Als je pas storing krijgt als er andere zenders aan staan, komen uitsluitend de drie reeds eerder genoemde oorzaken in beeld:
- onvoldoende selectiviteit van de ontvanger. In dit geval heb je het eerste last van het onderliggende kanaal. Als dus de kanalen 70 en 71 gelijktijdig in de lucht zijn heeft 71 het eerste storingen.
- onvoldoende grootsignaal-onderdrukking (beter gezegd: kruismodulatie). Je hebt in dit geval meer en meer storing naarmate het model dichter in de buurt komt van andere zenders.
- menging van zendersignalen, waardoor nieuwe frequenties ontstaan (intermodulatie). Als de storing verdwijnt als een zender op een verder verwijderd kanaal wordt uitgezet heb je alle kans, dat de ontvanger op deze intermodulatieprodukten reageert.
In ieder geval hebben de storingen dus (vrijwel) altijd te maken met de kwaliteit van de ontvanger. De slimme software, waarmee ipd- en pcm-ontvangers zijn uitgerust, helpen in deze gevallen om (lichte) storingen weg te houden bij de servo's. Het is dan ook jammer, dat kleine pcm-ontvangers uitsluitend worden gemaakt voor autorijden (40 MHz en slechts 3 kanalen op de stekkerlijst).
De gedragsregels, zoals in Alphen werden toegepast, zullen ongetwijfeld enorm helpen en zijn ook de enige maatregelen, die een organisatie kan nemen. Zorgen, dat je een kwalitatief goede ontvanger gebruikt, levert echter meer resultaat.
- onvoldoende selectiviteit van de ontvanger. In dit geval heb je het eerste last van het onderliggende kanaal. Als dus de kanalen 70 en 71 gelijktijdig in de lucht zijn heeft 71 het eerste storingen.
- onvoldoende grootsignaal-onderdrukking (beter gezegd: kruismodulatie). Je hebt in dit geval meer en meer storing naarmate het model dichter in de buurt komt van andere zenders.
- menging van zendersignalen, waardoor nieuwe frequenties ontstaan (intermodulatie). Als de storing verdwijnt als een zender op een verder verwijderd kanaal wordt uitgezet heb je alle kans, dat de ontvanger op deze intermodulatieprodukten reageert.
In ieder geval hebben de storingen dus (vrijwel) altijd te maken met de kwaliteit van de ontvanger. De slimme software, waarmee ipd- en pcm-ontvangers zijn uitgerust, helpen in deze gevallen om (lichte) storingen weg te houden bij de servo's. Het is dan ook jammer, dat kleine pcm-ontvangers uitsluitend worden gemaakt voor autorijden (40 MHz en slechts 3 kanalen op de stekkerlijst).
De gedragsregels, zoals in Alphen werden toegepast, zullen ongetwijfeld enorm helpen en zijn ook de enige maatregelen, die een organisatie kan nemen. Zorgen, dat je een kwalitatief goede ontvanger gebruikt, levert echter meer resultaat.