Info gezocht over de Glastron Carlson CV23HT

Robbie TPC

Forum veteraan
Ben me een beetje aan het oriënteren om een nieuwe boot te maken, en mijn oog is gevallen op de Glastron Carlson CV23HT bouwjaar 1978. Deze boot word gebruikt in de 007 film 'Moonraker' met Sir Roger Moore als James Bond.
Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat Glastron Carlson 300 boten op de markt heeft gebracht van het type CV23.
Voor de film heeft Glastron Carlson 3 boten geleverd van het zelfde type die gemodificeerd zijn met een dak, de HT staat voor Hard Top.

Tot nu toe heb ik één afmeting gevonden, de lengte van de boot is 23 foot oftewel 760 cm lang.
Als ik schaal 1/6 aanhoud dan zou het model 126 cm lang worden, das best een flinke dame, bijna een halve meter langer dan de Q-Boat.

Dit is de boot in de film,

007mrsc2.jpg

007mrsc1.jpg

007mrsc.jpg

Mocht iemand informatie hebben over dit type speedboot gooi het aub in de groep, of stuur een PB als het om gevoelige info gaat :-)

Misschien wel, eerst maar even kijken of er genoeg info over de boot te vinden is anders gaat dit model niet door.

De boten van Live And Let Die daar is een website van, maar mss dat ze meer info voor je hebben, het zou kunnen.

Dank voor de tip en linkjes :thumbsup:
Alleen het linkje in post#2 werkt bij mij niet lekker, kan zijn omdat ik op Firefox draai, misschien dat de site beter loopt op Explorer.

Tot nu toe heb ik nog maar weinig info op internet gevonden over deze boot, snap het niet, je zou zeggen als er 300 gemaakt zijn dat daar nog genoeg over terug te vinden is.
Ik weet dat de laatst overgebleven full scale boot die gebruikt is tijdens de opnames in het bezit is van de Ian Fleming Foundation in de US. Daar heb ik inmiddels contacten maar ik wil de info niet laten afhangen van één bron.

Voor de film is er één schaalmodel gemaakt van de boot (en delta), het model is gemaakt door Derek Meddings de Special Effects Supervisor van de film.
Hier een plaatje van Meddings en een aantal modelllen die hij gemaakt heeft voor verschillende Bond films, waaronder dus de Glastron Carlson.
De boot naast Meddings is volgens mij schaal 1/4, waar deze boot zich vandaag de dag bevind is mij nog niet duidelijk.

derek_meddings2.jpg

Ha de heli komt uit de scene met de wetenschappers die steenrijk de onderwaterwereld van Stromberg verlieten? We weten wat toen gebeurde maar de foto is recent dat is goed nieuws.

Ha de heli komt uit de scene met de wetenschappers die steenrijk de onderwaterwereld van Stromberg verlieten? We weten wat toen gebeurde maar de foto is recent dat is goed nieuws.

De heli is inderdaad gebruikt in 'The Spy Who Loved Me', alleen de foto is niet zo recent, Derek Meddings is in 1995 overleden. (op slechts 64 jarige leeftijd)

@kuperes, klopt het is For Your Eyes Only waar je op doelt, de pre-credit sequence om precies te zijn. De credits geven duidelijkheid of hij heeft meegewerkt aan de film.

hallo

en bij Glastron 2011
zelf info vragen
ze hebben meer dan 26 boten geleverd om die film te maken

mischien krijg je van hun wel de plannen en/of tekeningen
na wat foto's van je Q boat zullen ze zeker wat meer fexible zijn met het geven van info

gr raf

Dank voor de tip Raf, ik ga contact opnemen met Glastron.
Hoop dat ze wat vrijgeviger zijn met het verstrekken van info over hun boot dan Riddle Marine (de leverancier van het basismodel voor de Q-Boat), Riddle Marine heeft niet de moeite gedaan om te reageren op mijn mail.
Misschien dat een aantal foto's en filmpjes van de 1/6 Q-Boat Glastron overtuigen om informatie te geven over de CV23HT :yes:

hallo robbie

ik zal eens bij bernico horen
die maken ook rompen en dergelijke ùischien hebben hun connecties bij Glastron

gr raf

We wachten rustig af, nee hebben we ja kunnen we krijgen ;-)
Sommige mensen zijn niet zo snel met reageren op mails, in het geval van de Q-boat kreeg ik pas na drie maanden respons op een mail.

Op Youtube is vrijwel niets te vinden over de CV23HT, wel een aantal boten van het type CV23 maar de schieten als een raket langs de camera.
Hier de scene met de CV23HT in 'Moonraker': MHXi3W57FVc[/media] - Amazon River Boat Chase

Laatst bewerkt door een moderator:
Back