Indoor weetnietwat

Van indoor vliegen ben ik een veel beter vlieger geworden. Buiten was het vaak rol en hoogte en weer was er een bocht. Gas ook vaak eenzelfde stand. Met een shocky binnen vliegen heeft mij geholpen alle vier kanalen tegelijk te kunnen gebruiken. Nu nog werken aan alle onderlinge variaties en ik vlieg geplande figuren.

Eric, mooie verwoording. IK heb veel mensen zien komen en gaan in de indoor, rudder??? nie nodig! tot ze na 10 seconden de muur zagen opdoemen en er pal tegenaan vlogen omdat ze met aileron aan het banken waren.

Stevo

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar was zo aan het denken , als je de rudder servo nu op de ontvanger aansluit op de aileron plaats en omgekeerd . Voor degenen die gewend zijn van buiten te vliegen op aileron is dat dan niet gemakkelijker :confused:

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar was zo aan het denken , als je de rudder servo nu op de ontvanger aansluit op de aileron plaats en omgekeerd . Voor degenen die gewend zijn van buiten te vliegen op aileron is dat dan niet gemakkelijker :confused:

Niet doen...

Als je je servo's gaat wisselen voor indoor moet je steeds weer wennen aan een ander vlieggedrag waneer je van indoor naar outdoor gaat en omgekeerd. Dat wordt een soep met alle gevolgen van dien...

Servo's laten zitten waar ze horen en andere manier van bochten vliegen aanleren.

Op zich is het niet moeilijk... een bocht linksom is links rudder geven en tegelijk rechts aileron om de vleugeltjes vlak te houden, iets meer throttle (eventueel wat elevator up) om geen hoogte te verliezen...
Inverted wordt een bocht linksom: rechts rudder geven en rechts aileron, ietsje meer throttle en eventueel wat elevator down.

- indoor vliegen gaat ook wel met ail-ele, maar je hebt gewoon meer snelheid nodig. Ik heb meerdere GEEBEE's zonder rudder, en die doen het gewoon ook. Maar wel sneller.
- vliegen leren op rudder gaat het makkelijkst als je de ruimte hebt, of een trage kist. Dus: licht bouwen, zwaartepunt goed hebben, en de eerste keren (als er keuze is) een zo groot mogelijke hal. Maar het is lastig als je veel jaren ervaring hebt met ele. In het begin is het echt nadenken. En in nood situaties gaat het (instinctief) wel eens mis.

Servo's omsteken: niet doen, want dan leer je het veel moeilijker (eigen ervaring).

Succes

Maar het is lastig als je veel jaren ervaring hebt met ele. In het begin is het echt nadenken. En in nood situaties gaat het (instinctief) wel eens mis.

De enige manier om dat eruit te krijgen is uren maken op de simulator om de instinctief verkeerde reflex af te leren en de juiste reflex aan te leren ;)

Hoe trager je toestel vliegt, hoe meer tijd je hebt om na te denken in het begin... vanaf een bepaald moment hoef je niet meer na te denken.

Vanavond ga ik maar eens indooren op mijn Phoenix.
Dat scheelt vermoedelijk een hoop CA + kicker :rolleyes:

De enige manier om dat eruit te krijgen is uren maken op de simulator om de instinctief verkeerde reflex af te leren en de juiste reflex aan te leren :wink:

En dan hetzelfde in omgekeerde volgorde in het voorjaar als je weer buiten mag spelen.:p

Groet Rolf (hij denkt altijd goed na voor hij iets stoms zegt)

Heel fijn om ook hier te lezen dat je heel veel leert van indoor vliegen. Zeg ik ook tegen iedereen.
In plaats van minder goed vliegen aan het begin van het buiten seizoen vlieg je na een paar indoor meetings juist duidelijk beter.

zien dat je je ei kwijt raakt op 1 vierkante meter en dat is het.:rolleyes:.

Nou begin maar vast te reageren :p.

Ik kijk altijd al ver van tevoren uit naar indoor. Ik heb dan ook al de eerste indoor meeting erop zitten, en 1 training (morgen de volgende).
Als ik eerlijk ben vind ik het leuker, als ik zou moeten kiezen koos ik voor indoor.
Ik houd ervan om snel figuren achter elkaar te doen, en de allermeest complexe figuren. Een shockflyer is daar zeer goed geschikt voor, aleen heb je veel last van de wind, indoor lost dat op.
Daarnaast vind ik het erg fijn om een plafond en muren te hebben. Optimaal gebruik maken van de ruimte, en een limiet te hebben. En je kunt erg goed zien hoe recht je vliegt, zat herkenningspunten.
Als ik buiten met een shockflyer vlieg doe ik dat ook liever in de buurt van een bomenrij oid, dan heb ik iets om op te richten.
Enige nadeel is de prijs, 3keer per week indoor gaat gewoon niet, dus dan maar naar buiten.

Indoor op de sim doe ik nooit, is super onrealistisch. Ook mijn indoor programma's vlieg ik met een heel erg aangepaste 2m yak54 (realflight 4(.5)) Die vliegt zeer onrealistisch voor een 2m yak54, maar komt in de buurt van een shock.

1 Tip:
Het belangrijkste is dat je model licht is. Hij hoeft niet klein te zijn! licht is veel belangrijker, en dat is makkelijker bij een groot model.

Ik zal in het weekend m'n Embertje maar eens afstoffen, maar als jonge gedreven piloot :cool: kijk ik stiekum naar de opvolger.
Dat zou er eentje moeten zijn die nog steeds makkelijk te vliegen is , maar ook ailerons heeft om te oefenen met alle 4 functies.
En het zou een zelfbouw gevalletje moeten worden van een plannetje wat je zo kan downloaden. Enige tips hier?

Groet Rolf (hij kijkt altijd in de toekomst)

En dan hetzelfde in omgekeerde volgorde in het voorjaar als je weer buiten mag spelen.:p

Nee dus. Je gaat dat nooit meer afleren. Je hebt er iets bij geleerd. De casual vlieger vliegt buiten alleen rol/hoogte, en doet weinig tot niet met rudder. In feite vliegt hij dus op 2 controls (je zult verbaasd zijn hoe weinig die piloten met gas varieren).

Pas als je buiten patronen gaat oefenen (F3A / 3D) ga je meer controls gebruiken.

Indoor wordt je gedwongen alle 4 controls te gaan gebruiken. Zelfs als je een GeeBee met rol/hoogte vliegt moet je duidelijk met gas gaan spelen om goed rond te komen (behalve Nando, die vliegt gewoon vol gas met zijn GeeBee, en dan inverted).

Als je na een actief indoor seizoen weer naar buiten gaat, ga je dat zelfde ook op je andere toestellen doen. Je bent gewoon een beter piloot geworden. Er zijn bij ons op de club wat casual piloten die na een seizoen indoor (10x) knife edge vliegen met hun grote kisten. Dat deden ze vorig jaar echt niet.

Het is heel leerzaam. Dus.

Beetje lawaaiig maar een leuke impressie van E-flite Extra 300 indoor vliegen.
(zet de speakers alvast wat zachter!)

En dit was best wel een klein zaaltje...zoals gezegd leer je hier heel snel te reageren en al je controls te gebruiken. En dat helpt zeker om de buitenmodellen beter te kunnen vliegen...of minder hard te crashen....net hoe je t wil...;) :D

Laatst bewerkt door een moderator:
indoor vliegen lijkt ook erg saai.... maar ik denk wel dat jet boeiender kan maken met modellen als de "flip flop"...
of wanneer je een 4D toestelletje bouwt van depron.... een 4D propje erop knalt... en wat muziek afspeelt....

muziek geeft een extra factor waar je mee kan gaan spelen... rollen, loopings, etc mooi op de maat van de muziek...

ineens in indoorvliegen niet meer zo saai ;)

wat je ook kan doen als een extra uitdaging? streamers of combat's doen...

of tussen de spanten van het plafond door knallen (dieptezicht erg belangrijk!) ;)

om maar te zeggen dat je fun HELEMAAL ZELF maakt! ;)

grtz

Back