/materiaal)?

Foto's volgen. Accu van de camera ligt in de oplader ;).

Meestal een nylon lysje van ongeveer 1 a 1.2mm dik.
Als je een hele krappe koppeling hebt kun je dunner staaldraad nemen (onderlijntje zoals bij vissen gebruikt wordt oid) en dan tussen sleeplijn en je stalen lusje een nylon lusje als breekstukje voor noodgevallen.

Groet,
Gerben

Visdraad lusjes maak ik als volgt.
Je neem een stukje lijn van ongeveer 20 a 25 cm.
Met schuurpapier ruw je de draad wat op aan de einden.
Dan leg je een knoopje aan de beide einden
Dan maak je er een lusje van door de knoop tegen de knopen die aan de beide einden zitten te trekken.
Het lusje schiet zo nooit los.
Sommige doen het met een drupje ca.
Maar met 2 extra knoopjes eerst kost het weer een drupje ca minder, ons bin zuunig ;)

Ik ga even kijken of ik ergens vislijn kan regelen. Het gaat per slot van rekening slechts om een kleine stukje en niet direct weer 100 m.

Ik heb zelf een rol dyneema gevlochten lijn met een treksterkte van 14 kg. Dit is echter weer iets te slap (flexibel). Ik zou drie strengen kunnen vlechten, maar weet niet of dit dan goed blijft zitten.

Ik moet wel zeggen dat mijn koppeling wat krapper is dan die op de eerder aangewezen tekening en foto. Dus een iets dunner lusje kan geen kwaat als deze voldoende sterk/stijf is.

De aansturing zit bij mij op een schuif van mijn Futaba FC-18 zender. Ik heb geen schakelaar op deze zender zitten. Maar verder werkt dit eigenlijk best aardig.

De ontkoppelingspen heb ik in een hoek gebogen om zo de ruimte in de neus vrij te houden voor de accu. Het verenstaal is stijf genoeg en bij een test met flink wat trekkracht ontkoppeld het systeem probleemloos.

Mochten jullie nog een opmerking hebben over deze gekozen optie (huidige stand van de hevel is met ingetrokken pen), dan hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
Back