indoor lijnbesturing

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Niek, 9 okt 2008.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Heb jij wat meer gegevens over deze meneer?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat wil je weten?

    Igor Burger, DE oost-europese electro LB pionier, woont in Bratislava, Slowakije.
    Zit de laatste jaren bij F2B (outdoor kunstvlucht) altijd bij de Europese Top-5.
    Afgelopen WK (2008 ) zelfs 2e plaats (!) met een electrokist (AXi 2826-12, Jeti Spin 60A regelaar, zelfgemaakte timer en 6S A123) Model was een omgebouwde brandstofkist, de MAX II , een zeer doordacht ontwerp.
    Is al ruim 1,5 jaar bezig met indoor. Gebruikt nu een micro-gyro om het motorvermogen zo te regelen dat de snelheid in de figuren min of meer constant blijft.

    Igor met de Max II electro op het WK:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  5. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    die gast kan vliegen:D, want volgens mij is dat lijnbesturing zo makkelijk nog niet?
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat klopt, zo makkelijk is het ook nog niet. daar straft een stuurfout gelijk zwaar af.
     
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    je kabel zou maar breken (of je laat hem los als je ergens van schrikt)... Zit er iets van een zekering aan, zodat hij bijvoorbeeld om je pols blijft zitten?
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    als je de staalkabels normaal behandelt breken ze niet zo snel. soms wordt er een soort van zekering gebruikt, maar hoe dat werkt weet ik ook nog niet, dan moet je op Bruno wachten voor het antwoord of een van de andere lijnvliegers
     
  9. John Schoen

    John Schoen Guest

    Een lus aan het handvat die je om je pols doet kan nooit kwaad en is in sommige klassen verplicht.

    [​IMG]

    Lijnbreuken komen weinig voor, op wedstrijden worden de lijnen voor iedere vlucht gecontroleerd en wordt er met een bepaald gewicht aan getrokken. Als de official die de lijnen controleert ze ondanks die trektest niet vertrouwt kan hij je verplichten een andere set lijnen te gebruiken.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gyro voor snelheidsregeling..Hoe?
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je over het oppervlak van een bol linksom vliegt, dan is er t.o.v. de omgeving een voortdurende rotatie naar links om de top as, dezelfde die bij een heli door de gyro onder controle wordt gehouden. Hoe sneller de verstoring van de heli, hoe groter het correctie signaal naar de servo voor de staartrotor..
    Als je nu het snelheidregelaar signaal dat van de timer ( die t.ov. een RC toepassing de ontvanger vervangt) komt, dus via een (micro) gyro stuurt en de correctiefactor (en?) juist instelt dan zal, zodra de rotatiesnelheid afneemt de gyro het uitgaande signaal dus ophogen, zodat de gang in de kist blijft.
    Zodra de zwaartekracht weer gaat meewerken neemt de gyro het gas zover terug als nodig om niet te versnellen.
    Je kunt dat goed horen in de loops op 10 resp. 2 uur.
    Enige nadeel is,dat als je een kist hebt die wat schommelt om de topas (is een trimfout, maar toch...) deze schommelingen de motor gaan beinvloeden, waar je dat helemaal niet wilt.
    Eenvoudiger kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder......
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uh... nee. Maar we organiseren (nou ja, laten we zeggen dat ze plaatsvinden...) 2x per jaar een LB-zaterdag op het terrein van de MVA(lmere). Outdoor, dat wel. Houd de agenda in de gaten en kijk af en toe in het LB forum. We plannen meestal in mei en september.
    Volgens mij is Theo Coenen de enige Nederlander die succesvol een indoor LB model aan de gang heeft gekregen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Maar in België heeft Sal vorige winter ook heel mooi gevlogen. In totaal zijn er nu 3 mensen die regelmatig indoor LB-vliegen in onze zaal in Zutendaal. En Theo is daar een van. Ik hoop dat ik de volgende dagen eens een paar uurtjes tijd heb om tot bij Theo te rijden en om eens te "spioneren" hoe hij zijn indoor LB vliegtuig heeft uitgerust zodat ik er ook mee aan de slag kan gaan. De timer heb ik en waarschijnlijk ook de goede regelaar maar qua motor ben ik nog aan't twijfelen....
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bruno, dat doet de governor van een goede regelaar toch ook. Als de belasting groter wordt, omhoog moet de motor meer gaan werken, dan voert die de toeren iets op, als de belasting lager wordt gaan de toerenw eer omlaag.

    Jo, ik heb niks te verbergen............Heb nu een buiten kistje gemaakt, maar daar moet een iets sterkere motor op om lekker te vliegen. Dat model is de SHIMID een ontwerp van John McAlroy uit de Aeromodeller van mei 1978.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bruin heefdt met goeveneur geprobeerd, is blijkbaar toch niet geod genoeg omdat deze de prop op constante toeren houdt.
    Met deze gyromanier hoor je de motor gas (eeuh stroom) bijgeven en afnemen.
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De zaak is toch wel een beetje afgedreven van INDOOR electro richting OUTDOOR electro. Volgens mij is Robert-Jan toch ook bezig met indoor electro? Ik was dat zelf ook van plan, maar het gaat bij mij niet zo hard omdat ik niet zo'n doorpakkende bouwer ben. Ik ben vorige winter wel begonnen aan een Mickey van depron, maar de verhoudingen van zo'n 2,5cc LB model lijken niet te passen voor indoor electro. De romp blijkt namelijk eigenlijk veel te kort en te klein. We zullen nog eens verder gaan kijken. Misschien dat het deze winter lukt.

    Zelf even afdwalen over brekende lijnen: de lijnen die wij hebben kunnen normaal een veel hogere kracht verwerken dan echt nodig is. Het is anders als er een zwak punt is. Dat kan ontstaan door een 'kink', dat is een scherpe hoek in het draad. Het is namelijk heel flexibel, maar niet in korte hoeken. Een kink ontstaat bijvoorbeeld als er een lus in de lijn zit en de lijn dan wordt aangetrokken.

    Ook door buigingen op punten waar de flexibiliteit is weggenomen (bijvoorbeeld bij de uiteinden van de lijnen, waar de oogjes gemaakt zijn) kan een zwak punt ontstaan waardoor een lijn kan knappen. Daarom moeten die uiteinden zo flexibel mogelijk worden gemaakt (daar zijn methoden voor) en moet er niet te lang met dezelfde lijnen worden doorgevlogen (je kunt er wel nieuwe oogjes aan maken, al worden de lijnen dan wat korter, maar dan zijn ze voor kleinere toestellen nog wel bruikbaar.

    Tenslotte kan een zwak punt ontstaan als er flux van solderen op spat. Daarom vind ik het geen goed idee om de uiteinden van de lijnen te solderen, en als je soldeert aan een tank of landingsgestel en je gebruikt flux, zorg dan dat er geen lijnen in de buurt liggen.

    Ook met een zwak punt kunnen lijnen nog heel lang meegaan, maar ze zijn dan wel zo verzwakt dat als er iets gebeurt waardoor piekbelasting ontstaat, (stel je verliest lijntrek en holt achteruit, je kunt het model dan wel weer opvangen, maar daarbij wordt er wel even heel hard aan de lijn getrokken). Soms is het zo dat als er één lijn breekt, de andere niet sterk genoeg is om de kracht op te vangen en dat ze dan allebei breken.

    Als het model recht vliegt en de up-lijn breekt, dan komt dat overeen met 'full down', zodat het model meteen recht de grond in vliegt. Als in dezelfde situatie de down-lijn breekt gaat het model loopings vliegen die je verder niet kunt controleren tot de brandstof op is of hij crasht. Bij stunt komt het bijna alleen voor dat beide lijnen breken in een crash, dus daar vliegt het model eigenlijk nooit weg.

    Combat is een heel ander verhaal. Als de lijnen van de twee toestellen elkaar met hoge snelheid kruisen kan het zijn dat daardoor de lijnen van een van de toestellen breekt. In nogal wat gevallen zorgen de er nog aan hangende lijnen als een soort sleep anker voor een bepaald evenwicht, waardoor het model de hemel in spiraalt. Soms crasht hij dan een eind verderop, soms verdwijnt hij op grote hoogte uit het zicht, maar hij moet ergens neerkomen. Dat is altijd gevaarlijk. Daarom overweegt men in wedstrijdcombat een automatische motorafslag die in werking treedt als de de lijnen niet meer worden vastgehouden (door gebroken lijnen of een losgelaten handvat). Dit wordt getriggerd door het wegvallen van de middelpunt zoekende kracht.
     
  17. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Theo's nieuwste creatie ; de YAK 54

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? Theo zonder pet? ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2008
  19. cessna66

    cessna66 Guest

    lijnbeturing is rog erg makkelijk??
    ik was een keer in avia drome (ik weet niet precies hoe je het schrijft) maar dat is dat luchtvaart museum in lelystad.
    toen was er ook een lijnvliegclub en toen mogt iedereen die even wou vliegen het proberen.
    ik mogt ook even en ze laten je gewoon gaan ik heb hem zelfs nog aan de grond gekregen.
    is erg makkelijk.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja hoor, helemaal mee eens!:D Doe maar na:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina