Inbouwen electronica in schaal zwever

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
E

Eric R

Guest
Ik heb vorige week een Discus 2a van Topmodel aangeschaft van 3,75mtr(schitterende kist ) en ik ben nu met het inbouwen begonnen en heb hier een paar vraagjes over.

Hier even de link naar het model:http://www.topmodelcz.cz/index.php?...ck=zbozi_detail&id_back=56&desktop=foto&id=53

- De antenne van mijn ontvangen kan deze gewoon in de romp? (er zitten alleen koolstof verstevigingen rond de cockpit opening)

- Er komt een vario (Picolario) in, moet deze worden afgeschermd voor de ontvanger ivm storing?

- zijn ferriet kernen om de servo bedrading nodig?

- de servo's in de vleugels zijn dmv een computerstekker met de romp verbonden, is dit niet te star zodat bij een turbulente vlucht dit gaat werken en eventueel de stekker verbinding los komt?

Groet
Eric

Eric R zei:
- De antenne van mijn ontvangen kan deze gewoon in de romp? (er zitten alleen koolstof verstevigingen rond de cockpit opening)

Als de lijn van de ontvanger naar antenne vrij is van omliggende koolstof is er weinig aan de hand. Antenne gelijk naar buiten en naar de top van de staart leiden, is een nog betere oplossing. Wordt vaak toegepast. Als de antenne in de romp naar achteren loopt kunnen de aansturingen voor hoogte-en richtigsroer (metaal/koolstof?) ook voor verminderde ontvangst zorgen. Een goede reikwijdtetest is natuurlijk altijd nodig.

- Er komt een vario (Picolario) in, moet deze worden afgeschermd voor de ontvanger ivm storing?

Nee, is niet nodig. Voorzichtigheidshalve kan je wel de antenne's niet parralel laten lopen. Meestal dus de antenne van de vario naar voren, of buiten de romp omhoog of schuin omhoog/naar achteren.

- zijn ferriet kernen om de servo bedrading nodig?

Heeft bij mij wel altijd de voorkeur bij langere kabels. Overigens las ik laatste ergens dat men aanraadde om de kabels niet precies een kwart van de antennelengte ( of veelvouden ) daarvan te laten zijn. Dit in verband met "staande golven" 35 Mhz in de servo-kabels. Hoe en wat en of dit echt ontvangst kan beinvloeden kan ik niet uitleggen, maar het konk mij aannemelijk in de oren.
Wie kan hier wat meer over zeggen danwel duidelijkheid over verschaffen?

- de servo's in de vleugels zijn dmv een computerstekker met de romp verbonden, is dit niet te star zodat bij een turbulente vlucht dit gaat werken en eventueel de stekker verbinding los komt?

Ligt er aan hoeveel de vleugels kunnen bewegen. Vanwege gebruik van "multilocks" hebben veel Alpine-zwever-piloten de stekkers vast in de vleugels, maar los in de romp. Wel zijn de stekkers en bedrading dan wel extra gefixeerd met epoxy en/of siliconenkit en krimpkous om de soldeerlassen te ontlasten.

Kijk ook eens bij de bouwverslagen ( vaak met foto's ! ) bij onze Oosterburen RC Network.

Hans

@ Hans,
bedankt voor de snelle reactie.

Wat betrefd de antenne van ontvanger vindt ik het zonde om deze buitenlangs te laten lopen omdat het een schaal kist is en een draadje buitenlangs vindt ik niet zo mooi, dus dat wordt testen.

met de vario is het opgelost (ik heb ruimte zat in de romp)
De ferriet-kernen zijn dus zeer zeker nodig! en met de vleugel-vebinding ga ik eerst nog wat testjes doen.

@ Bertus

Ik heb graag wat directe uitleg van de profs, de zoek functies geven niet altijd een direct antwoord en je bent vrij lang aan het zoeken voor je antwoord, vandaar deze vragen.

Eric

De servo's zijn binnen (8 stuks)
5 x Hs 85 mg voor aileron, spoilers en hoogteroer.
2 x standaard tbv retract en rudder
1 x high torque voor de sleepkoppeling

Heb ik voldoende aan een ontvanger batterij van 4 cellen met 2500mAh (NiMh)???

De spoilers worden aangestuurd door 2 servo's kan ik hier een Y-kabel tussen zetten of gewoon 2 kanalen gebruiken?

De spoiler bediening waar komt deze op de zender???(onder de gasknuppel?)

Eric

Wat betreft de lengte van de servokabels:

Een kabel met een bepaalde lengte is in principe 'getuned' voor een bepaalde lengte. Dit is vrij makkelijk te berekenen namelijk:

300 / Frequentie in MHz

Voor een modelvliegtuig (35 MHz) geld dus:

300 / 35 = 8,57 mtr

Nu is dit niet echt praktisch in een modelvliegtuig dus wordt hiervoor vaak 1/4e of 1/8e van de golflengte gebruikt (ca 1 meter). Iedere kabel met 1, 1/2e, 1/4e, 1/8e, enz. deel van de golflengte is extra gevoelig voor deze frequenties.

(vandaar ook dat je de telescoopantenne van je zender helemaal uit moet schuiven wil je een fatsoenlijk bereik hebben)

... overigens zal je bij nameten van de antennelengte vrijwel nooit exact de berekende lengte meten omdat er vaak nog een afregelkring (spoeltjes e.d.) inzitten die de effectieve lengte van de antenne beinvloeden.

Mark

Back