Indrukwekkende elektrische driewieler: Aptera

Altijd als ik op de terugweg van vakantie na Luik de grensovergang passeer, zie je mij met een grijns van oor tot oor achter het stuur zitten.

We hebben het eigenlijk best aardig voor elkaar in Nederland.

Belgie niet niet veralgemenen met wat je in Wallinie ziet, en wallonie niet met wat je in Luik ziet. Want dat is z'n beetje de schandvlek van Belgie.

TM

chevrolet (de echte dan en niet die koreanen meuk), komt ook met een half elektrische auto uit die 60 km op de accu's kan, ruim voldoende voor mij, laat de overheid maar uitvinden dat de stroom belast moet worden, er is geen kleur aan te geven zoals bij diesel, schroeven ze gewoon de wegenbelasting voor dat soort auto's weer omhoog, mileu komt op plek 2

Gisteren was er nog item op tv over de electrische auto.

Verschillende constructeurs hebben de focus op productie. Dat is goed.
Maar helaas ook de marketing directeurs vrees ik.
Zo vertelde een woordvoerder van Renault-nissan, dat de gebruiker de batterijen gaat "moeten" huren. Hij argumenteerde dat ze zo de garantie hadden de gebruikte batterijen gerecicleerd zouden worden.

Bijkomend stel ik me dan de vraag hé, wat gaat dat kosten.

Anderzijds als je dat niet doet kom je voor de volgende kwestie. Je auto rijdt bv 500km op een lading. Maar enkele jaren woonwerk verkeer later zit je met batterijen waar je mss maar 200km mee rijd. Voor sommige is dat mss niet genoeg?
Of gaat er een heel uitwisselings programma worden opgezet voor mensen die wel toekomen met een batterij van 100Km/dag (dat zullen er ook wel veel zijn).

wij zijn er nog niet, maar 't gaat de goeie richting uit.

TM

Het wordt zo langzamerhand vrij goed mogelijk om zelf je electrische auto te bouwen, als je de lat niet te hoog legt.

Recept: 1 oud 'klein' autootje, met een zo laag mogelijk eigengewicht. Een Eend zou zich hier bv. uitstekend voor lenen. Voeg daar 4 brushless motoren uit toe (denk hacker A100), zet die in de naven van de wielen met een vertraging, lading zippy lipo's in de kofferbak en gaaaaaan.

Het probleem is ook al lang niet meer de productie. Het probleem is inderdaad de olie.

Nog even afgezien van het feit dat een elektrische aandrijving op zich NIET de oplossing voor het probleem is, zolang deze elektriciteit met niet-duurzame bronnen wordt opgewekt.

Een feit dat door vrijwel alle nieuwsbulletins volledig genegeerd word.

Als je je bedenkt dat de lading in de lipo's voor een overgroot deel met steenkool en kernenergie wordt opgewekt, kleurt het groene embleem al snel weer zwart.

Het wordt zo langzamerhand vrij goed mogelijk om zelf je electrische auto te bouwen, als je de lat niet te hoog legt.

Recept: 1 oud 'klein' autootje, met een zo laag mogelijk eigengewicht. Een Eend zou zich hier bv. uitstekend voor lenen. Voeg daar 4 brushless motoren uit toe (denk hacker A100), zet die in de naven van de wielen met een vertraging, lading zippy lipo's in de kofferbak en gaaaaaan.
Enig idee wat het minimale toerental is van een sensorloze borstelloze gelijkstroommotor? (die we in de modelbouw gebruiken)
Dat zal niet gaan werken, je hebt echt de hall-sensoren nodig, die de RC auto's ook vaak gebruiken.
Een E-motor als naafmotor zal wel fors omgebouwd moeten worden. Denk alleen maar aan vuil/spatwater en lagering.

Nog even afgezien van het feit dat een elektrische aandrijving op zich NIET de oplossing voor het probleem is, zolang deze elektriciteit met niet-duurzame bronnen wordt opgewekt.
Het verschil zit vooral in dat een elektrische auto veel efficiënter is. Alleen het remmen al kan door de motoren als generator te gebruiken. En je hebt veel minder wrijving, omdat je minder draaiende onderdelen hebt.
Bovendien kan een energiecentrale vele male efficiënter produceren dan een klein motortje in de auto. Denk alleen maar aan warmteontwikkeling. Bij een auto gaat al die energie verloren, bij een centrale kan er nog stadsverwarming mee geholpen worden.

Alles bij elkaar opgeteld, scheelt het veel energie. En dat is waar het om gaat.

Op youtube vindt je ook veel filmpjes van conversie naar electro. Eentje van een porche
914. Klein licht, met "standing".

TM

Dit is een hardnekkige fabel. Wat je zegt is gewoon niet waar.

Althans, het hangt er vanaf voor welk probleem jij een oplossing zoekt. Voor de 'energiecrisis' is het geen oplossing inderdaad, op is op, en dan kun je er dus ook geen electriciteit meer mee maken.

Voor vervuiling is het echter wel degelijk een oplossing, omdat je de vervuiling centraliseert en dus het 'opruimen' van de vervuiling mogelijk maakt en beter controleerbaar.

Het is makkelijker om 1 uitlaatpijp van een electriciteitsfabrik continu te zuiveren, dan miljoenen uitlaatpijpen van auto's die mogelijk slecht onderhouden zijn. Om nog maar te zwijgen over de vervuiling die ontstaat louter door de distributie van brandstof, die zou je in 1 klap ook kwijt zijn. Of over lekkage bij een pomp, botsingen met brandstofvrachtwagens, brandstoftankers, enzovoort.

Het fabeltje dat het niet schoner zou zijn omdat je nog steeds de energie 'vuil opwekt' is typisch een voorbeeld van een verhaal wat door de brandstoflobby de wereld ingeholpen wordt. Als morgen alle auto's op electriciteit zouden rijden, zou dat een ENORME winst zijn voor het millieu. Punt.

Let wel: het gaat dan dus niet om energiebesparing, maar om vermindering van vervuiling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Enig idee wat het minimale toerental is van een sensorloze borstelloze gelijkstroommotor? (die we in de modelbouw gebruiken)

Ja hoor.. 0,00000000001 toereren per uur. Met de juiste vertraging.

Dat zal niet gaan werken, je hebt echt de hall-sensoren nodig, die de RC
auto's ook vaak gebruiken.

Nee hoor. Die heb je niet nodig, ze maken het alleen makkelijker.

Een E-motor als naafmotor zal wel fors omgebouwd moeten worden. Denk alleen maar aan vuil/spatwater en lagering.

Wederom iet waar.. een simpele behuizig volstaat.

Geef mij een oude eend, de motoren, regelaars en een ontvanger, plus wat restkapitaal voor het bouwen, en ik maak het voor je hoor.

Los daarvan.. wat je noemt zijn allemaal vrij eenvoudig overkoombare problemen. Problemen die elke autofabrikant probleemloos zou kunnen oplossen.. alleen willen ze dat (nog) niet.

Een sensorloze motor heeft een minimaal toerental. Door er een vertraging achter te zetten veranderd niks aan het motortoerental. Dus die 0,01pRPM die jij schrijft is dus gewoon niet waar. :p
Door een enorme vertraging toe te passen kan je weer niet een hoog toerental halen. Kortom, of je nu wel of niet een vertraging toepast, je motor zal langzaam draaiend ook controleerbaar moeten zijn. Een motor met sensors is daar veel beter in, omdat je dan niet de minimale inductiespanning uit de motor nodig hebt.

En over de lagering en de behuizing van de motor... Waar praten we eigenlijk ook over... Waarom ga ik hier nog op in?
Als jij denkt dat de standaard lagering voldoende is, dan heeft een discussie daarover niet veel zin denk ik zo...
Maar we gaan nu echt teveel in op details, zo trekken we het hele topic uit verband.

Zou die Aptera mijn caravan kunnen trekken?:p
Enne... zouden er dakdragers op kunnen zodat mijn deltavlieger mee kan?

Een sensorloze motor heeft een minimaal toerental. Door er een vertraging achter te zetten veranderd niks aan het motortoerental.
Het motortoerental is dan ook volslagen niet relevant. Het gaat om het toerental wat op de wielen wordt overgebracht. Met een vrijloop kun je de auto stil laten staan.

Qua lagering enzo.. ja vast dat er wat extra werk verzet moet worden, maar dat valt allemaal wel te overzien.

Mijn punt was meer dat het tegewoordig voor een vermogende hobbyist met de wil daartoe, prima mogelijk is om met onze modelmotoren bv. een eend te electrificeren. Niets meer en niets minder. Dat daar wat hobbels overwonnen zullen moeten worden, begrijp ik, maar het ging even om het idee dat het ontwikkelen van een electroauto al lang niet zo complex meer is als fabrikanten ons willen doen geloven. Als een hobbyist het al kan, dan kan een fabrikant het makkelijk. Als 'men' echt gewild had, waren er al veeeeel meer electrische auto's op de markt geweest.

Waarom moeilijk doen als het ook een heel stuk makkelijker kan.

Buitenlopers maken van de velgen en hup 4 motoren zijn dan mogelijk. Kracht en snelheid is dan ook meer dan voldoende. Voor een consumenten auto is een snelheid van maximaal 130 Kmh meer dan voldoende.

Hier mijn probeersel als model met aleen maar 2 wiel aandrijving en normale vliegtuig regelaars. Auto is razend snel......eigenlijk te snel, maar dat kan dan ook best kloppen als je ineens heel veel gewicht kwijt bent.

Foto-SBLW3BRI.jpg

Foto-NDJ48AYN.jpg

Foto-CQJCKVD8.jpg

Als je dit met een kleine personenauto zou doen weet ik vrijwel zeker dat je op een normale manier met het verkeer mee kan komen. Als accu dan een leuke set lipo's of andere nieuwe accu's in de motorruimte en rijden maar. Natuurlijk de lader ook in de auto inbouwen, scheelt als je ergens een tussenstop moet maken, kun je gelijk effe bijladen.

Back