Indoor vliegen, storing door andere zenders

Als je pas storing krijgt als er andere zenders aan staan, komen uitsluitend de drie reeds eerder genoemde oorzaken in beeld:
- onvoldoende selectiviteit van de ontvanger. In dit geval heb je het eerste last van het onderliggende kanaal. Als dus de kanalen 70 en 71 gelijktijdig in de lucht zijn heeft 71 het eerste storingen.
- onvoldoende grootsignaal-onderdrukking (beter gezegd: kruismodulatie). Je hebt in dit geval meer en meer storing naarmate het model dichter in de buurt komt van andere zenders.
- menging van zendersignalen, waardoor nieuwe frequenties ontstaan (intermodulatie). Als de storing verdwijnt als een zender op een verder verwijderd kanaal wordt uitgezet heb je alle kans, dat de ontvanger op deze intermodulatieprodukten reageert.

In ieder geval hebben de storingen dus (vrijwel) altijd te maken met de kwaliteit van de ontvanger. De slimme software, waarmee ipd- en pcm-ontvangers zijn uitgerust, helpen in deze gevallen om (lichte) storingen weg te houden bij de servo's. Het is dan ook jammer, dat kleine pcm-ontvangers uitsluitend worden gemaakt voor autorijden (40 MHz en slechts 3 kanalen op de stekkerlijst).

De gedragsregels, zoals in Alphen werden toegepast, zullen ongetwijfeld enorm helpen en zijn ook de enige maatregelen, die een organisatie kan nemen. Zorgen, dat je een kwalitatief goede ontvanger gebruikt, levert echter meer resultaat.

Corrien,

Dat is de spijker recht op zijn kop ver in het hout slaan!

Hans Delemarre

Wij hebben uiteraard ook een piloten vak gemaakt, maar er veranderde niets.

Corrien zei:
In ieder geval hebben de storingen dus (vrijwel) altijd te maken met de kwaliteit van de ontvanger.
Dat leek mij ook, maar aangezien ik exact dezelfde ontvangers gebruik, en geen last van storing heb, moeten we het toch in iets anders (of een combinatie van) zoeken lijkt mij.
Vandaar dit topic..

Misschien oudheid van zender?
Dat het zendmodul dan minder krachtig zend....
Kan ook zijn dat dit onzin is maar goed :D

Mvg Xander

De gedragsregels, zoals in Alphen werden toegepast, zullen ongetwijfeld enorm helpen en zijn ook de enige maatregelen, die een organisatie kan nemen. Zorgen, dat je een kwalitatief goede ontvanger gebruikt, levert echter meer resultaat.

Het eerste heb je als organisator in de hand, het tweede niet...

Back