Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Daniël, 20 dec 2007.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ja hoor,

    Dat gaat prima, Echter heb ik dit gedaan wegens de vleugelbelasting. Het ziet er lelijk uit, maar dit was puur om even te proberen.
    Evenals de servo in de staart.
     
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Rolroeren uit de vleugel snijden kan makkelijk inderdaad. Maak ze niet te groot! 10 cm lang en 1.5cm diep is groot genoeg. Hoogteroer kan ook prima eruit gesneden worden, even een kwart-rondje uit richtingroer zodat het kan bewegen. De motor achterop zou ik persoonlijk niet doen tenzij je de motoras kunt verlengen naar achterin (even een klein kogellagertje monteren waar de as door draait), anders moet je óf alle electronica erg ver naar voren inbouwen óf een forse accu gebruiken om weer op een correct CoG uit te komen.

    Een klapprop is het meest ideaal voor dit soort toestellen (want anders kun je om de haverklap je prop vervangen) maar voegt wel flink gewicht toe in de neus. En kleine lichte klappropjes bestaan wel maar zijn behoorlijk aan de prijs. De rest van je setup is ruim voldoende :)
     
  3. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    hmm, mij leek het JUIST leuk met pusher...
     
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zet je de motor toch op een pylonnetje :) net als de EZ* heeft. Scheelt ook flink in props ;)
    Zoals gezegd een pusher kan prima, verleng je de as van de motor met zoiets:
    Rigid Shaft Couplers

    Motor onder het CoG, asje verlengen naar achteren, even door een lagertje heen. Dan een propsaver erachter op, wie weet beschermd dat je propjes nog een beetje. Wel de voordelen van een pusher, niet de nadelen (de MPX Xeno heeft een vergelijkbare aandrijving)
     
  5. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    is het klappropje van de miniswift niet wat? kost geen drol;)
     
  6. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Daar wil ik wel wat meer info over. Kun je die los kopen? En zo ja: waar dan?
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Helaas niet op voorraad, even bestellen zodra ze er zijn. Dank je :)
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ik vlieg al mijn Foxje met een motor op een pylonnetje. Nooit meer gebroken props, of schade aan je motor. Zweven doet ie voor geen meter meer..
    Moet zeggen dat het heerlijk vliegt, een motortje in het neusje..wel fragiel..
    Je kunt de roloertjes best uit het schuim snijden, alleen word de vleugelbelasting wat hoger. En da's nou nét wat je niet wilt..
    Een lichter setupje is natuurlijk een optie, alleen kan het zijn dat je wat inlevert..Tja, alles heeft z'n voordeel en nadeel..
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Om de motorbelasting te verlagen ga ik - als ik weer thuis ben van vakantie, had het beter mee kunnen nemen - dit doen met een Foxje..

    RC Groups - View Single Post - Multiplex Fox

    Ziet er goed uit, makkelijk te doen met wat stukjes balsa en tijd. Zeker zweven zal de Fox er een stuk beter door!
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ah da's al oud!
    Leuk, zo'n houten middenstuk, alleen daar vlieg je geen fox voor..
    gewoon even 2 vleugeltjes aan elkaar en je bent klaar. Werkt prima!

    Rolroertjes had ik verlengt, alleen was dat ná de foto. Zweven doet hij beter, maar alsnog vind ik het niks..
    [​IMG]

    En mijn een van mijn eerste foxjes
    [​IMG]

    En volgens mij de gene die ik hier nog steeds gebruik..
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2010
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Remy,

    Ziet er inderdaad net zo goed uit als verlengen met balsa (en misschien wel beter omdat de kleur exact hetzelfde is) maar het grote nadeel is natuurlijk wél dat je er een extra Fox vleugel voor nodig hebt. Natuurlijk weet ik dat de Fox nooit een thermiekzwever zal worden (in ieder geval niet zolang je 'm motoriseert, mijn werpfox heeft al eens in een klein belletje gezeten en dat met originele vleugel) maar langer doorzweven zal het natuurlijk wel :)

    Is dat een vijfgrams motortje dat je erop hebt zitten? Enig idee hoeveel A die trekt bij volle belasting? Ik had ook een 5-grams UH motor erop op dezelfde manier als jij maar die trok een schrikbarende 6A met een 4x2,5 propje. Nu zit er een 9-grams motor op met een 6x3 klapprop (na twee 5x4 propjes gebroken te hebben) en deze zit maar op 2,8A. Dubbele vliegtijden dus!

    Ach, de Fox is en blijft een funflyer, die van mij zit nu rond de 60km/uur en dat is meer dan genoeg op een voetbalveld omgeven met bomen ;)
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    nah,

    Alsnog moet je het foxje blijven vliegen met gas. Dit kan ook komen door het motor pylonnetje wat ik er bovenop heb zitten.
    Om een of andere rede wil het gewoon niet lekker.
    Ik vind dat de Playmobil plane veel prettiger vliegt.

    nee het is een 18-11 9 grams motortje. Heeft zo'n 140 gram trust op een 2s ( zeggen ze), en gebruik hem i.c.m. met een 6a Turnigy Plush regelaar. Het zal zo'n 4a trekken met een 5x3 propje.
    Prima motortje voor deze doeleinden. Op een 3s accutje gata je foxje verticaal:).
     
  14. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Ik had mijn fox altijd zonder motor. Zwaartepunt lag wel goed, maar het was (door correcties) een vliegende steen. Opgooien met discusworp, dan was de helft van de hoogte al verloren om 'm puur horizontaal te kunnen krijgen :s.
    Ga nu toch maar mijn BL motortje erop maken =D!
     
  15. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Allemaal.

    Zouden elevons ook werken??
    De hele roeren dus??
    Of alleen Gas, hoogte en richting moet toch ook gaan?

    Is dit niet iets voor in een nieuw draadje??
    Deze Playmobil kon wel eens "groot"worden.
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Alles wat werkt bij de Fox werkt zeker ook bij dit toestel. Het ding heeft alleen nog even een naam nodig ;)

    Lijkt me zelfs iets stabieler te vliegen als de Fox!
     
  17. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Ik heb vandaag met motor getest en gevlogen. Na een paar crashes kwam de motor los. Hoe kan ik deze outrunner goed vastmaken? En met zo'n brushless motortje heeft de kleinste roerbeweging al een enorme impact!
     
  18. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Er staat iets van Team Extreme op de doos.
    De"Playmobil Extreme"??? Is dat iets??

    Ik zelf zat te kijken naar 3,2 grams servo's en een 5 grams outrunnertje in de neus.
    Pylon bekijk ik nog maar dan moet er wel wat stroomlijn is om de overbodige weerstand te voorkomen. Max 10 A regelaartje van 6 gr.(zag geen kleinere bij RC Tech.) en een 5 a 6 grams ontvangertje. De accu bepaalt dan het zwaartepunt en dat bepaald weer hoe zwaar de accu mag zijn.
    Nou eens bekijken waar ik de servo's verstop. In de vleugel zal wel niet lukken.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  19. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Ik heb hem ook gekocht en heb foto's gemaakt van de door, de inhoud etc. op de weegschaal en zo. Ben alleen ff kwijt hoe ik die foto's van mijn computer op het forum krijg. Als ik dat weet wil ik evt. wel een draadje starten.
    Maar die foto's hé, die foto's.
     
  20. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    doen !!! starten dat draadje.
    Ik twijfel nog steeds of ik hem wel zou kopen. Ik heb net een x-plane van silverlit gekocht om te verbouwen. is ook leuk.......
     

Deel Deze Pagina