Info gezocht: Welke kwalitatief goede 1:10 2WD buggy/ofroad elektro auto in bouwkit?

wat is dat nu voor een benaming 'soepeler'

de asso kan competitiever zijn ja, maar dan moet je competites rijden op topniveau. De losi is volgens mij slijtvaster en beter qua materialen en vooral schokbrekers.

Sorry,
Maar ik vind op het parcour waar ik rij dat hij soepeler rijd.
Ik heb al gezegd dat is mijn mening. (dit mag toch he)
Ik heb ook nooit beweerd dat een asso slecht is he.
Ik denk ook dat iedereen een beetje zijn voorkeur geeft aan zijn merk.
Iemand met een asso gaat daar goed over praten, iemand met een losi gaat daar goed over praten.

Bedankt voor alle reacties!
De beslissing is gevallen : Het wordt een Losi XXX-T CR in bouwkit (LOSK0077), met losse gear diff/transmission case/screw set van de Losi Desert Truck, en waarschijnlijk losse voorgespoten body (de meegeleverde doorschijnende body reserveer ik dan voor een latere DIY brushsessie).

Ik kan de Losi XXX-T kit (duur en zéér dichtbij) kopen voor 340€ bij MCM Racing maar ben feitelijk op zoek naar een goedkope(re) internetwinkel in de EU (US is ook goedkoop maar ik wil geen douanetaksen/invoerkosten/BTW riskeren).
Enige voorstellen?

Ik heb tot nu toe enkel een Futaba T3-PM 40MHz 3-kanaals pistoolzender/ontvanger en een Hitec HS-645MG stuurservo.
Mijn allereerste LiPo accu (ZIPPY-H 2500mAh 2S1P 30-40C) is onderweg van bij Hobbycity (ik ben tevens hiervoor op zoek naar een goede 2-5 of 2-6 LiPo balancer/equalizer met dito adapter voor aansluiting op mijn ALC-8500 lader).
Is de Graupner LiPo Balancer 5 plus wat? Of zijn er betere balancers te vinden? (is toch maar een eenmalige aankoop)

Mijn allergrootste twijfel ligt in de keuze van een geschikte brushless motor en de bijpassende pinion gear/brushless ESC, zonder hiervoor 100-en Euro's te moeten uitgeven.
ik zie echt de bomen door het bos niet meer tussen de vele mogelijke/aangeboden BL motors en ESC's...
Mijn vereisten zijn een goede acceleratie en goede topsnelheid (dus geen competitiemachien die wheelies kan doen).
Om toch ergens te beginnen ga ik (heb ik toch nog liggen) een brushed Graupner Speed 500 Race motor en Robbe Rookie WP 25A ESC inbouwen, kan ik dan toch al wat rondtoeren.

Laatste vraagje: Is schokbrekerolie, gear smeervet/olie, diff smering en bandenlijm inbegrepen in de kit of moet dit allemaal nog apart aangeschaft worden?

hmm, wij rijden hier met 7 Academy GV2's en dacht dat daar ook een truck versie van was, weet niet zeker.... de buggy uitvoering doet het harstikke goed iig. sterk en goede ligging, schokdempers zijn ok.

jammer dat je die niet vernoemt......of zijn daar redenen voor?

groet patrick

hmm, wij rijden hier met 7 Academy GV2's en dacht dat daar ook een truck versie van was, weet niet zeker....
jammer dat je die niet vernoemt......of zijn daar redenen voor?
Ik ken dit merk/model totaal niet (ben noob in cars) dus heb ik simpelweg gekozen voor een gangbaarder/bekender merk na veel lezen/zoeken op internet.

Wat betreft het vinden van een niet te dure Losi Team XXX-T CR bouwkit schijn ik niet veel geluk te hebben...
Ofwel superduur bij MCMracing.com (340€) in BE, ofwel héél goedkoop via Ebay in de US (183€ + 35$ verzendkosten).

Ebay US is een loterij, met een beetje geluk heb je hem zonder bijkomende kosten binnen.
Met wat minder geluk mag je nog invoerkosten, taksen en 21% BTW op het totale bedrag bijbetalen.
Modelsport UK heeft heel mooie prijzen maar echter geen Losi XXX-T CR.

Kent iemand een plaats waar je de Losi XXX-T CR (LOSK0077) bouwkit aan een schappelijke prijs kan vinden?

Vermits ik zichtbaar geen Losi XXX-T CR bouwkit aan een schappelijke prijs in de EU kan vinden, en de dollarkoers weer aan het stijgen is (dezelfde kits op Ebay zijn in 2 weken tijd van 183€ naar 199€ gestegen bij dezelfde dollarprijs!) ga ik noodgedwongen betere tijden afwachten...:(

Ik heb dus wat onderdelen bij Kyosho.de besteld (en ontvangen) om de versleten onderdelen in mijn Ultimate ST te vervangen (o.a. RS-46 transmission casing en OT-5 aandrijfhulzen).
Ook heb ik (op aanraden van de MCMracing verkoper) een Orion Method 21T brushed/ball beared motortje aangekocht ter vervanging van de standaard 540 motor. Lager dan 21T was dubieus wegens beperkingen van mijn Robbe Rookie WP 25A ESC.

Motor, ESC en accu's blijven handwarm tijdens gebruik, en ik moet eerlijk toegeven dat de prestaties van de Kyosho ST een stuk omhooggegaan zijn! (top speed/acceleraties zijn geschat 50-70% hoger).

Een vriend van mijn jongste zoon (25) heeft een 1:8 Losi 8ight buggy met Losi conversiekit naar EP en Losi Xcelorin BL motor/ESC combo.
Nou, dat is helemaal iets anders dan een 1:10 XXX-T kwa opbouw,materialen en afwerking!
Nog niet gesproken van de rijprestaties!

Ik zie dat een volledige EP 8ight bouwkit (LOSK0800E) met EP conversiekit, motor/ESC combo en aangepaste body zo'n 560€ kost, enkel LiPo en stuurservo zijn niet inbegrepen.
Nu begin ik toch echt te twijfelen of ik niet beter een 8ight zou aankopen i.p.v. de XXX-T.
Initiëel kostenplaatje ligt wel een stukje hoger dan voor een XXX-T.

Even mijn spaarcentjes checken...;)

Snap ik het nog?!?!?! 16 Euro erbij voor een wisselende dollarkoers is te veel, 377 Euro erbij voor een Eight is bespreekbaar...

Een Lipo voor een 1:8 kost volop veel geld (+/- 190 dollar per pack).

Qua opbouw is het inderdaad iets anders, qua materiaal en afwerking is het vergelijkbaar met de XXX-T CR.

Voordeel van de Eight is dat hij 4WD heeft en dat rijd makkelijker.

Ik zou je niet afraden om een Eight te kopen, begrijp me niet verkeerd. Ik kan alleen je gedachtes niet helemaal volgen.

groetjes,
Michael Somerwil

Snap het zelf niet meer! ;)

Serieus nu:
Die 16€ was maar om aan te tonen dat de dollarkoers weer aan 't stijgen is.
Wat mij het meeste tegensteekt is de zéér waarschijnlijk bijkomende kosten bij invoer uit de US (ik denk niet dat zo'n groot pakket van deze waarde ongemerkt voorbij de douane komt): 35€ verzendkosten, inklaringskosten en 21% BTW op het totaalbedrag.
Aankoop in de US wordt dan veel minder interessant (geschat 295-300€ in totaal voor een XXX-T van oorspronkelijk 200€).
De XXX-T kit kost in België 340€ zonder motor/ESC combo. Trek daar een 150€ voor uit en je zit al boven de 500€.

De Losi 8ight in EP versie (samengesteld door MCM Racing) houdt in:
- Losi standaard 8ight bouwkit waarvan alle nitro-specifieke onderdelen verwijderd zijn (normale prijs van de kit 450€).
- Losi 8ight EP conversiekit (85€).
- Losi Xcelorin BL motor/ESC combo (1300/1700/2100KV naar keuze) (329€).
Dit voor een totaalprijs van 560€.
Dan is mijn besluit snel genomen...

Het is een feit dat Losi 4S of 5S 5000mAh LiPo's bijna hun gewicht in goud kosten zijn maar HC Zippy Flightmax 5000mAh LiPo's zijn ook goed genoeg voor mij (en dat voor een fractie van de Losi-prijs).

MVG,
Chris

Update:
Ik heb dan toch maar de Losi 8ight brushless besteld bij MCM Racing voor 560€.
De 8ight nitro buggy kit is momenteel niet in voorraad maar zou volgende week moeten binnenkomen, de andere EP onderdelen (conversiekit, BL motor/ESC combo) zijn er wel.
Ik heb een weekje verlof dus ik hoop echt dat ie op tijd binnenkomt om rustig met de montage te kunnen beginnen.

Alhoewel, mijn jongste zoon (25) zit in Zwitserland en heeft zijn autosleutels verloren (moest vandaag naar België terugreizen). 't Ziet er naar uit dat ik vandaag en volgende dagen nog 1600km heen en weer mag rijden om de reservesleutels van zijn wagen te gaan brengen...:confused:

Ben nu aan 't uitkijken naar een geschikte steering servo (ACE DS1015?) en waarschijnlijk (voorlopige) 4S/25C/5000mAh Zippy LiPo's.
De Zippy's zijn dan wel geen echte (hardcased) car LiPo's maar daar valt wel een mouw aan te passen met wat knutselwerk...

In ieder geval, bedankt aan iedereen die gereageerd heeft in dit topic!

Heb dus wel degelijk in twee dagen heen en weer naar Zwitserland moeten rijden (1600km helemaal alleen in de wagen) om de reservesleutels van mijn zoon's auto te gaan brengen...
Zondag vertrokken om 13u, aangekomen rond 21u, en maandag vertrokken om 12u om weer thuis te komen rond 21u (met een sneeuwstorm in de Belgische Ardennen waar ik de schrik van mijn leven beleefd heb). :confused:

De bestelde Losi 8ight kit is spijtig genoeg nog steeds niet voorradig bij MCM en mijn weekje verlof is bijna om...

Ik zit nu te twijfelen tussen volgende stuurservo's:
- ACE DS-1015
- Savöx SC-1256TG
- Hitec HS-5745MG

Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?

ace en savox zijn prima, laat die Hitec aub liggen (teveel ellende over gelezen/meegemaakt).

oh ja, voor die sleutels bestaat er internationale expresspost, binnen een dag of twee sleutels op de plek van bestemming, uit de tijdslijn die je beschrijft had dat nogal makkelijk gekund ;-) had jij ondertussen naar een andere winkel kunnen rijden om daar de losi op te halen....

Laatst bewerkt:
ace en savox zijn prima, laat die Hitec aub liggen (teveel ellende over gelezen/meegemaakt).
Ik gebruik wel kleine HS-81 Hitec servo's in mijn zwevertjes en een HS645MG roerservo in mijn zeesleper maar ik heb geen ervaring met de Hitec 'bigscale' servo's.
De Savöx 1256 is niet meer leverbaar vòòr begin maart dus zal het denk ik een ACE DS-1015 worden.

oh ja, voor die sleutels bestaat er internationale expresspost, binnen een dag of twee sleutels op de plek van bestemming, uit de tijdslijn die je beschrijft had dat nogal makkelijk gekund ;-) had jij ondertussen naar een andere winkel kunnen rijden om daar de losi op te halen....
Tja, mijn zoon moést maandagochtend werken (kon géén dag verlof meer bijkrijgen).
De autosleutels zijn zaterdagavond verloren in een half meter dikke sneeuw over een mogelijke afstand van 40-50 meter.
Zoektocht met schoppen/zaklampen zaterdagavond tot 1:00 's nachts, en gedurende 3 uur zondagmorgen heeft niets opgeleverd.
Na mijn aankomst ter plaatse zondagavond zijn we samen snel iets gaan eten in een plaatselijk restootje en is mijn zoon rond 23:30u vertrokken naar België (hij is daar rond 8:00u 's morgens toegekomen om nog direct te vertrekken naar zijn werk).
Na enige voorafgaandelijke opzoeking kwam een expresscourierdienst (ten vroegste maandagavond) op 400 tot 600€ (is dus feitelijk een chauffeur die de sleutels persoonlijk komt brengen).
Mij heeft het ca. 200€ gekost (brandstof, péage in Frankrijk, Zwitserse autosnelwegvignette, en een aantal koffies onderweg inbegrepen).

Die zoon verdient billekoek
Gezien de carrure en grootte van mijn zoon zou het wel eens de vader kunnen zijn die billenkoek krijgt...;)

de ace is een prima keus hoor, heb ze in mijn buggy en truggy zitten op gas en stuur en doen het perfect.

De exprespost is dan wel heel duur idd, dan beter zelf een dagje ploegen in de sneeuw ;-). Succes met bouw straks, we zien de foto's wel neem ik aan.

En voor het geval je samen met mensen zou gaan rijden die van 1/8 nitro komen:
NEEN, elke jump in een circuit dient niet om zo ver mogelijk te springen,
NEEN, met een electromotor moet je niet in schokjes gas geven,
Kwestie van hun gewoontes van de nitro niet over te nemen :)

De Losi 8ight kit is gemonteerd (heeft mij in totaal een weekend en een paar namiddagen/avonden aan tijd gekost).
Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de bouwkwaliteit (al had ik graag nog wat meer aluminium gezien ;)).
Ik heb wel een paar uren tijd verloren bij de montage van de hubs van de voortrein. Er was naar mijn zin iets teveel wrijving op de steering en het was niet evident om uit te zoeken waar het exact wreef/haperde. Met een paar diamantvijltjes en wat geduld is nu alles opgelost.

Ook nog een paar twijfels tijdens de montage waar het onnodige onderdelen van de nitroversie vs de benodigde onderdelen voor de brushless versie betrof (de BL conversie onderdelen zitten in aparte zakjes).

In tegenstelling tot de bewering van de MCM-verkoper (1300KV motor/ESC) werd het 1700KV Xcelorin motor/ESC combo bijgeleverd.
Het configureren van de meest geschikte instellingen van de Xcelorin ESC (via USB op PC) heeft ook de nodige tijd gekost (rem/acceleratiecurves, max remkracht, vrijloop e.d.), een lineaire acceleratiecurve maakt de 8ight gewoon bijna onbestuurbaar met deze 1.5kW motor (en ik test actueel nog maar met een 3S 3300mAh packje i.p.v. het aangewezen 4S of 5S 5000mAh pack...).

Na afregelen van toe, camber en shocks was het tijd voor het inlopen van de drie gear diffs. Hiervoor moeten telkens 2 wielen meermaals gedurende 30sec geblokkeerd worden (in mijn geval tegen de vloer) terwijl er zo'n klein halfgas gegeven wordt zodat enkel de vrije wielen draaien.
Effe niet opgelet, tot ik wat blauwe rook zag opstijgen: de geblokkeerde wielen waren beginnen slippen en één wiel heeft een 'mooie' grote en diepe brandplek in de vinylbekleding van de zitkamer gebrand...:shock:

de ace is een prima keus hoor, heb ze in mijn buggy en truggy zitten op gas en stuur en doen het perfect.

De exprespost is dan wel heel duur idd, dan beter zelf een dagje ploegen in de sneeuw ;-). Succes met bouw straks, we zien de foto's wel neem ik aan.
Ik heb inderdaad ook een ACE DS-1015 als steeringservo geïnstalleerd. Zéér snelle en krachtige servo, alleen is hij een paar mm hoger dan de max voorziene hoogte voor de servo in de 8ight.
Naast de in de 8ight kit meegeleverde servospacer heb ik dan maar de met de servo meegeleverde rubberen adapters mee gemonteerd. Servo past nu perfect maar ik heb de totaaluitslag van de steeringservo moeten beperken tot 75% in beide richtingen om 'binding' te voorkomen (draaicirkel blijft nog méér dan klein genoeg).

Ik heb de 8ight pas zondagavond +/-afgeregeld/getest dus nog geen tijd gehad voor foto's.
Ik ben nu op zoek naar iemand die mijn 8ight body van een mooi gepersonaliseerd airbrushed kleedje kan voorzien.
En voor het geval je samen met mensen zou gaan rijden die van 1/8 nitro komen:
NEEN, elke jump in een circuit dient niet om zo ver mogelijk te springen,
NEEN, met een electromotor moet je niet in schokjes gas geven,
Kwestie van hun gewoontes van de nitro niet over te nemen :)
Geen probleem, ik rijd altijd alleen en heb (nog) geen gewoontes met RC-cars (behalve dat ik ziek wordt als er een krasje op komt).
Dus van springen zal er zeker niet veel in huis komen...
Wat betreft schokkerig rijden, daar heb ik een hekel aan.
Zowel in mijn wagen (136PK) als met mijn Harley motorfiets (+-80PK) probeer ik zo soepel mogelijk te rijden, èn toch maximaal te profiteren van het beschikbare vermogen/koppel.

Update

Updeetje:
We zijn ondertussen meer dan een maand verder, en de UH 4S/5000mAh Zippy LiPo's zijn nog steeds niet in voorraad! :(

Tot nu toe heb ik met de Losi 8ight enkel 5 minuten-ritjes op asfalt in de straat gemaakt met 2x 2S1P 2500mAh LiPo's in serie (oorspronkelijk aangekocht voor mijn Easystar zwever).
Met 4S en Xcelorin 1700KV BL motor is het gedrag nagenoeg perfect, de voorkant komt een paar cm omhoog bij volle acceleratie (en de 4m brede straat wordt opeens erg smal!).
Bij 5S (2S + 3S in serie) worden bijna alle acceleraties pure wheelies (met nochtans exponentiële instelling op het gas van mijn T3PM zender), een vriend van mijn zoon heeft ondertussen met 5S al een paar mm van zijn 8ight's achterspoiler afgesleten...

De ideale afstelling van de regelaar (acceleratie/remcurves via PC software) en de zenderinstellingen heeft ook enige uurtjes in beslag genomen, voornamelijk omdat ik de regelaar met pauze/achteruit-optie heb ingesteld.
Zonder achteruit remt de 8ight veel beter (tot wielblokkeren toe), mèt achteruit schijnt de remkracht afhankelijk te zijn van het aantal seriële LiPo's.

Het probleem van het 'binden' van de stuurservo in de uiterste standen is nu opgelost na het vervangen van de originele plastieken servohevel door een dunner alu-exemplaar.

Ik heb ondertussen een transparante E-body aangekocht die ik graag, na reeds enig contact via email , door Maarten (solidcustompaint op het MBF forum) zag ge-airbrushed worden.
Het verschil tussen de bijgeleverde nitro-body en de E-body ligt hem in de lagere lijn, de twee luchtinlaten voor koeling van motor/ESC en het ontbreken van de relieflijnen voor het uitsnijden van openingen voor motorcilinder en luchtfilter in de E-body.

Vermits ik toch de nitro body van de kit ter beschikking had heb ik me gewaagd aan mijn eerste (simpele) RC-car painting.
Het is ongeveer 7-8 lagen Pearl White (metaalachtig wit) van Tamiya geworden, en smoked voor de ramen.
Het nadeel is dat het Pearl White redelijk transparant blijft waardoor het een iets meer grijsachtige uitstraling i.p.v. wit krijgt.
Mijn winkelier vertelde me achteraf dat ik eigenlijk een laatste afwerkingslaag in puur wit had moeten toepassen...
Spijtig genoeg had ik de raammasks reeds verwijderd (voor spuiten van de ramen in smoked) zodat een volgende laag moeilijk wordt.
De raammasks zijn niet apart te koop, het origenele blad met de reeds afgepelde masks heb ik ondertussen weggegooid zodat zelf uitsnijden moeilijk wordt (iemand enig idee?).

Vermits ik hoofdzakelijk op asfalt/kassei/harde grond rij heb ik me een ook een setje straatbanden met velg aangeschaft via Ebay.
Het pakketje is vorige dinsdag toegekomen uit Duitsland (aangetekende zending) maar ik was niet thuis.
's Anderendaags naar het postkantoor, vinden ze daar het pakket niet meer terug!!! (verleden zaterdag nog steeds niet!).
Ik kan niet wachten dat de Belgische post geliberaliseerd wordt, het is echt niet meer te doen...

Al met al een fijne RC-kit, als je het budget ervoor hebt.

Last but not least een paar fotootjes:
pict0089.jpg

pict0090.jpg

pict0091.jpg

pict0092.jpg

pict0093.jpg

pict0094.jpg

pict0096.jpg

pict0097.jpg

pict0098.jpg

pict0100.jpg

pict0101.jpg

pict0102.jpg

Laatst bewerkt:
Je ramen (iets) ruimer afplakken moet toch niet zo'n probleem zijn.
Met bv. Tamiya tape goed te doen. Zie je vast niets meer van.
Niet snijden in je lak he;)

Back