Inbouw verslag Yak 54 P.H. 1.78m

Afgelopen week deze Yak binnen gekomen hier een inbouwverslagje de kit is compleet en het ziet er goed uit.

full

Ik ben gisteren begonnen met de scharnieren in te lijmen van alle roeren nadat ik de folie na heb gestreken en alle bubbels eruit zijn.

full

Het landingsgestel gemonteerd hier moest ik de stangen waar de wielen op komen te zitten aanpassen op het uiteinde waren ze te dik w.s. door het afknippen o.i.d. ook de busjes die de wielen uiteindelijk tegen moeten houden waren 3.5mm terwijl de stang 4mm is. Deze op de kolomboormachine opgeboord waarna alles netjes paste.

De binnenkant van de romp voorzie ik van een laagje verf dit toont wel netjes vind ikzelf en maakt et af:
full

De rudderaansturing gemaakt een priegelwerkje waar even wat tijd in gaat zitten dit is mijn eerste ARF dus moet alles nog uitvinden:
full

Servo voor Pull-Pull gemonteerd een Spektrum AR6030 zal vast wel genoeg zijn voor dit roer daarna de draden erin gemaakt:
full

full

Tot zover eerst volgende week gaan we weer verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ultim@te het is een planet hobby van lindinger lijkt ontzettend op een goldwing qua bouw en constructie.

Er komt een JC 23cc EVO op afgelopen zondag proef gedraaid 16x6 apc 8400rpm voor het vliegen een 17x8 of 18x8 denk ik.

Yak 54

goedemorgen Wiert,

ziet er mooi uit. Wanneer had je de maiden gedacht?

How leuk Wiert.
Dus dit wordt de kist voor de speciale motor.

Veel inbouw plezier.
Wat moet je allemaal nog binnen krijgen?

Het klusje waar ik het meest tegenop zag de motor ophangen dit moet natuurlijk wel netjes en mooi recht ik ben tevreden met het resultaat:

Motor JC 23 EVO:
full

Ingebouwd:
full

Nu nog de uitsparingen in de kap maken :puppydogeyes:

Yak 54

Wiert,

als jij iets niet recht kunt monteren, kan niemand het :D.

Zit er ook domping en sidetrust in vewerkt of zat dit al in het motorschot?:rolleyes:

Zie je nog kans om een foto te maken zonder kap zodat de motorbevestiging goed te zien is?

Domping en sidethrust zitten al in het motor schot zelf, vanavond heb ik me bezig gehouden met de gasservo en chokehevel en heb ik het hout aan de binnenkant van de cockpitkap wit geschilderd

Foto van choke en motorophanging:
full

Even een kleine update.

Gisteren en eergisteren weer aan de Yak gewerkt, motordom wit gemaakt, alle servo's gemonteerd ik ben geswitched naar HV servo's de roeren zijn nu allemaal uitgerust met Savox SC-1267SG servo's bloedsnelle rakkers een beetje overkill maar ze zijn razendsnel op 7,4volt 0.09sec/60graden!!

Motor kap alle gaten gefreesd en passen en meten, om de originele uitlaat te kunnen gebruiken moest het gat iets groter want deze moet nadat de kap gemonteerd is door het gat gewurmd worden en kan dan pas gemonteerd worden tevens gaan we kijken of we deze knalpot wat stiller kunnen krijgen, daarna alles gedemonteerd en in de locktite gezet en teruggezet, kabels vast gewrapt, tank gemonteerd en RCEXL killswitch erin gezet. Voordat ik de motorkap erop heb gezet alle servo's in de middenstand gezet en uitgelijnd.

Er moeten nog een paar dingen gebeuren:

- tank aansluiting
- rolroerhevels uitlijnen
- servo kabels in de romp vast zetten
- on/off switch plaatsen
- stekkers solderen
- zwaartepunt bepalen
- accu's en ontvanger plaatsen

Nog een 2uur schat ik en dan hopen dat we nog wat rustige dagen krijgen de komende week.

Goed bezig.
Okee, je gaat hem nog dit jaar het luchtruim in schoppen.

Wat ben je van plan om aan de demper te veranderen om hem stiller te krijgen?

@ked is wel de bedoeling inderdaad, de demper komt een soort van plug in, mocht dit niet genoeg dempen dan ga ik proberen er een kamer in te maken, morgen thuis maar een proef draaien.

Wiert, heb je er ook aan gedacht om er gewoon een extra nademper achter te maken?
Dit was in het verleden zeer effectief ( vermogen kost het altijd) en makkelijker aan te passen.

Is geen ruimte voor en het is geen gezicht, ga eerst voor deze manier en dan kijken we wel verder, maar het moet gewoon mogelijk zijn met deze pot.

Vandaag heb ik een tube gemaakt voor de servokabels vind het een mooi oplossing en zo heb je geen kabels los in de romp liggen.

Met ZAP en een a4tje die rond een pvc buisje gewikkeld en telkens in stappen de CA aangebracht in totaal is het 2 lagen dik, zo heb je een aardige solide buis:

full

Verder ben ik bezig met een radio plaat de plaat moet nog wat afgewerkt worden maar om de motor even te testen heb ik 'm alvast even ingebouwd:

full

Vanmiddag de motor laten lopen op de club en RPM gemeten met een mejzlik 18*6 hadden we 8300rpm dit komt overeen met 2.4pk en 8kg thrust dit word nog wel beter nadat de motor is ingelopen, het totaal gewicht van de kist komt op 4320gram dus dat is nog ruim voldoende trekkracht voor een pull out.

Wel indrukwekkende getallen van zo'n kleine motor tot zover ben ik dus zeer tevreden met de JCEngine 23 EVO

Back